Fel om vinsttak i Morgonstudion - Öppet brev till statsministern

I morse medverkade statsministern i SVT:s Morgonstudion, och svarade bland annat på en fråga om regeringens förslag till vinsttak för välfärdsföretag. Vi noterade att den information statsministern fått om förslaget är grovt felaktig. Vinsttaket är inte beräknat på vanligt sätt, utan utgår ifrån ”bokfört operativt kapital”. Detta gör att rörelsemarginalen i de berörda företagen skulle pressas ner till nära noll, i flera fall under noll. Detta är orsaken till att merparten av välfärdsföretagen skulle tvingas till avveckling.

Dessa effekter av förslaget framgår av en analys genomförd av revisionsföretaget PwC, här är länk till rapporten.

Vi är beredda att när som helst träffa statsministern med medarbetare för att utförligt visa hur förslaget ser ut och vilka dramatiska effekter det skulle få de berörda företagen och därmed många människors välfärd och valmöjligheter.

Vi vet att statsministern och regeringen prioriterar välfärdsfrågorna mycket högt, och vi utgår ifrån att ambitionen även hos er är att debatten ska bygga på fakta.

Vi ser fram emot ett möte inom kort.

Håkan Tenelius, Vårdföretagarna

Ulla Hamilton, Friskolornas riksförbund