Fem regissörer siktar mot långfilm i Västra Götalandsregionens nya utvecklingsprogram

Nu har Five 4 Fiction dragit igång, ett utvecklingsprogram för regissörer som arbetar mot en långfilmsdebut inom fiktion. Programmet är skapat av Film i Väst och Förvaltningen för kulturutveckling i Västra Götaland i samarbete med Filminstitutet, och gensvaret bland regionens regissörer har varit stort.

- Totalt kom det in 49 ansökningar till Five 4 Fiction, varav väldigt många projekt höll bra nivå. Det gjorde det riktigt svårt att komma fram till vilka fem vi skulle välja ut, men det ger också en tydlig bild av att det finns fullt av idéer och kreatörer i Västra Götaland, säger Jenny Luukkonen, ansvarig för talang på Film i Väst.

Clara Olausson, Kasra Seyed Alikhani, Mikael Bundsen, Lisa Meyer och Roozbeh Behtaji utgör årets grupp, och bland deras projekten återfinns både dramakomedi, coming-of-age på landsbygden, en stillastående road movie, sci-fi och humorskräckis för barn. Under ett år framöver kommer de utveckla sina projekt genom intensiva workshops, mentorskap och feedback från andra kreatörer i filmbranschen. Den första workshopen sker i början av april, då kommer deltagarna få träffa den guldbagge-belönade manusförfattaren och regissören Amanda Kernell. I mars 2022 pitchar de sedan sina projekt för produktionsbolag och finansiärer.

- Det blir verkligen skarpt läge i det här programmet. Deltagarna kommer få stöta och blöta sina projekt under året för att i slutet ha ett välformulerat och starkt material att presentera för branschen, säger Jenny Luukkonen.

Här är de fem:

Clara Olausson, född 1988, boende i Göteborg. Hon har en kandidatexamen i regi från Filmhögskolan (nuvarande HDK-Valand) och arbetat som rollsättare och scripta, bland annat på Eagles 2. Bland tidigare projekt finns kortfilmerna Under Barcelonas korta kjol (2015) och Metamorfos (2020). Hennes långfilmsprojekt Poppy och kattmördaren är en läskig barnfilm där unga Poppy måste lösa mysteriet om vem i grannskapet det är som dödar alla katter.

Kasra Seyed Alikhani, född 1987, boende i Göteborg. Han tog masterexamen i fri konst från HDK-Valand 2020 och har en bakgrund inom musik och måleri. Tidigare projekt inkluderar kortfilmerna Keep me hanging on (2019) och Ni måste namaste (2020). I hans långfilmsprojekt Dimman möter klassisk genrefilm det absurda när fyra barndomsvänner fastnar på en vägkrog, på väg till en gemensam väns bröllop.

Mikael Bundsen, född 1989, boende i Göteborg. Utbildad på Filmhögskolans regilinje (nuvarande HDK-Valand) samt Alma Manusutbildning. Han arbetar parallellt som manusförfattare och dramaturg vid sidan av egna projekt, som inkluderar kortfilmerna Mamma vet bäst (2016) och Involuntary Activist (2019). Hans långfilmsprojekt Reglerna är en dramakomedi om den delikata konsten att nå harmoni i en relation utan att ge avkall på sina egna drömmar och behov.

Lisa Meyer, född 1988, boende i Partille. Har en kandidatexamen i regi från Akademin Valand (nuvarande HDK-Valand) och har tidigare studerat på Fridhems folkhögskola. Bland tidigare projekt finns kortfilmerna Melanie (2019) och Flyttfåglar (2019). Långfilmsprojektet Demands of a Teenage Heart handlar om 15-åriga Melanie som försöker bli vuxen i värld präglad av jakt, skilsmässa och att vara förälskad i sin bästis.

Roozbeh Behtaji, född 1981, boende i Göteborg. Är utbildad vid Filmhögskolans regiutbildning och har även studerat manus på IHTV. Han är grundare av filmrörelsen Göthenburgo och bland tidigare projekt finns webbserien Bastian (2012) och kortfilmen Det bästa med corona (2021). Långfilmsprojektet SOL är en nutida sci-fi-berättelse som utspelar sig i ett Sverige där solen en dag slutat gå upp.

Jenny Luukkonen, Film i Väst. Bild: Gus Kaage/Film i Väst

Bakgrund: Thomas Vinterbergs Oscarsnominerade En runda till spelades in i Västra Götaland21.4.2021 11:09:26 CEST | Pressmeddelande

Thomas Vinterberg är dubbelt Oscarsnominerad för sin film En Runda Till, både som Bästa internationella film och Bästa regissör. En Runda Till är en av Europas mest framgångsrika filmer såväl publikt som konstnärlig på senare år. Inspelad i Västra Götaland och samproducerad med Film i Väst och Zentropa Sweden. Här är en bakgrundsartikel inför Oscarsgalan natten till måndag 26 april.

Trots pandemin: framgångsrikt år för Film i Väst 202019.4.2021 11:13:25 CEST | Pressmeddelande

15 inspelade långfilmer och tv-draman samt två animerade filmer. Trots pandemin gick den västsvenska filmindustrin för högvarv under 2020. Dessutom firade flera samproduktioner framgångar i Cannes, Berlin och på European Film Awards. - Vi ska vara stolta över att vi som en av få regioner i världen lyckats hålla produktionen igång under säkra former. Samtidigt har vi lagt grunden till nya tittarupplevelser och festivalbidrag, säger Mikael Fellenius, vd för Film i Väst.

Children of the Enemy tävlar på dokumentärfilmsfestivalen CPH:DOX 202118.3.2021 10:23:33 CET | Pressmeddelande

Göteborgsregissören Gorki Glaser-Müllers dokumentär Children of the Enemy får världspremiär på dokumentärfilmsfestivalen CPH:DOX 2021, där den tävlar i internationella huvudtävlan International Main Competition, Dox:Award. Filmen handlar om Patricio Galvez kamp för att rädda sina föräldralösa barnbarn, som i sociala medier kallas IS-barn och terroristbarn, från mardrömslägret al-Hol i Syrien. Filmen produceras av Erika Malmgren och Kristofer Henell, Cinenic Film, i samproduktion med Film i Väst.

Sanna Lenken filmatiserar Jenny Jägerfelds prisade bok Comedy Queen16.3.2021 08:30:00 CET | Pressmeddelande

4 maj startar inspelningen i Göteborg av Sanna Lenkens (Tunna blå linjen, Min lilla syster) nya film Comedy Queen. Den är baserad på Jenny Jägerfelds prisade roman med samma namn och för manus står Linn Gottfridsson (Björnstad, I taket lyser stjärnorna). Huvudrollen Sasha spelas av Sigrid Johnson, som vi tidigare sett i bland annat Maria Wern, julkalendern Tusen år till julafton och hyllade sketcher i Melodifestivalen. Sashas pappa Abbe spelas av Oscar Töringe, aktuell som Magnus i Tunna blå linjen på SVT, och i rollen som Sashas bästis Märta ser vi långfilmsdebutanten Ellen Taure. Filmen är producerad av FLX i samproduktion med Film i Väst, SVT och SF Studios, som också hanterar distributionen i Norden.