Felavhjälpningen fortsätter ikväll

Under dagen har totalt 17 000 av E.ONs kunder fått tillbaka strömmen efter nattens stormväder. Vid klockan 17 var antalet drabbade kunder strax över 3 000. E.ON har under dagen besiktat ledningsnätet med hjälp av helikopter för att snabbare styra montörerna till rätt platser. Arbetet med att röja och laga elnätet fortsätter under kvällen så länge säkerheten för personalen i fält tillåter och kommer att återupptas tidigt i morgon bitti. Arbetet med att göra omkopplingar i elnätet där det är möjligt fortsätter.

Kraftiga stormskador utanför Nässjö. Foto: E.ON

-Vi förstår att avbrotten är kännbara för våra kunder, men arbetet med att hantera stormfälld skog i mörker är farligt och då vi sätter montörernas säkerhet i första rummet tar arbetsmomenten längre tid. Vår bedömning är att de flesta kunder får tillbaka strömmen under kvällen. På de platser där elnätet har svårare skador och vi måste ersätta stolpar och ledningar kommer tyvärr vissa kunder att få vänta längre, säger Peter Hjalmar, regionchef Syd.

I morgon förmiddag ska helikoptrar sättas in i de värst drabbade områdena, Kalmar län, Jönköpings län samt norra Skåne, för att besiktiga elnäten och underlätta felavhjälpningen. Helikopter ska även att bistå i röjningsarbetet.

E.ON uppdaterar löpande prognoserna för felavhjälpningsarbetet på den digitala avbrottskartan: Allt om strömavbrott samlat på ett ställe - eon.se

Kraftiga stormskador utanför Nässjö. Foto: E.ON

E.ON investerar 156 miljoner i Sollefteås elnät för dagens och framtidens behov12.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under 2022 investerar E.ON nästan 156 miljoner kronor i det regionala och lokala elnätet i Sollefteå kommun. Investeringarna syftar till att öka elnätets kapacitet och resiliens. –Vår ambition är att stödja den gröna energirevolutionen och möjliggöra Sollefteås tillväxt, men också att öka robustheten och förmågan att stå emot yttre påverkan, säger Lena Berglund, regionchef norr, E.ON.