Favoriterna vann långdistans-SM

Det var tuffa förhållanden i skogarna runt Bjursås i Dalarna under finalen i långdistans-SM. Trots flera misstag slutade Tove Alexandersson som segrare. Gustav Bergman tog hem guldet på herrsidan. Här hittar ni topp tio i samtliga klasser.
Tove Alexandersson, Stora Tuna, tog hem guldet i långdistans-SM. Silvret gick till Lisa Risby, OK Kåre, och bronset till Sanna Fasth, IFK Göteborg. Bild: Caroline Karlsson

Tove Alexandersson, Stora Tuna, gick ut sist i startfältet när långdistans-SM skulle avgöras i Bjursås i Dalarna. Orienteringsstjärnan hade det tufft i början av banan och gjorde flera misstag. Efter första radiokontrollen ledde Sanna Fasth, IFK Göteborg, med 2 minuter och 17 sekunder före Tove Alexandersson. Men efter att även Fasth gjort misstag tog Alexandersson ledningen och höll den in i mål.

- Orienteringstekniskt har det inte varit så jättebra, men jag har inte gett upp utan försökt hitta in i loppet igen och kämpat på hela loppet, säger Tove Alexandersson.

Silvret gick till Lisa Risby, OK Kåre, som genomförde ett stabilt lopp. Hon var 2:27 efter Tove Alexandersson. Sanna Fasth, IFK Göteborg, slutade på en bronsplats, 4:26 efter.

På herrsidan var det en tuffare kamp mellan guldet och silvret. Kampen slutade med seger för OK Ravinens Gustav Bergman, som vann 40 sekunder före Emil Svensk, Stora Tuna.

- Det var väldigt tufft och långt i dag, en väldigt krävande bana. Jag orkande hålla ihop det nästan hela vägen. På slutet fick jag kämpa för att ta mig i mål och det blev en liten krok på näst sista kontrollen. Annars har jag gått väldigt bra tekniskt, säger Gustav Bergman.

Anton Johansson, OK Orion, slutade på bronsplats, hela 6 minuter och 17 sekunder efter Gustav Bergman.

I och med dagens final visade Hanna Lundberg, OK Renen, att hon är tillbaka i mycket god form. Hon vann D20 med den imponerande marginalen 13 minuter före tvåan Emma Eriksson, Eksjö SOK och 14:58 före Lisa Åkesson IKHP och Sabina Aumo, Kungälvs OK, som delade bronsplatsen.

Samma segermarginal blev det inte i H20, trots att guldmedaljören Noel Braun, Växjö OK också hade god marginal till silvermedaljören Jesper Johansson, OK Löftan, som var 4:47 efter. Bronset gick till Fredrik Glännefors, OK Tisaren, 5:32 efter segraren.

I D18 vann Alma Svennerud, Karlskrona SOK 1:36 före Klara Borg, Södertälja-Nykvarn OF och 6:57 före Elsa Kaipe, OK Kåre.

Edvin Nilsson, Långhundra IF tog hem guldet i H18, 1:56 före Wilmer Selin, FK Göingarna och 3:02 före Joel Golsäter, OK Kåre.

Topp tio samtliga A-finaler:

D21, 12 350 m:

1) Tove Alexandersson, Stora Tuna OK, 1.42.48, 2) Lisa Risby, OK Kåre, 1.45.15, 3) Sanna Fasth, IFK Göteborg Orientering, 1.47.14, 4) Sara Hagström, IFK Göteborg Orientering, 1.49.18, 5) Elin Månsson, IFK Göteborg Orientering, 1.55.19, 6) Tilda Östberg, Stora Tuna OK, 1.56.15, 7) Karolin Ohlsson, Järla Orientering, 1.56.25, 8) Lina Strand, Göteborg-Majorna OK, 1.57.57, 9) Alva Sonesson, Falköpings AIK OK, 1.58.30, 10) Frida Sandberg, Stora Tuna OK, 2.01.30.

H21, 15 225 m:

1) Gustav Bergman, OK Ravinen, 1.44.06, 2) Emil Svensk, Stora Tuna OK, 1.44.46, 3) Anton Johansson, OK Orion, 1.52.23, 4) Viktor Svensk, Stora Tuna OK, 1.54.33, 5) Marcus Millegård, Sävedalens AIK, 1.54.38, 6) Joakim Svensk, Stora Tuna OK, 1.55.42, 6) Martin Regborn, Hagaby GoIF Örebro, 1.55.42, 8) Gernot Ymsén, OK Pan-Kristianstad, 1.56.40, 9) Jerker Lysell, Rehns BK, 1.58.24, 10) Filip Grahn, Södertälje-Nykvarn OF, 1.58.31.

