Fem nomineringar till European Film Awards för Film i Västs samproduktioner

I dag tillkännagavs nomineringarna till European Film Awards, en Guldbagge på Europanivå. Film i Västs samproduktioner är nominerade till fem priser. Linda Hambäcks Apstjärnan nominerad till Bästa europeiska animerade film, den första animerade svenska långfilm som nominerats. Norges Oscarsbidrag Världens värsta människa av Joachim Trier och Eskil Vogt är nominerad för Bästa europeiska manus och Bästa kvinnliga europeiska skådespelare, Renate Reinsve. Båda filmerna är inspelade i Trollhättan.
Apstjärnan,

- Vi gratulerar alla nominerade till detta Europas finaste filmpris, det ska bli spännande att följa själva galan på plats i Berlin. Att vara så väl representerade på Europanivå och med en nordisk bredd visar på den särställning Film i Väst har i Skandinavien. Det är filmer som tidigare varit representerade på världsfestivaler som Cannes, Toronto, Venedig eller Annecy, säger Kristina Börjeson, produktionschef på Film i Väst.

Nomineringar:

Bästa europeiska animerade film

• Linda Hambäck, Apstjärnan

Bästa europeiska manus

• Joachim Trier, Eskil Vogt Världens värsta människa

Bästa kvinnliga europeiska skådespelare

• Renate Reinsve, Världens värsta människa

European Discovery 2021 Prix Fipresci

• Ninja Thyberg, Pleasure
  • Valdimar Jóhannsson, Lamm

Utöver de slutnominerade hade Film i Väst ett antal filmer som var förhandsnominerade i kategorin Bästa europeiska film, men som inte tog sig till slutomgången.

• Jonas Carpignano, A Chiara
  • Anders Thomas Jensen, Rättvisans ryttare
  • Eskil Vogt, De oskyldiga

FILMFAKTA:

• Linda Hambäck, Apstjärnan, Produktionsbolag Lee Film. Inspelad i Trollhättan
  • Jonas Carpignano, A Chiara, Bästa europeiska film. Produktionsbolag Stayblack, SnowGlobe, postproducerad i Västra Götaland (CAN Film, Haymaker).
  • Ninja Thyberg, Pleasure, Bästa europeiska film samt European Discovery 2021 – Prix Fiprecsi (för bästa debutfilmare). Produktionsbolag Plattform Produktion. Inspelad i Göteborg.
  • Anders Thomas Jensen, Rättvisans ryttare, Bästa europeiska film. Produktionsbolag Zentropa, Zentropa Sweden. Inspelad i Göteborg och Skara. Delvis postproducerad i Västra Götaland.
  • Eskil Vogt, De oskyldiga. Produktionsbolag: Mer Film, Zentropa Sweden. Postproduktion: Zentropa Post, Trollhättan.
  • Joachim Trier, Världens värsta människa. Produktionsbolag Oslo Productions, B-reel Films. Inspelad i Studio Fares i Trollhättan.
  • Valdimar Jóhannsson, Lamm, European Discovery 2021 – Prix Fiprecsi (för bästa debutfilmare). Produktionsbolag Go to Sheep, Black Spark Productions. Postproducerad i Västra Götaland (Dupp Film, Haymaker, Chimney).

Film i Västs samproduktioner har även tidigare år skördat stora framgångar vid European Film Awards, exempelvis Thomas Vinterbergs En runda till (fyra EFA) eller Ruben Östlunds The Square (sex EFA). Hela listan finns här: https://filmivast.se/european-film-awards/

Apstjärnan,
Linda Hambäck, bild: Anna Simonsson
Renate Reinsve, Världens värsta människa
Joachim Trier
Världens värsta människa
Kristina Börjeson, produktionschef Film i Väst

Film i Väst är en av Europas mest framgångsrika regionala filmfonder och efter Svenska Filminstitutet näst största finansiären av svensk film och TV-drama. Sedan starten 1992 har Film i Väst samproducerat fler än 1 000 svenska och internationella långfilmer, TV-drama, dokumentär- och kortfilmer. Samproduktionerna har vunnit Oscar, Golden Globe, Emmy och European Film Awards. Även på världens främsta filmfestivaler som Berlin och Cannes har Film i Västs samproduktioner varit framträdande. Film i Väst är en del av Västra Götalandsregionen, Sveriges ledande filmregion.

Tre samproduktioner i tävlan i Cannes filmfestival11.4.2024 12:21:05 CEST | Pressmeddelande

Två av Film i Västs samproduktioner är uttagna i tävlan om Guldpalmen vid filmfestivalen i Cannes: Göteborgsinspelade dramat Flickan med nålen (The Girl with the Needle) av Magnus von Horn och Ali Abbasis The Apprentice om den unge Donald Trump. Båda regissörerna har tidigare firat framgångar i Cannes. Dessutom är Halfdan Ullmann Tøndels debutfilm Armand uttagen till sektionen Un Certain Regard. Festivalen pågår mellan den 15 och 25 maj.

Inspelningsstart i Västra Götaland för Kronprinsen och tyrannens återkomst29.2.2024 10:00:41 CET | Pressmeddelande

Inspelningen av biofilmen Kronprinsen och tyrannens återkomst har påbörjats i Västra Götaland. Julkalendern Kronprinsen som försvann får nu fortsättning som storfilm på bio med Suzanne Reuter i en av rollerna. För regi och manus står Tord Danielsson, som också skrev manus till Kronprinsen som försvann. Filmen produceras av Unlimited Stories i samproduktion med bland andra Film i Väst.

Älskade Tordyveln flyger i skymningen blir tv-serie på SVT30.1.2024 14:50:31 CET | Pressmeddelande

I maj påbörjas inspelningen av Maria Gripes och Kay Pollaks klassiker Tordyveln flyger i skymningen som nu äntligen blir filmatiserad. Inspelningen sker i Västra Götaland. Serien är ett spännande familjeäventyr som kommer att visas i SVT och på SVT Play under 2025. Tomas von Brömssen, Pernilla August, Dag Malmberg och Lena Endre spelar några av rollerna. Dramaserien produceras av Nordic Drama Queens (Helen Ahlsson och Josefine Tengblad) i en samproduktion med SVT, Film i Väst, Monster AS och TV2 Norge.

36 Guldbaggenomineringar för Film i Västs samproduktioner13.12.2023 10:32:18 CET | Pressmeddelande

I dag tillkännagavs Guldbaggenomineringarna för 2023 års bästa filmer. Film i Västs samproduktioner fick sammanlagt 36 nomineringar. Sju var för Hammarskjöld och Motståndaren, fyra var för Miraklet i Gullspång och Tillsammans 99, tre för Paradiset brinner och två var för En dag kommer allt det här bli ditt och Exodus. Guldbaggegalan arrangeras av Filminstitutet i samarbete med SVT och äger rum på Cirkus i Stockholm den 15 januari 2024.