Fel att straffa för vård man inte efterfrågat

De nationella screeningsprogrammen som finns även i Skåne är en viktig del för tidig upptäckt av sjukdom. För medverkan i program får målgruppen, t.ex. kvinnor i fallet med cellprovstagning, får man en automatisk kallelse till provtagning utan att själv ha kontaktat vården. Nu inför Alliansstyret en straffavgift på 300 kronor till den som inte dyker upp på besöket – ett besök man själv inte bokat.

- Det är helt fel! Menar Agneta Lenander, representant i Hälso- och sjukvårdsnämnden. Vi i Vänsterpartiet vill inte se några straffavgifter alls inom vården, men att här dessutom lägga en avgift på något man inte efterfrågat eller bokat in själv, det bäddar för misstag och missnöje!

Straffavgifter inom sjukvården täcks inte av högkostnadsskydd och betalas inte av Socialtjänsten. Det finns heller ingen påvisad effekt i form av ökade besök. Forskning visar att även små avgiftshöjningar inom sjukvården har avskräckande effekt på grupper med svag ekonomi. Screeningsprogrammen har idag en hög täckningsgrad, något som kan riskeras av en straffavgift.

- Risken är att man tappar i förtroende till vården och istället inte alls vill delta i screeningsprogrammen om man riskerar en räkning. Det skulle vara ett allvarligt bakslag och något vi definitivt vill undvika. Man ska inte behöva känna sig lurad eller pressad att delta, utan erbjudas möjligheten då det är väldigt positivt med tidig upptäckt vid exempelvis cellförändringar på livmoderhalstappen. Vi vill inte straffa våra invånare till deltagande!

Beslutet fattades under dagens möte med Hälso- och sjukvårdsnämnden.

Agneta LenanderLedamot i Regionfullmäktige (V), sjuksköterska, representant i HSN

V kräver svar om kollektivtrafiken – varför väljer man att lägga ansvaret på individen och skära ner i trafik och service?6.10.2020 09:15:00 CESTPressmeddelande

Skånetrafiken och Alliansledningen har under de senaste veckorna fått svidande kritik för att man mitt under brinnande pandemi drar in turer i kollektivtrafiken. I mindre tätbebyggda områden har morgon och kvällsbussar försvunnit medan stadsbussarna varit överfulla i rusningstid och det rekommenderade avståndet till andra passagerare är och har varit omöjligt att hålla. Samtidigt pressmeddelas det om stängningar av kundcentra för att de har färre kunder under Coronaåret. Har man övervägt effekterna innan man genomfört besluten? undrar Vänsterpartiet.

Tondöv upphandling inom psykiatrin slår hårt mot patienterna1.10.2020 09:44:03 CESTPressmeddelande

Det är andra gången ärendet uppe i Hälso- och sjukvårdsnämnden – Alliansförslaget att lägga ut utredningar och behandling inom neuropsykiatrin på entreprenad. Första gången fick det dras tillbaka då det bestreds av företrädare från två fackförbund och anställda inom verksamheten. Underlagen var inaktuella och förslaget ogillades i sin helhet, men på dagens möte med nämnden är det dags igen.