Fem dagar om framtiden – Expressen lanserar digitalt event om coronakrisen och politiken framåt

Hur ska det gå med jobben? Företagandet? Privatekonomin? Vården? Pensionerna? Och hur ska vi ta till vara det vi har lärt av oss coronakrisen hittills?
Med start den 31 augusti gästas Expressens event "Fem dagar om framtiden" av politiker, näringslivstoppar och experter. Här debatteras de viktigaste frågorna i spåren av coronapandemin. Foto Olle Sporrong

Expressen bjuder in till Fem dagar om framtiden – och rivstartar hösten så att våra beslutsfattare värmt upp rejält när riksdagen öppnar igen den 8 september.

Den 31 augusti–4 september sänder Expressen varje dag ett digitalt event. Sveriges vassaste politik- och samhällsbevakare sätter fokus på de viktigaste frågorna för att få i gång landet igen. Fem dagar om framtiden innehåller fem viktiga teman, varje dag med nya förslag på lösningar för Sverige:

• Jobben och ekonomin
  • Det hållbara samhället
  • Så klarar vi kriser i framtiden
  • Det öppna Sverige
  • Vi och världen efter corona

– Expressens ambition är att ha den bästa och mest initierade bevakningen av svensk politik. Därför känns också Expressen självklar som arena för samtal och debatt om de brännande samhällsfrågorna. Och just nu finns det inget som är viktigare än pandemin, dess effekter och vilka lärdomar vi kan dra för framtiden, säger Expressens politik- och samhällschef Christofer Brask

Sveriges småföretagare har kämpat hela våren för att klara coronakrisen, och hundratusentals familjer oroar sig: för sin privatekonomi, om de ska ha råd att bo kvar om de förlorar jobben och om deras nära och kära drabbas av coronans effekter.

– Vi är på väg in i semestertider efter en svår och slitsam period som skakat om oss alla. Men coronan är inte över, och det finns ett starkt behov av att hitta nya lösningar tillsammans. I början av hösten finns den där sköna kavla upp ärmarna-känslan, den ska vi dra nytta av, säger Anna Gullberg, Expressens projektledare för Fem dagar om framtiden.

Fem dagar om framtiden-veckan leds av Expressens profilerade tv-programledare, som gästas av experter, politiker, näringslivstoppar och människor som berörs på djupet av det förändrade samhället.

– Av förklarliga skäl har vi de senaste månaderna sett en enorm ökning och ett mycket stort intresse hos våra tittare kring allt inom ekonomi, politik och samhälle. Att starta hösten med den här typen av satsning känns därför väldigt viktigt och är också något som våra många tittare efterfrågar och är intresserade av, säger Bella Levy, chef Expressen TV.

Genom bred samhällsdebatt och granskning av de viktigaste framtidsfrågorna i ett samhälle post-corona hoppas Expressen kunna bidra till att sätta i gång landet.

– Den nya spelplanen ritas upp, och de som vill vara med och diskutera vägen framåt har chansen att bidra nu. I samarbete med utvalda partner erbjuder Expressen en digital arena för lösningar på problem. Ett normalt år hade Almedalen i juli varit platsen för de här diskussionerna, men det här är inget normalt år. Expressen tycker att Almedalen upplevs bäst på plats och hoppas på nya givande samtal där nästa år. Nu laddar vi för en intensiv höst-kickoff i Stockholm, säger Anna Gullberg.

Anna Gullberg, projektledare, 070-229 51 35, anna.gullberg@expressen.se

Anna Gullberg, projektledare Expressen. Foto Emelie Langer Strömberg