Felmärkta pälsprodukter lurar konsumenter

En ny granskning av Djurens Rätt och Fur Free Alliance avslöjar nu hur vanligt det är med felmärkning av pälsprodukter i den svenska handeln. 6 av 10 testade produkter med pälsdetaljer var fel- eller omärkta.

Felmärkt pälsbollsmössa, Foto: Djurens Rätt

Päls och andra djurmaterial förekommer frekvent som detaljer på kläder och andra produkter och går då ofta många konsumenter förbi. För att underlätta för konsumenterna finns en regel inom EU som säger att alla plagg med mindre än 20 procent djurmaterial ska ha märkningen ”Contains non-textile parts of animal origin”.

Djurens Rätts granskning visar nu att märkningen inte fungerar, 36 av 63 plagg (57 procent) som undersökts var fel- eller helt omärkta. Alltså riskerar konsumenter att köpa pälsprodukter mot sin vilja.

– Att pälsdjursbranschen inte är en etiskt riktig bransch visste vi redan men att en märkning som är specifikt framtagen för att underlätta för konsumenterna att välja bort djurmaterial inte fungerar är väldigt allvarligt, säger Francesca Vilches, ansvarig för konsumentfrågor på Djurens Rätt.

Ett av de testade plaggen är en så kallad pälsbollsmössa som är mycket vanlig i handeln. Mössan i fråga var märkt att innehålla 100 procent akryl men i testet visar den sig innehålla päls från mårdhund.

Den konsument som vill välja bort päls gör säkrast i att handla från ett företag som är anslutet till pälsfria listan (Fur Free Retailer Program) och därmed aktivt tar avstånd från päls.

– Av alla produkter vi har testat i den här granskningen så var det ingen av produkterna från företag på pälsfria listan som var felmärkta, säger Francesca Vilches.

Projektet där Djurens Rätt deltar som den svenska parten är en del av ”EU fur labelling project” som genomförs inom Fur Free Alliance. En fullständig rapport från projektet kommer att släppas under första halvan av januari.

Felmärkt pälsbollsmössa, Foto: Djurens Rätt

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.