Fel att begränsa rullstolstaxi

Förvaltningsrätten i Stockholm upphäver Färdtjänstnämndens beslut att begränsa antal resor för de som har färdtjänst med rullstolstaxi. Vänsterpartiet i Region Stockholm har länge kämpat för att personer med funktionsvariation ska ha rätt att resa precis som alla andra.

- Det är mycket glädjande att Förvaltningsrätten upphäver begränsningen av antal resor för oss som sitter i rullstol, säger Veronica Kallander (V) ledamot i Färdtjänstnämnden. Ingen annan med SL-kort skulle acceptera att de bara får resa ett visst antal resor.

Beslutet kan komma att överklagas. Förvaltningsrätten i Stockholm har hittills prövat fyra fall och det är fler som har överklagat begränsningen av antal resor med färdtjänst.

- Nu hoppas vi att detta beslut står fast så att vi kan åka till jobbet, åka och handla, åka och träning och följa våra barn till olika fritidsaktiviteter. Vi har samma rättigheter att resa som alla andra.

Pressekreterare Torbjörn Granrot
torbjorn.granrot@sll.se

Vänsterpartiet i Region Stockholm
Vänsterpartiet är det tredje största partiet i regionfullmäktige. Region Stockholm ansvarar för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, kultur, regional utveckling och transportinfrastruktur.
Hemsida: sll.vansterpartiet.se
Twitter: @V_SLL
Facebook: @VRegionSthlm
Instagram: @vregionstockholm