Fem säkerhetsstjärnor till nya Audi A6 i Euro NCAP

Nya Audi A6 har testats och belönats med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Tjänstebilsfavoriten är därmed en av de säkraste i sin klass. På den svenska marknaden ingår dessutom flera avancerade säkerhetssystem som standard där information inhämtas både från den egna bilens sensorer, andra bilar och navigationsdata för att göra körningen så säker som möjligt.

Nya Audi A6 fick det högsta betyget 5 stjärnor i Euro NCAP, det välrenommerade säkerhetstestet som har uppdaterats med nya utvidgade krav under 2018.  Audi A6 belönades med höga poäng både när det gäller skyddet för vuxna, barnsäkerhet, fotgängarskydd och assistanssystem.  Bl.a. bidrar standardmonterade Audi pre sense front till att kollisioner med andra fordon, fotgängare och cyklister kan undvikas genom autobromsfunktionen.

I Sverige ingår dessutom flera avancerade säkerhets- och assistanssystem som standard. Den nya adaptiva körassistenten inkluderar både adaptiv farthållare och filhållarfunktion samt kökörningsassistent. Effektivitetsassistenten gör att bilen både kan bromsas in och accelerera förutseende baserat på information som hämtas från sensorer,  navigationsdata och trafikskyltar. Audi A6 hämtar även in information från andra Audi-bilar som t.ex. upptäckt halka och varnar för det. Som standard ingår även autobromsfunktion vid vänstersväng, undanmanöverassistent och nödfallsassistent som säkerställer att bilen stannas om föraren inte reagerar på varningssignaler.

Bakom assistanssystemen i nya Audi A6 finns en rad sensorer som kompletterar varandra, med både radar, kamera, ultraljud och laserskanner som standard. All data från sensorerna sammanförs i den centrala styrenheten (zFAS), som hela tiden skapar en bild av omgivningen som tolkas och styr systemen.  Genom att alla data fusioneras arbetar assistanssystemen ännu mer exakt jämfört med tidigare generation.

Audi A6 har också höga betyg när det gäller skydd för passagerarna. Karossen består både aluminium och stål som med sin höga vridstyvhet är basen för den höga krocksäkerheten och de exakta köregenskaperna. Läs mer om säkerhetssystemen i Audi A6 här.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi kör eldrivet under alpina VM i Åre25.1.2019 13:39:39Pressmeddelande

Audi är sedan många år en stark partner till den alpina skidsporten. Under alpina VM i Åre den 4-17 februari går Audi in och bidrar till organisationens målsättning om ett hållbart evenemang. Tävlande, organisatörer och gäster kommer att transporteras fossilfritt i Åre med den helt nya elbilen Audi e-tron. En flotta på över 50 bilar anländer direkt från World Economic Forum i Davos. Under VM kommer besökande gäster dessutom att kunna provköra elbilen på Åresjöns is.

Audi levererade 1.812.500 bilar under 201810.1.2019 16:42:58Pressmeddelande

Audi levererade ca 1.812.500 bilar totalt under 2018, vilket var 3,5 procent färre än året innan. I Europa sjönk försäljningen med 13,6 procent, där generationsskiften av A1, A6, A7 och Q3 innebar att en tredjedel av volymen ställdes om, utöver anpassningen till den nya WLTP-körcykeln. I Kina befäste Audi positionen som det mest framgångsrika premiummärket för 30:e året i rad. I Nordamerika levererades 275.000 bilar, med nästan oförändrad volym jämfört med 2017 (-0.9%).

CES 2019: Audi gör bilen till VR-plattform7.1.2019 18:21:34Pressmeddelande

Audi definierar begreppet ”in-car entertainment” på nytt vid Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas. Med VR-glasögon kommer passagerarna i baksätet att få en ännu mer verklighetsnära upplevelse när de ser på film eller spelar under resan. Premiummärket visar upp en teknik som i realtid anpassar det virtuella innehållet till bilens rörelser. Om bilen svänger till höger gör t.ex. rymdskeppet samma sak. Via dotterbolaget Audi Electronics Venture GmbH har Audi varit med och grundat startupföretaget holoride GmbH, som planerar att kommersialisera det nya underhållningsformatet via en öppen plattform som blir tillgänglig för andra biltillverkare och utvecklare.