Fem mysiga vandringar på Madeira

Fotograf: Nicholas Pitt

Madeira är känt för sin frodiga grönska, branta backar, makalösa vyer och inte minst för sina vackra vandringsleder. Det är ett perfekt resmål för naturälskare men även för dem som söker läckra hotell, utmärkt shopping och ett bra restaurang- och nöjesutbud.

Det finns gott om aktiviteter på Madeira men de flesta som besöker ön brukar vandra längs någon av öns alla levador. Det finns drygt 200 mil av de gamla bevattningskanalerna, som leder vatten från öns mitt ut till jordbruksområdena, att välja mellan och nästan alltid finns en stig parallellt.

Att vandra längs en levada bjuder på fantastiska naturscenerier. Det finns många olika svårighetsgrader och på vissa är det bra med en guide medan man på många klarar sig fint med en ordentlig karta, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Levada Caldeirão Verde Den 12 km långa vandringsleden går genom den grönskande Laurisilva-skogen på Madeiras norra sida. Denna historiska levada finner du i ett trädtätt landskap med en fantastisk utsikt över den norra kusten.

Levada de Maroços Vandringsleden startar i byn Maroços och leder 11 km längs den sydöstra kusten. Leden slingrar sig längs med pittoreska terrasser ovanför Machico och man får uppleva såväl blomsterprakt som fängslande utsikt. Denna levada är även känd som Mimosalevadan.

Levada de Serra En lugn promenad på sex km genom det smaragdgröna paradiset på sydöstra sidan är Levada de Serra. Den fantastiska utsikten bjuder på pittoreska, isolerade byar som exempelvis Camacha. Under ett tak av eucalyptus och ekar finns fantastiska växter och en levada som gör denna vandring makalös.

Levada Castelejo Den sex km långa vandringsleden på nordöstra sidan bjuder på två timmar av fantastiska vyer. Fullt av odlingar och blommande växter längs med en levada som slingrar sig längs branta dalar och höga toppar. Man kan även se den vackra fiskebyn Porto da Cruz vid havet.

Levada Nova En två timmar och sex kilometer lång vandringsled på Madeiras sydvästra kust. Denna magnifika levada slingrar sig förbi färgstarka terrassodlingar och man har en fantastisk utsikt ner mot dalarna.

För den som vill ha än mer våghalsiga aktiviteter finns det mycket att göra på Madeira. Det subtropiska klimatet gör att Madeira erbjuder surfing året om, forsklättring (canyoning) då man iklädd våtdräkt klättrar, hoppar, simmar och vandrar längs med någon av öns forsar eller cykla i den storslagna naturen, här finns allt från öppna grönområden till små slingriga stigar.

För ytterligare information och bilder, kontakta: Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513 075, magdalena.ohrn@ving.se

Vings Pressjour

Vid akuta ärenden utanför kontorstid. Endast för journalister.

Fotograf: Nicholas Pitt

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB och har cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.