FC Rosengård och Kristianstads DFF står upp mot osportsligt beteende – lanserar grönt kort i samarbete med E.ON

På lördag är det säsongspremiär i Damallsvenskan mellan FC Rosengård och Kristianstads DFF. För att bidra med positiv energi till säsongens första match och samtidigt ta avstånd från osportsligt beteende på och runt fotbollsplanen, lanseras för första gången inom svensk damfotboll initiativet grönt kort. En utmärkelse som delas ut av publiken till den spelare som bäst personifierar god sportsmannaanda och positiv energi. Bakom initiativet står FC Rosengård tillsammans med sin sponsor E.ON.

– Det gröna kortet är idag ett pilotprojekt som vi går in i med ambitionen att ta vidare inom den svenska herr- och ungdomsfotbollen framöver. Vi vill fokusera på den positiva energi som fotboll ger och sätta spelarna och publiken i fokus. Ett liknande initiativ har tidigare lanserats i Sverige och det har även testats i Italien, vilket gett goda erfarenheter. Då var det domaren som delade ut gröna kort, den här gången låter vi spelarna och publiken på läktaren ge ut gröna kort till den spelare de tycker förtjänar det mest, säger Karin Jarl-Månsson, styrelseledamot i FC Rosengård och vd E.ON Försäljning.

Ett grönt kort för positiv energi

Grönt kort är ett publikpris – en utmärkelse som publiken röstar fram och delar ut till den spelare som de anser på ett eller annat sätt bidragit med mest positiv energi. Det kan till exempel innebära god sportsmannaanda, ett härligt go, eller uppvisad respekt mot domare, publik eller motståndare. Under matchen mellan FC Rosengård och Kristianstads DFF kommer publiken kunna rösta i sociala medier med hjälp av hashtagen #GröntKort. På plats på Malmö IP kommer även fysiska gröna kort delas ut och användas under matchen. Röster kommer även att samlas in och vinnaren annonseras ut efter matchens slut.

Även spelarna ger varandra gröna kort

FC Rosengård och premiärmotståndaren Kristianstads DFF har inför matchen gått samman för att lyfta positiv energi hos de båda lagen. Klubbarna har delat ut grönt kort till den spelare inom respektive lag som de anser vara mest värdig utmärkelsen, med motiveringen till varför denna person är en symbol för positiv energi och gott sportsmannaskap. FC Rosengård röstade fram Anita Asante och Kristianstads FF röstade fram Lorca van De Putte.

– Vi spelare står som förebilder för yngre och fans och om vi accepterar dåligt sportsmannaskap visar vi att vi låter problemet bestå. Vi anser att målsättningen bör vara att yngre spelare och fans skall fostras till god kamratanda genom nolltolerans mot osportsligt beteende, mobbning och utanförskap. För det krävs att vi föregår med gott exempel – både spelare och publik. Förolämpningar och intolerans från läktaren bör inte accepteras, säger Therese Sjögran, sportchef på FC Rosengård och Sveriges meste landslagsspelare genom tiderna.

E.ON: stolt sponsor av svensk fotboll

Grönt kort är E.ON:s senaste initiativ inom fotbollen. E.ON står sedan tidigare tillsammans med Svenska Fotbollförbundet bakom Energifonden. Det ekonomiska bidraget från fonden syftar till att uppmuntra en omställning från direktel till alternativa energikällor. Alla klubbar som äger eller driver egna fotbollsanläggningar kan söka bidrag ur Energifonden. E.ON:s sponsorarbete har tidigare även berört ”Rött kort till rasism”.

För mer information vänligen kontakta:

Karin Jarl-Månsson, styrelseledamot i FC Rosengård och vd E.ON Försäljning

E-post: Karin.Jarl-Mansson@eon.se

Tel: +46 705-28 51 90

Kontaktperson FC Rosengård

Klas Tjebbes, Klubbdirektör FC Rosengård
E-post: klas@fcrosengard.se

Tel: +46 708-12 49 48

E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 020-222424 eller Felanmälan tel 020-880022.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.