Fem stjärnor för nya SEAT Ateca från Euro NCAP

– Nya Ateca med utmärkt krocksäkerhet för såväl vuxna som barn. – Hög effektivitet och säkerhet i autobromssystemet Front Assist med fotgängarigenkänning. – Krocksäkerhetsbetyget kommer strax före Ateca når återförsäljarna.

Södertälje, 23/6 2016 – Nya SEAT Ateca har belönats med det högsta krocksäkerhetsbetyget från testinstitutet Euro NCAP. Det är den första SUV:en från det spanska varumärket och förutom en rymlig kupé, effektiva motorer och svårslagen körglädje nu även uppvisar högsta möjliga säkerhetsnivå med sina fem stjärnor av fem möjliga. Nya Ateca fick utmärkta betyg i var och en av testkategorierna som ingår i Euro NCAP:s krocktester, som lägger särskilt stor vikt på såväl skyddet för vuxna passagerare och barn som på fotgängarskydd och förarassistanssystem.

Nya Ateca finns redan tillgänglig för beställning och krocktestbetyget kommer strax innan bilen når återförsäljarna. Nya Ateca är den första modellen i SEAT:s stora produktoffensiv som pågår de närmaste 18 månaderna. Fyra nya modeller kommer att lanseras, däribland en SUV-crossover 2017. Dessutom kommer Atecas betyg samma år som Euro NCAP har utökat sina testmoment och höjt kraven vid sin betygsättning. För att säkerställa ett högre skydd för de åkande används bland annat nya typer av krocktestdockor i nya storlekar samtidigt som både antalet och svårighetsgraden i krockmomenten har utökats.

Framgången för SEAT Ateca i krocktesterna beror till stor del på de avancerade och smarta förarassistans- och säkerhetssystem som ingår i standardutrustningen och som bevisat höjer säkerheten. Den nya modellen, som både har designats och utvecklats i Barcelona, är utrustad med den automatiska nödbromsen, som fungerar på såväl motorväg som i stadstrafik, Front Assist med fotgängarskydd och som har ingått i Euro NCAP:s tester sedan 2016. Dessutom testar man filhållningsassistenter, som också finns tillgängliga till SEAT Ateca.

SEAT:s nya SUV, som kommer att bli en grundpelare i modellutbudet bredvid Ibiza och Leon, är utrustad med sju krockkuddar som standard, inklusive en knäkrockkudde för föraren, såväl som med säkerhetsbälten med försträckare och kraftbegränsare i både fram- och baksäten. Det är tekniker som gör stor nytta och hjälper till att hålla åkande – i alla storlekar – säkert fastspända i sitt säte genom att dra åt bältet och begränsa kraften vid händelse av en olycka.

Nya SEAT Ateca är företagets debut på ett av de snabbast växande segmenten på bilmarknaden och har förutom aktiva säkerhetssystem även flera passiva säkerhetstekniker. Isofix och Top Teather finns på baksätes ytterplatser. Helljusassistent, döda-vinkel-varnare och sensorer som upptäcker trafik bakom bilen finns också tillgängligt, precis som kameror med 360-gradersvy, trötthetsvarnare, hastighetsbegränsare och naturligtvis en tydlig bältesvarnare för både fram- och baksäte.

Per Brinkenberg, SEAT Sverige på 070-576 11 20 eller per.brinkenberg@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. Under 2015 såldes 400 037 (den högsta siffran sedan 2007). Över 80% av volymen exporterades utanför Spanien.

I Sverige sålde SEAT 4257 bilar under 2015, en ökning med 26 procent med en marknadsandel på1,23 procent. SEAT är starka på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing där SEAT idag är det tredje största märket i Sverige.

SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellen Toledo i Tjeckien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I år firar SEAT Technical Centre sitt 40-års jubileum. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

Robert Dahlgren STCC-mästare redan första året med SEAT16.9.2017 12:57Pressmeddelande

/ Första STCC-titeln för Robert Dahlgren redan första året med SEAT Södertälje 16/09/17 – Robert Dahlgren gjorde processen kort i STCC-finalen på Mantorp och säkrade SM-titeln redan i första heatet. Efter att ha undvikit en krasch på första varvet körde Dahlgren säkert in som 6:a och säkrade därmed titeln redan första året med SEAT. - Jag är så jävla glad och stolt! Stolt över teamet, stolt över mig själv och stolt över den insats vi alla gjort tillsammans denna säsong. Jag hade inte kunnat ta min första STCC-titel på ett bättre sätt. Bilen har fungerat fantastiskt bra hela säsongen och jag är oerhört nöjd över att vara en del av SEAT Dealer Team – PWR Racing, säger Dahlgren efter första titeln. .- Vi är otroligt glada för Robert och teamets skull! Robert är en fantastisk förare och vi är stolta över att vi på SEAT har kunnat ge honom rätt förutsättningar för att bli bäst i Sverige. SEAT Dealer Team – PWR Racing har jobbat otroligt hårt hela säsongen och vi är superglada över att ha ta

Första SM-titeln nära för Dahlgren & SEAT13.9.2017 11:08Pressmeddelande

Södertälje 13/07/17 - Efter tretton år hos Volvo och nästan lika många försök att bärga STCC-titeln ser Robert Dahlgren efter bytet till SEAT ut att gå mot sin första seger i det prestigefyllda mästerskapet. En vinst blir inte bara Dahlgrens första i STCC utan också det första SM-tecknet för SEAT. - Jag trivs oerhört bra i SEAT Dealer Team - PWR Racing. Hela teamet jobbar effektivt ihop, allt från mekaniker och däcktekniker till data- & raceingenjörer. Det gäller att utvecklas kontinuerligt under hela säsongen och det har vi gjort, därför har vi riktigt bra slagläge på mästartiteln nu. Jag känner mig både trygg och stark inför finalen. SM-guldet ska bärgas, det finns inget annat, säger Robert Dahlgren. STCC-finalen går av stapeln lördag den 16 september på Mantorp Park. En klassisk final som många gånger varit spännande ända in i det sista. Inför årets batalj har Dahlgren dock så pass stort försprång att mästerskapet kan avgöras redan under fredagens kval. Totalt tre poäng delas ut til