Fem nomineringar till European Film Awards för Film i Västs samproduktioner

I dag tillkännagavs nomineringarna till European Film Awards, en Guldbagge på Europanivå. Film i Västs samproduktioner är nominerade till fem priser. Linda Hambäcks Apstjärnan nominerad till Bästa europeiska animerade film, den första animerade svenska långfilm som nominerats. Norges Oscarsbidrag Världens värsta människa av Joachim Trier och Eskil Vogt är nominerad för Bästa europeiska manus och Bästa kvinnliga europeiska skådespelare, Renate Reinsve. Båda filmerna är inspelade i Trollhättan.

Apstjärnan,

- Vi gratulerar alla nominerade till detta Europas finaste filmpris, det ska bli spännande att följa själva galan på plats i Berlin. Att vara så väl representerade på Europanivå och med en nordisk bredd visar på den särställning Film i Väst har i Skandinavien. Det är filmer som tidigare varit representerade på världsfestivaler som Cannes, Toronto, Venedig eller Annecy, säger Kristina Börjeson, produktionschef på Film i Väst.

Nomineringar:

Bästa europeiska animerade film

• Linda Hambäck, Apstjärnan

Bästa europeiska manus

• Joachim Trier, Eskil Vogt Världens värsta människa

Bästa kvinnliga europeiska skådespelare

• Renate Reinsve, Världens värsta människa

European Discovery 2021 Prix Fipresci

• Ninja Thyberg, Pleasure
  • Valdimar Jóhannsson, Lamm

Utöver de slutnominerade hade Film i Väst ett antal filmer som var förhandsnominerade i kategorin Bästa europeiska film, men som inte tog sig till slutomgången.

• Jonas Carpignano, A Chiara
  • Anders Thomas Jensen, Rättvisans ryttare
  • Eskil Vogt, De oskyldiga

FILMFAKTA:

• Linda Hambäck, Apstjärnan, Produktionsbolag Lee Film. Inspelad i Trollhättan
  • Jonas Carpignano, A Chiara, Bästa europeiska film. Produktionsbolag Stayblack, SnowGlobe, postproducerad i Västra Götaland (CAN Film, Haymaker).
  • Ninja Thyberg, Pleasure, Bästa europeiska film samt European Discovery 2021 – Prix Fiprecsi (för bästa debutfilmare). Produktionsbolag Plattform Produktion. Inspelad i Göteborg.
  • Anders Thomas Jensen, Rättvisans ryttare, Bästa europeiska film. Produktionsbolag Zentropa, Zentropa Sweden. Inspelad i Göteborg och Skara. Delvis postproducerad i Västra Götaland.
  • Eskil Vogt, De oskyldiga. Produktionsbolag: Mer Film, Zentropa Sweden. Postproduktion: Zentropa Post, Trollhättan.
  • Joachim Trier, Världens värsta människa. Produktionsbolag Oslo Productions, B-reel Films. Inspelad i Studio Fares i Trollhättan.
  • Valdimar Jóhannsson, Lamm, European Discovery 2021 – Prix Fiprecsi (för bästa debutfilmare). Produktionsbolag Go to Sheep, Black Spark Productions. Postproducerad i Västra Götaland (Dupp Film, Haymaker, Chimney).

Film i Västs samproduktioner har även tidigare år skördat stora framgångar vid European Film Awards, exempelvis Thomas Vinterbergs En runda till (fyra EFA) eller Ruben Östlunds The Square (sex EFA). Hela listan finns här: https://filmivast.se/european-film-awards/

Apstjärnan,
Linda Hambäck, bild: Anna Simonsson
Renate Reinsve, Världens värsta människa
Joachim Trier
Världens värsta människa
Kristina Börjeson, produktionschef Film i Väst

Film i Väst är en av Europas mest framgångsrika regionala filmfonder och efter Svenska Filminstitutet näst största finansiären av svensk film och TV-drama. Sedan starten 1992 har Film i Väst samproducerat fler än 1 000 svenska och internationella långfilmer, TV-drama, dokumentär- och kortfilmer. Samproduktionerna har vunnit Oscar, Golden Globe, Emmy och European Film Awards. Även på världens främsta filmfestivaler som Berlin och Cannes har Film i Västs samproduktioner varit framträdande. Film i Väst är en del av Västra Götalandsregionen, Sveriges ledande filmregion.

Film i Väst satsar på Europas största projektorbaserade Virtual Production-vägg27.6.2022 15:30:50 CEST | Pressmeddelande

I september inleds bygget av Europas största projektorbaserade Virtual Production-vägg i Studio Fares i Trollhättan. Det är Film i Väst som investerar i ny teknisk lösning på en specialdesignad projektionsvägg. Det skapar helt nya möjligheter för inspelning i den 36x36 meter stora studion. Satsningen är initialt ett samarbete med Igelkott Studios, ledande totalleverantör inom Virtual Production i Sverige, men även andra samarbetspartners kan bli aktuella. Samtidigt öppnar Igelkott Väst AB verksamhet i Trollhättan. Virtual Production-väggen blir en av världens största och kan börja användas i början av 2023.

Ruben Östlund vinner en Guldpalm för andra gången28.5.2022 22:03:38 CEST | Pressmeddelande

I kväll skrevs svensk filmhistoria. Ruben Östlund vann för andra gången en av filmvärldens mest prestigefulla priser, en Guldpalm för sin film Triangle of Sadness. Tarik Salehs film Boy from Heaven vann också pris för Bästa manus för sin film Boy from Heaven vid filmfestivalen i Cannes. Zar Amir-Ebrahimi vann priset för Bästa kvinnliga skådespelare för sin roll i Ali Abbasis film Holy Spider. Alla filmer är samproducerade med Film i Väst.

Lukas Moodysson gör ny långfilm: Tillsammans 9920.5.2022 10:40:22 CEST | Pressmeddelande

På Film i Västs årliga pressträff i Cannes tillkännagavs Lukas Moodyssons nya film Tillsammans. Den blev en stor succé bland publik och kritiker år 2000. Nu kommer uppföljaren, Tillsammans 99, som utspelar sig 1999, 24 år efter den första filmen. Tillsammans 99 spelas in i Västra Götaland under augusti och september. Filmen produceras av Memfis Film, Lars Jönsson och Anna Carlsten, i samproduktion med SF Studios och Film i Väst. SF Studios hanterar nordisk distribution. Tillsammans 99 beräknas att ha biopremiär under 2023.

Fyra av Film i Västs samproduktioner slåss om en Guldpalm i Cannes14.4.2022 12:12:16 CEST | Pressmeddelande

Med sin förra film, The Square, tog Ruben Östlund hem filmvärldens kanske mest prestigefulla pris, Palme d’Or. Nu är han tillbaka i huvudtävlan med Triangle of Sadness. Inspelad i Trollhättan och Göteborg och med Woody Harrelson i en av huvudrollerna. Även Film i Västs samproduktion Boy from Heaven av Tarik Saleh, Holy Spider av Ali Abbasi och R.M.N. av den rumänske regissören Cristian Mungiu slåss om en Guldpalm. Kristoffer Borglis Sick of Myself och Hlynar Pálmasons Godland är uttagna till sektionen Un Certain Regard.