Fel att återinföra ett misslyckat hyresrabattstöd

Det statliga hyresrabattstödet som riksdagen idag beslutat att återinföra kommer inte heller denna gång att uppnå sitt syfte. Resurserna bör istället användas till att förlänga omställningsstödet så att det sträcker sig fram till juni 2021. Hyresrabattstödet är ett administrativt krångligt och långsamt system som fanns under andra kvartalet 2020 men som avvecklades då det inte fungerade särskilt väl.

Riksdagen har idag beslutat att godkänna regeringens förslag om hyresrabattstöd. Det innebär att det av både lokalhyresgäster och fastighetsägare hårt kritiserade systemet med hyresrabattstöd återinförs för första kvartal 2021. Stödet måste godkännas av EU-kommissionen innan det kan börja gälla och därefter kan en förordning med detaljbestämmelser tas fram av regeringen. Systemet väntas därför vara på plats först i mitten av mars.

– De tre miljarder som regeringen vill avsätta till hyresstödet under första kvartalet 2021 skulle göra avsevärt mer nytta som direktstöd till krisande företag i form av förlängt omställningsstöd, som är avsett att täcka framförallt lokalhyreskostnader. Tidigare har både regeringsföreträdare och oppositionspolitiker konstaterat att hyresrabattstödet fungerat dåligt och att omställningsstödet är en bättre metod för att kompensera krisande företag för deras fasta kostnader, så som hyran, säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

– De flesta lokalhyresgäster har redan betalat hyran för första kvartalet och färre begär hyresrabatter hos sin fastighetsägare. Det är mycket märkligt att staten inför ett stöd för första kvartalet 2021 som inte kommer vara på plats förrän tidigast mitten av mars. Det hade varit bättre att satsa pengarna där de gör största nytta, i form av direktstöd till krisande företag., säger Anders Holmestig.

– Hyresrabattstödet är ett administrativt krångligt system där fastighetsägare ska bedöma vilka lokalhyresgäster som är i behov av statligt stöd. Utformningen innebär att staten övervältrar ansvar på fastighetsföretag och bostadsrättsföreningar som staten själv borde hantera. Fastighetsägare ska varken agera bidragsmyndighet eller bank. Därför bör omställningsstöd och omsättningsstöd som i veckan förstärkts av regeringen används som ett direktstöd till företag i behov av stöd på grund av pandemin, säger Anders Holmestig.

Fastighetsägarna samarbetspartner när Vänersborg får medel från Tillväxtverket30.3.2021 17:00:38 CEST | Pressmeddelande

Vänersborgs kommun får 2 250 000 kronor från Tillväxtverket för att tillsammans med näringslivet satsa på hållbar plats- och destinationsutveckling. Av 150 olika projekt som sökte medel från Tillväxtverket, var det bara 12 som beviljades. Och Vänersborg var en av dem. Projektet startar omgående och pågår till och med april 2022. Förutom Vänersborgs kommun finns bland annat Fastighetsägarna GFR med som samverkanspartners i ansökan.

För effektivare lokalutnyttjande slopa kravet på momspliktig lokalhyresgäst23.3.2021 13:49:26 CET | Nyheter

I ett svar på regeringens hearing om moms vid lokalhyra uppmanar Fastighetsägarna regeringen att ändra momsreglerna så att lokaluthyrning med moms även kan ske till hyresgäster som inte bedriver momspliktig verksamhet i lokalerna. Det skulle skapa större flexibilitet som ökar ett hållbart lokalutnyttjande och bidra till att fler momsbefriade verksamheter kan få tillgång till fler lokaler.