D20, 9 150 m:

1) Hanna Lundberg, OK Renen, 1.18.11, 2) Emma Eriksson, Eksjö SOK, 1.31.11, 3) Lisa Åkesson, IKHP Huskvarna, 1.33.09, 3) Sabina Aumo, Kungälvs OK, 1.33.09, 5) Vendela Söderqvist, OK Kåre, 1.37.23, 6) Elsa Sonesson, Falköpings AIK OK, 1.39.13, 7) Hilda Holmqvist Johansson, IKHP Huskvarna, 1.39.55, 8) Agnes Djurstedt, Eksjö SOK, 1.41.24, 9) Erika Åkesson, IKHP Huskvarna, 1.41.42, 10) Smilla Mogensen, OK Ravinen, 1.42.50.

H20, 11 475 m:

1) Noel Braun, Växjö OK, 1.32.18, 2) Jesper Johansson, OK Löftan, 1.36.54, 3) Fredrik Glännefors, OK Tisaren, 1.37.50, 4) Felix Silver, Gävle OK, 1.39.52, 5) William Sturesson, Lerums SOK, 1.41.16, 6) Valter Pettersson, OK Tisaren, 1.41.48, 7) Rasmus Pettersson, OK Djerf, 1.43.38, 8) Sverre Röjgård, OK Kolmården, 1.46.20, 9) Hugo Kindborn, Växjö OK, 1.46.37, 10) Jonas Carlsson, Stora Tuna OK, 1.50.32.

D18, 6 800 m:

1Alma Svennerud, Karlskrona SOK, 1.02.29, 2) Klara Borg, Södertälje-Nykvarn OF, 1.04.05, 3) Elsa Kaipe, OK Kåre, 1.09.26, 4) Emma Emilsson, OK Orion, 1.11.07, 5) Tuva Östangård, Västerviks OK, 1.11.11, 6) Fredrika Nordquist, Täby OK, 1.12.47, 7) Elsa Hedin, OK Linné, 1.14.12, 8) Yrsa Röjgård, OK Kolmården, 1.14.49, 9) Elsa Brandt, Domnarvets GOIF, 1.15.33, 10) Julia Forsgren, OK Tyr, 1.18.41.

H18, 8 100 m:

1) Edvin Nilsson, Långhundra IF, 1.00.55, 2) Wilmer Selin, FK Göingarna, 1.02.51, 3) Joel Golsäter, OK Kåre, 1.03.57, 4) Edvin Forsberg, OK Ravinen, 1.04.06, 5) Isak Eskilsson, IKHP Huskvarna, 1.04.56, 6) Olle Karlsson, IKHP Huskvarna, 1.05.09, 7) Gunnar Fovaeus, Sävedalens AIK, 1.05.18, 8) Vidar Nettelmark, Surahammars SOK, 1.05.51, 9) Hannes Mogensen, OK Ravinen, 1.05.59, 10) Elias Nordberg, Göteborg-Majorna OK, 1.07.17.

Gustav Bergman, OK Ravinen, vann långdistans-SM före Emil Svensk, Stora Tuna och Anton Johansson, OK Orion. Bild: Caroline Karlsson
Medaljörer i D20: 1) Hanna Lundberg, OK Renen, 2) Emma Eriksson, Eksjö SOK, 3) Lisa Åkesson, IKHP Huskvarna, 3) Sabina Aumo, Kungälvs OK. Bild: Caroline Karlsson
Medaljörer i H20:
Bild: Caroline Karlsson
Medaljörer i H20: 1) Noel Braun, Växjö OK, 2) Jesper Johansson, OK Löftan, 3) Fredrik Glännefors, OK Tisaren Bild: Caroline Karlsson
Medaljörerna i D18:
Bild: Caroline Karlsson
Medaljörerna i D18: 1Alma Svennerud, Karlskrona SOK, 2) Klara Borg, Södertälje-Nykvarn OF, 3) Elsa Kaipe, OK Kåre Bild: Caroline Karlsson
Medaljörerna i H18:
Medaljörerna i H18: 1) Edvin Nilsson, Långhundra IF, 2) Wilmer Selin, FK Göingarna, 3) Joel Golsäter, OK Kåre Bild: Caroline Karlsson

Nytt nummer av Orienteraren – landslagsprofilen Gustav Bergman om framgångarna, och så lyckades mammorna komma tillbaka starkare än tidigare20.3.2024 15:04:35 CET | Pressmeddelande

Nu finns ett rykande färskt nummer av Orienteraren, både i tryckt- och digital version, fullmatad med extramaterial. Orienteraren är Svenska Orienteringsförbundets magasin och årets första nummer bjuder på bland annat ett exklusivt möte med landslagslöparen Gustav Bergman. Vi djupdyker också i Hanna Erikssons och Magdalena Olssons comebacker, från barnafödande till VM.