Fem säkerhetsstjärnor till nya Audi A6 i Euro NCAP

Nya Audi A6 har testats och belönats med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Tjänstebilsfavoriten är därmed en av de säkraste i sin klass. På den svenska marknaden ingår dessutom flera avancerade säkerhetssystem som standard där information inhämtas både från den egna bilens sensorer, andra bilar och navigationsdata för att göra körningen så säker som möjligt.

Nya Audi A6 fick det högsta betyget 5 stjärnor i Euro NCAP, det välrenommerade säkerhetstestet som har uppdaterats med nya utvidgade krav under 2018.  Audi A6 belönades med höga poäng både när det gäller skyddet för vuxna, barnsäkerhet, fotgängarskydd och assistanssystem.  Bl.a. bidrar standardmonterade Audi pre sense front till att kollisioner med andra fordon, fotgängare och cyklister kan undvikas genom autobromsfunktionen.

I Sverige ingår dessutom flera avancerade säkerhets- och assistanssystem som standard. Den nya adaptiva körassistenten inkluderar både adaptiv farthållare och filhållarfunktion samt kökörningsassistent. Effektivitetsassistenten gör att bilen både kan bromsas in och accelerera förutseende baserat på information som hämtas från sensorer,  navigationsdata och trafikskyltar. Audi A6 hämtar även in information från andra Audi-bilar som t.ex. upptäckt halka och varnar för det. Som standard ingår även autobromsfunktion vid vänstersväng, undanmanöverassistent och nödfallsassistent som säkerställer att bilen stannas om föraren inte reagerar på varningssignaler.

Bakom assistanssystemen i nya Audi A6 finns en rad sensorer som kompletterar varandra, med både radar, kamera, ultraljud och laserskanner som standard. All data från sensorerna sammanförs i den centrala styrenheten (zFAS), som hela tiden skapar en bild av omgivningen som tolkas och styr systemen.  Genom att alla data fusioneras arbetar assistanssystemen ännu mer exakt jämfört med tidigare generation.

Audi A6 har också höga betyg när det gäller skydd för passagerarna. Karossen består både aluminium och stål som med sin höga vridstyvhet är basen för den höga krocksäkerheten och de exakta köregenskaperna. Läs mer om säkerhetssystemen i Audi A6 här.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Mobilitet för megastäder: Audi AI:ME15.4.2019 10:28:49 CESTPressmeddelande

Audi visar upp ett visionärt eldrivet mobilitetskoncept för framtidens megastäder under Auto Shanghai 2019. Konceptbilen som kallas Audi AI:ME är kompakt till det yttre med en rymlig futuristisk interiör och möjlighet att köra autonomt på nivå 4. Det gör att passagerarna kan disponera tiden som de vill i bilen. Audi AI:ME är därför utrustad med en palett av högteknologiska funktioner för kommunikation, underhållning och skön avkoppling. Med Audi on demand fortsätter Audi dessutom att satsa på koncept för mobilitetstjänster.

Audi-premiärer på bilsalongen i Shanghai11.4.2019 09:14:31 CESTPressmeddelande

Audi inleder med två världspremiärer och en rad nationella nyheter när bilsalongen Auto Shanghai 2019 slår upp portarna den 16 april. Först ut är den visionära och eldrivna konceptbilen Audi AI:ME som visas tillsammans med ytterligare två elbilar: Audi e-tron* och Q2L e-tron. Den senare har utvecklats specifikt för den kinesiska marknaden och byggs i fabriken i Foshan. Audi Q2L e-tron levereras till de första kunderna redan i sommar.

Audi visar eldrivet på bilsalongen i Geneve28.2.2019 10:43:08 CETPressmeddelande

Audi fortsätter elbilsoffensiven. Vid bilsalongen i Geneve visar Audi fyra helt eldrivna bilar med premiär innan slutet av 2020. Dessutom är det världspremiär för fyra nya laddhybrider. I montern, med enbart laddbara bilar, visas även den helt eldrivna Formula E-bilen Audi e-tron FE05. I samband med presskonferensen den 5:e mars kl. 08.00 i hall 1 är det världspremiär och avtäckning av Audi Q4 e-tron concept och Europapremiär för sportcoupen Audi e-tron GT.

Madeleine Kjessler ny marknadschef på Audi Sverige22.2.2019 12:28:03 CETPressmeddelande

Efter drygt sex år utomlands som marknadschef på Skoda Australien och Brand Communication Manager på Kia Motors U.K. har Madeleine återvänt till Sverige och Volkswagen Group. Madeleine har tidigare arbetat bland annat som marknads- och PR chef för SEAT Sverige och senast som marknads- och produktchef för Volkswagen Transportbilar. Den 1:a februari tillträdde Madeleine som marknadschef för Audi Sverige.