Felmärkta pälsprodukter lurar konsumenter

En ny granskning av Djurens Rätt och Fur Free Alliance avslöjar nu hur vanligt det är med felmärkning av pälsprodukter i den svenska handeln. 6 av 10 testade produkter med pälsdetaljer var fel- eller omärkta.

Felmärkt pälsbollsmössa, Foto: Djurens Rätt

Päls och andra djurmaterial förekommer frekvent som detaljer på kläder och andra produkter och går då ofta många konsumenter förbi. För att underlätta för konsumenterna finns en regel inom EU som säger att alla plagg med mindre än 20 procent djurmaterial ska ha märkningen ”Contains non-textile parts of animal origin”.

Djurens Rätts granskning visar nu att märkningen inte fungerar, 36 av 63 plagg (57 procent) som undersökts var fel- eller helt omärkta. Alltså riskerar konsumenter att köpa pälsprodukter mot sin vilja.

– Att pälsdjursbranschen inte är en etiskt riktig bransch visste vi redan men att en märkning som är specifikt framtagen för att underlätta för konsumenterna att välja bort djurmaterial inte fungerar är väldigt allvarligt, säger Francesca Vilches, ansvarig för konsumentfrågor på Djurens Rätt.

Ett av de testade plaggen är en så kallad pälsbollsmössa som är mycket vanlig i handeln. Mössan i fråga var märkt att innehålla 100 procent akryl men i testet visar den sig innehålla päls från mårdhund.

Den konsument som vill välja bort päls gör säkrast i att handla från ett företag som är anslutet till pälsfria listan (Fur Free Retailer Program) och därmed aktivt tar avstånd från päls.

– Av alla produkter vi har testat i den här granskningen så var det ingen av produkterna från företag på pälsfria listan som var felmärkta, säger Francesca Vilches.

Projektet där Djurens Rätt deltar som den svenska parten är en del av ”EU fur labelling project” som genomförs inom Fur Free Alliance. En fullständig rapport från projektet kommer att släppas under första halvan av januari.

Felmärkt pälsbollsmössa, Foto: Djurens Rätt

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.