Fem nya Matmissionen-butiker ska öppna under nästa år

Under 2023 öppnar fem nya sociala matbutiker i Sverige när Matmissionen expanderar. Bakom initiativet står Stockholms Stadsmission tillsammans med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörers Förbund som under 2022 öppnade tre butiker i Stockholmsområdet. Den gemensamma målsättningen är att bekämpa matfattigdom och halvera matsvinnet i livsmedelskedjan. Idag finns totalt 8 Matmissionen-butiker, som under nästa år ska bli 13 butiker.
Jörgen Friman, Karin Brynell och Johan Rindevall (Foto: Matmissionen, Anna Z Ek)

Matmissionen är Stockholms Stadsmissions franchise-koncept för sociala matbutiker som syftar till att minska matsvinn och matfattigdom och samtidigt erbjuda platser i arbetsträning. Sedan tidigare finns åtta butiker runtom i landet, fem i Stockholms län, samt två i Göteborg och en i Malmö. Genom ett förlängt samarbetsavtal har parterna kommit överens om att öppna fem nya butiker under 2023, tre i Stockholms län, en i Skåne och ytterligare en butik i Göteborg.

Den gemensamma satsningen är ett led i dagligvarubranschens arbete för att på sikt halvera matsvinnet i hela livsmedelskedjan. Målsättningen är att engagera fler leverantörer för att kunna donera större volymer livsmedel och produkter för att på så sätt reducera matfattigdom och skapa nya tillfällen till anställning och arbetsintegration. Med fem nya butiker räknar Matmissionen med att kunna hantera ytterligare upp till 5 000 ton produkter per år och ge 15 000 personer möjlighet att handla mat till ett billigare pris. Matmissionens ambition är att kunna fortsätta expandera och på sikt även etablera butiker utanför storstadsregionerna.

– Vi är otroligt glada över att samarbetet nu växlar upp. Det är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta bekämpa matfattigdomen i Sverige. Vi har sett kraftigt ökande behov under året och ser fram emot att kunna möta detta med en fortsatt expansion, säger Johan Rindevall, chef Matmissionen, Stockholms Stadsmission.

–Det bästa hade varit om det inte fanns något matsvinn alls i livsmedelskedjan, eller att det inte fanns personer som lever i matfattigdom. Men nu finns båda, därför är vi stolta över det samarbete vi etablerat som vi vet gör stor skillnad för den enskilda personen som handlar hos Matmissionen och för våra medlemsföretag som genom samarbetet bidrar med donationer. Att nu ta samarbetet utanför Stockholmsregionen är en naturlig fortsättning på ett redan lyckat samarbete, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

Samarbetet är unikt inte bara för Sverige, utan även internationellt.

– Engagemanget för Matmissionen har helt klart ökat hos våra medlemmar under året och målsättningen är att gå från dagens 37 donerande företag till 50 under 2023. Vi ser mycket positivt på vårt samarbete och det fantastiska arbete som teamet kring Matmissionen gör för att minska såväl matfattigdomen som matsvinnet, säger Jörgen Friman, vd Dagligvaruleverantörers Förbund.

Genom de nuvarande butikerna möter Matmissionen 25 000 personer per år som genom sitt medlemskap i Matmissionen får tillgång till näringsriktig mat till ett kraftigt reducerat pris.

Faktaruta

Om Matmissionen
Matmissionen är Stockholms Stadsmissions franchise-koncept för sociala matbutiker. Matmissionen kombinerar ekologisk och social hållbarhet genom att sälja produkter från dagligvarubranschens leverantörs- och handelsled som riskerar att bli svinn, med ett särskilt rabatterat pris till människor i utsatthet. Butikerna möjliggör att fler personer närmar sig arbetsmarknaden genom arbetsträning. Matmissionens butiker finns genom Stockholms Stadsmission i Jakobsberg, Hägersten, Hallunda, Handen och Kista, genom Skåne Stadsmission i Malmö, samt genom Räddningsmissionen i Göteborg. Sammanlagt har Matmissionen 25 000 medlemmar runtom i landet. www.stadsmissionen.se/matmissionen

Om Svensk Dagligvaruhandel