Fem saker att tänka på när du köper hundvalp

Senvåren och sommaren är högsäsong för köp av hundvalpar i Sverige. För erfarna och nyblivna hundägare tipsar försäkringsbolaget If om fem saker att tänka på.

Valpsäsongen är i full gång i Sverige, där många nyblivna hundägare planerat in den ofta intensiva och tålamodsprövande första perioden med valpen under sommarledigheten. Förra sommaren registrerades över 22 000 nya hundar i Sverige, enligt Jordbruksverkets siffror. Men det finns mycket att tänka på vid ett valpköp – oavsett om du blir matte eller husse för första gången, eller om du varit med förr.

- Det mesta med att skaffa en valp är roligt, men det finns också lite mindre lustfyllda frågeställningar som kan vara bra att ta itu med redan från början. När det väl är gjort kan du ha fullt fokus på att lära känna din nya familjemedlem, säger Sophie Wilkinson, djurförsäkringsexpert på If.

Valet av ras är det första stora dilemmat för hundköpare. De flesta vet att hundraser skiljer sig åt vad gäller, exempelvis, behovet av motion – men färre att de också löper olika stora risker att råka ut för sjukdomar och åkommor.

- Det finns många fördelar med att välja en frisk hundras. Men det viktigaste skälet är såklart att alla hundar förtjänar att må bra och ha ett hälsosamt liv, fortsätter Sophie Wilkinson.

En annan viktig aspekt av valpköpet är att göra klart för sig varifrån hunden kommer. De senaste åren har smuggelvalpar seglat upp som ett stort problem i Sverige. Det rör sig om dyra och exklusiva hundraser som illegalt tas in i landet – utan garantier för att hundarna är vare sig renrasiga eller friska. Utöver att de ofta behandlas illa och vuxit upp i makabra förhållanden kan de i vissa fall bära på smittor som är farliga, inte bara för dem själva, utan också för andra djur och människor.

- Se först och främst till att få träffa tiken på plats, den biten är svår för smugglarna att förfalska. Ofta har smuggelvalparna tagits från sin mamma alldeles för tidigt. Du kan också be att få se mammans registrering i Jordbruksverkets centrala hundregister. Och om du känner dig det minsta osäker – se till att tänka efter, låt det ta tid. En hundvalp är ett stort livsbeslut, och ingenting man ska fatta spontant, avslutar Sophie Wilkinson.

Ifs fem tips för ett säkert valpköp

1. Välj en frisk hundras

Välj en frisk hundras. I längden innebär det lägre veterinärkostnader för dig – men framförallt förtjänar ingen hund att leva med smärtor och problem. Indikationer kring hur det ligger till med den ras du tänker dig hittar du på nätet. Se exempelvis här för Ifs lista över de friskaste hundraserna.

1. Säkerställ att du inte köper en smuggelhund

Säkerställ varifrån hunden kommer – fråga efter hundens stamtavla och be att få se tikens registrering i Jordbruksverkets centrala hundregister där alla hundar i Sverige ska finnas med. Se dessutom till att du träffar valpen i dess hemmiljö tillsammans med mamman, för att få klart för dig att allt står rätt till. Be också att få se utlåtande från veterinärbesiktning, som ska ha gjorts inom sju dagar före det att du hämtar hunden. Om du är det minsta tveksam – vänta med köpet, ta inga spontana beslut.

1. Skriv köpeavtal så att ni vet vad som gäller

Skriv ett köpeavtal där det är tydligt för båda parter vad som gäller. Kom ihåg att avtalet ska bli korrekt utifrån förhållandena i ditt specifika fall. Om det till exempel ska finnas särskilda bestämmelser som inte finns med i den mall du använder är det viktigt att du ser till att även dessa kommer med. If har tagit fram en mall för köpeavtal som du hittar här.

1. Registrera och ID-märk hunden

Det är lag på att alla hundägare ska ägarregistrera sina hundar i Jordbruksverkets centrala register för hundar – trots det är det långt ifrån alla som gör det. Om hunden skulle springa bort underlättar märkningen för den som hittar hunden. Info om hur det går till hittas på Jordbruksverkets webbplats.

1. Teckna en hundförsäkring

Välj en hundförsäkring som passar ditt och hundens behov. Frågor som är bra att ställa sig är: vad är jag villig att betala för veterinärvård om hunden blir sjuk eller om olyckan är framme? Vill jag att försäkringen ska gälla även för medicin och rehabilitering?