Fem nomineringar till European Film Awards för Film i Västs samproduktioner

I dag tillkännagavs nomineringarna till European Film Awards, en Guldbagge på Europanivå. Film i Västs samproduktioner är nominerade till fem priser. Linda Hambäcks Apstjärnan nominerad till Bästa europeiska animerade film, den första animerade svenska långfilm som nominerats. Norges Oscarsbidrag Världens värsta människa av Joachim Trier och Eskil Vogt är nominerad för Bästa europeiska manus och Bästa kvinnliga europeiska skådespelare, Renate Reinsve. Båda filmerna är inspelade i Trollhättan.

Apstjärnan,

- Vi gratulerar alla nominerade till detta Europas finaste filmpris, det ska bli spännande att följa själva galan på plats i Berlin. Att vara så väl representerade på Europanivå och med en nordisk bredd visar på den särställning Film i Väst har i Skandinavien. Det är filmer som tidigare varit representerade på världsfestivaler som Cannes, Toronto, Venedig eller Annecy, säger Kristina Börjeson, produktionschef på Film i Väst.

Nomineringar:

Bästa europeiska animerade film

• Linda Hambäck, Apstjärnan

Bästa europeiska manus

• Joachim Trier, Eskil Vogt Världens värsta människa

Bästa kvinnliga europeiska skådespelare

• Renate Reinsve, Världens värsta människa

European Discovery 2021 Prix Fipresci

• Ninja Thyberg, Pleasure
  • Valdimar Jóhannsson, Lamm

Utöver de slutnominerade hade Film i Väst ett antal filmer som var förhandsnominerade i kategorin Bästa europeiska film, men som inte tog sig till slutomgången.

• Jonas Carpignano, A Chiara
  • Anders Thomas Jensen, Rättvisans ryttare
  • Eskil Vogt, De oskyldiga

FILMFAKTA:

• Linda Hambäck, Apstjärnan, Produktionsbolag Lee Film. Inspelad i Trollhättan
  • Jonas Carpignano, A Chiara, Bästa europeiska film. Produktionsbolag Stayblack, SnowGlobe, postproducerad i Västra Götaland (CAN Film, Haymaker).
  • Ninja Thyberg, Pleasure, Bästa europeiska film samt European Discovery 2021 – Prix Fiprecsi (för bästa debutfilmare). Produktionsbolag Plattform Produktion. Inspelad i Göteborg.
  • Anders Thomas Jensen, Rättvisans ryttare, Bästa europeiska film. Produktionsbolag Zentropa, Zentropa Sweden. Inspelad i Göteborg och Skara. Delvis postproducerad i Västra Götaland.
  • Eskil Vogt, De oskyldiga. Produktionsbolag: Mer Film, Zentropa Sweden. Postproduktion: Zentropa Post, Trollhättan.
  • Joachim Trier, Världens värsta människa. Produktionsbolag Oslo Productions, B-reel Films. Inspelad i Studio Fares i Trollhättan.
  • Valdimar Jóhannsson, Lamm, European Discovery 2021 – Prix Fiprecsi (för bästa debutfilmare). Produktionsbolag Go to Sheep, Black Spark Productions. Postproducerad i Västra Götaland (Dupp Film, Haymaker, Chimney).

Film i Västs samproduktioner har även tidigare år skördat stora framgångar vid European Film Awards, exempelvis Thomas Vinterbergs En runda till (fyra EFA) eller Ruben Östlunds The Square (sex EFA). Hela listan finns här: https://filmivast.se/european-film-awards/

Apstjärnan,
Linda Hambäck, bild: Anna Simonsson
Renate Reinsve, Världens värsta människa
Joachim Trier
Världens värsta människa
Kristina Börjeson, produktionschef Film i Väst

Film i Väst är en av Europas mest framgångsrika regionala filmfonder och efter Svenska Filminstitutet näst största finansiären av svensk film och TV-drama. Sedan starten 1992 har Film i Väst samproducerat fler än 1 000 svenska och internationella långfilmer, TV-drama, dokumentär- och kortfilmer. Samproduktionerna har vunnit Oscar, Golden Globe, Emmy och European Film Awards. Även på världens främsta filmfestivaler som Berlin och Cannes har Film i Västs samproduktioner varit framträdande. Film i Väst är en del av Västra Götalandsregionen, Sveriges ledande filmregion.

Efter Sunes succéer – nu får Håkan Bråkan en egen film13.9.2021 15:30:41 CEST | Pressmeddelande

Unlimited Stories senaste långfilmer om Sune - Sune vs Sune, Sune Best Man och Sune Uppdrag Midsommar - och som också samproducerats med Film i Väst, har blivit en stor succé i såväl Sverige som resten av världen (i tävlan på Berlin filmfestival två år i rad). Nu närmar sig inspelningen av familjefilmen Håkan Bråkan, som beräknas få biopremiär julen 2022. Filmen produceras av Unlimited Stories i samproduktion med Film i Väst, Nordisk Film och SVT och spelas delvis in i Västra Götaland.

Svenska storstjärnor till Lars von Triers Riket Exodus9.9.2021 10:04:19 CEST | Pressmeddelande

När den sista säsongen av Lars von Triers Riket har premiär på Viaplay är den full av svenska stjärnskådespelare, däribland Tuva Novotny, Mikael Persbrandt, Ida Engvoll, David Dencik, Asta August och Anders Mossling. Dessutom spelar världsstjärnan Alexander Skarsgård en mindre biroll. Riket Exodus produceras av Zentropa, Viaplay och DR i samproduktion med Film i Väst. Premiär under 2022. Delar av postproduktionen sker i Västra Götaland.

Inspelningsstart av Bränn alla mina brev med stjärnensemble24.8.2021 10:01:00 CEST | Pressmeddelande

Nu är filminspelningen av Alex Schulmans succéroman Bränn alla mina brev igång. SF Studios producerar filmen i samproduktion med Film i Väst och delar av inspelningen kommer att ske i Västra Götaland. För regi står den internationellt hyllade regissören Björn Runge och huvudrollerna spelas av Bill Skarsgård, Asta Kamma August och Gustav Lindh. Marika Lindström och Sten Ljunggren medverkar som Karin Stolpe (d.ä.) och Sven Stolpe (d.ä.). Sverrir Gudnason gestaltar Alex Schulman och Sonja Richter spelar Amanda Schulman.