ABS Wheels

Felmonterade däck ökar risken för bilolyckor

En av tio bilister kan utgöra en risk i sommartrafiken. Det visar en enkät som abswheels.se gjort om sommardäck. Resultatet visar att var sjätte svarande inte vet var däcken med bäst mönsterdjup ska monteras. Att felplacera bilens bästa däck kan få förödande konsekvenser.

För att ta reda på hur mycket vi svenskar kan om däck skapade ABS Wheels en däckpanel där de tillfrågade 59 801 bilister. Av de tillfrågade svarade totalt 9126 personer att de anser att man bör använda däcken med bäst mönsterdjup fram.

De tillfrågade är kunder från välkända aktörer i branschen som tillsammans med abswheels.se varit med och tagit fram listan.

- Det är frustrerande att så många bilister inte vet vad som är rätt och fel säger ABS Wheels VD, Andie Lahdo.

Redan under 2012 gjorde Bilprovningen en liknande enkät där hela 3 av 10 svarade fel. Idag, fem år senare svarar vi fortfarande fel.

- Det är viktigt att montera dom bästa däcken bak för att undvika slitage och sladd. Detta gäller oavsett om man kör med fram eller bakhjulsdrift menar Andie.

- Det är inte bara fel hos konsumenter! Däckbranschen saknar kontroller på vem som får göra vad. Exempelvis kan vem som helst idag montera och balansera ihop hjul. Detta uppmärksammade vi för Expressen så tidigt som förra året säger Jorge Castro, Marknadschef på företaget.

Fakta: Tänk på det här

Däcken med det största mönsterdjupet ska – undantagslöst – sitta bak. Med det största mönsterdjupet bak minskar risken att bakvagnen tappar greppet före framhjulen med svårkontrollerad sladd som följd.

Om däcken slits ojämnt mellan fram- och bakaxel bör man för bättre däckekonomi byta mellan axlarna efter 1 000 – 1 200 mils körning.

Ett sommardäck måste ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm. Redan vid 3 mm börjar däcket förlora sina egenskaper. Kom ihåg att alltid placera dom bästa däcken bak!

Källa: Motormannen.se

Jorge Castro, Marknadschef
jorge@abswheels.se

ABS Wheels
TURBINGATAN 13
195 60 Arlandastad

ABS Wheels Sweden AB är en ledande fälgleverentör i Sverige som finns representerade hos flertalet av landets däckhandlare. ABS Wheels erbjuder egendesignade fälgar med den patenterade ABS360-konan, som gör det möjligt att ändra bultindelning i en och samma fälg. ABS Wheels lägger stor vikt vid att kunna erbjuda Sveriges största sortiment av trendiga och snygga fälgar.

ABS Wheels fins representerade hos mer än 120 bilverkstäder. I nätbutiken abswheels.se kan du hitta bilvärldens alla bildäck, TPMS och tillbehör.

ABS Wheels erbjuder dig mer än 200 olika varumärken inom däck och fälg. Kom gärna förbi vårt 3000 kvm stora lager, ett stenkast från Arlanda flygplats.

Följ ABS Wheels

Abonnera på våra pressmeddelanden.