Fem arkitekter i final för Linköpings nya simhall

Nu är projekttävlingen igång och spänningen stiger kring hur Linköpings nya bad-, sim- och mötesplats kommer att se ut. Prekvalificeringsomgången har väckt stort intresse och fem arkitektteam har valts ut till finalomgången. Mellan december 2016 och februari 2017 kommer tävlingsbidragen att ställas ut för allmänheten och i mars 2017 utses vinnaren.

I april avslutades prekvalificeringen som har varit öppen för alla arkitekter, både i Sverige och utomlands. Intresset har varit stort och bland de anmälda projektteamen har en jury nu valt ut fem finalister, som varit på plats i Linköping för individuella uppstartsmöten och visning av tävlingsområdet inom Folkungavallen. Nu har de fram till den 21 november på sig att lämna in sina finalbidrag.

Det råder sträng sekretess under tävlingsförfarandet, enligt LOU (lagen om offentlig upphandling) och hela processen sker under noga översyn av Sveriges Arkitekter.

– Vi är glada över att intresset är så stort både bland arkitektbyråer och bland invånarna i Linköping. Vi håller ett högt tempo och många vill vara med att bidra till samhällsbyggnaden i vår kommun. En simhall på Folkungavallen, nära alla linköpingsbor, blir en viktig del för att skapa ett sammanhållet Linköping, säger Elias Aguirre (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

– Det är ett viktigt steg i processen som vi nu tar. Parallellt med tävlingen pågår också ett intensivt arbete med förberedelser inför den kommande entreprenadupphandlingen, säger Christian Dahlén, projektchef på Lejonfastigheter.

Bidragen visas för allmänheten
Den 22 november inleder juryn, bestående av sju erfarna medlemmar, arbetet med att utse det vinnande tävlingsbidraget. Tävlingsjuryn har ett viktigt och intressant uppdrag framför sig med att välja ut en segrare bland de fem kvalificerade arkitektteamen. Samtidigt som juryarbetet pågår visas de fem tävlingsbidragen för allmänheten. Det kommer dock inte att framgå vilka arkitektbyråer som står bakom de olika förslagen.

Projektet drivs i samarbete mellan Lejonfastigheter AB och Kultur- och fritidsförvaltningen samt Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen på Linköpings kommun. Processen kring den nya bad-, sim- och mötesplatsen håller tidsplanen och byggandet börjar hösten 2017 och planeras att vara klart under 2021.

För ytterligare information, välkommen att kontakta:
Elias Aguirre (S) ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, tfn 0725-84 73 10, eller via epost:  elias.aguirre@linkoping.se

Christian Dahlén, projektchef Lejonfastigheter AB, tfn 013-20 57 48, eller via epost:  christian.dahlen@lejonfastigheter.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.