Fem stjärnor för nya SEAT Ateca från Euro NCAP

– Nya Ateca med utmärkt krocksäkerhet för såväl vuxna som barn. – Hög effektivitet och säkerhet i autobromssystemet Front Assist med fotgängarigenkänning. – Krocksäkerhetsbetyget kommer strax före Ateca når återförsäljarna.

Södertälje, 23/6 2016 – Nya SEAT Ateca har belönats med det högsta krocksäkerhetsbetyget från testinstitutet Euro NCAP. Det är den första SUV:en från det spanska varumärket och förutom en rymlig kupé, effektiva motorer och svårslagen körglädje nu även uppvisar högsta möjliga säkerhetsnivå med sina fem stjärnor av fem möjliga. Nya Ateca fick utmärkta betyg i var och en av testkategorierna som ingår i Euro NCAP:s krocktester, som lägger särskilt stor vikt på såväl skyddet för vuxna passagerare och barn som på fotgängarskydd och förarassistanssystem.

Nya Ateca finns redan tillgänglig för beställning och krocktestbetyget kommer strax innan bilen når återförsäljarna. Nya Ateca är den första modellen i SEAT:s stora produktoffensiv som pågår de närmaste 18 månaderna. Fyra nya modeller kommer att lanseras, däribland en SUV-crossover 2017. Dessutom kommer Atecas betyg samma år som Euro NCAP har utökat sina testmoment och höjt kraven vid sin betygsättning. För att säkerställa ett högre skydd för de åkande används bland annat nya typer av krocktestdockor i nya storlekar samtidigt som både antalet och svårighetsgraden i krockmomenten har utökats.

Framgången för SEAT Ateca i krocktesterna beror till stor del på de avancerade och smarta förarassistans- och säkerhetssystem som ingår i standardutrustningen och som bevisat höjer säkerheten. Den nya modellen, som både har designats och utvecklats i Barcelona, är utrustad med den automatiska nödbromsen, som fungerar på såväl motorväg som i stadstrafik, Front Assist med fotgängarskydd och som har ingått i Euro NCAP:s tester sedan 2016. Dessutom testar man filhållningsassistenter, som också finns tillgängliga till SEAT Ateca.

SEAT:s nya SUV, som kommer att bli en grundpelare i modellutbudet bredvid Ibiza och Leon, är utrustad med sju krockkuddar som standard, inklusive en knäkrockkudde för föraren, såväl som med säkerhetsbälten med försträckare och kraftbegränsare i både fram- och baksäten. Det är tekniker som gör stor nytta och hjälper till att hålla åkande – i alla storlekar – säkert fastspända i sitt säte genom att dra åt bältet och begränsa kraften vid händelse av en olycka.

Nya SEAT Ateca är företagets debut på ett av de snabbast växande segmenten på bilmarknaden och har förutom aktiva säkerhetssystem även flera passiva säkerhetstekniker. Isofix och Top Teather finns på baksätes ytterplatser. Helljusassistent, döda-vinkel-varnare och sensorer som upptäcker trafik bakom bilen finns också tillgängligt, precis som kameror med 360-gradersvy, trötthetsvarnare, hastighetsbegränsare och naturligtvis en tydlig bältesvarnare för både fram- och baksäte.

Per Brinkenberg, SEAT Sverige på 070-576 11 20 eller per.brinkenberg@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. Under 2015 såldes 400 037 (den högsta siffran sedan 2007). Över 80% av volymen exporterades utanför Spanien.

I Sverige sålde SEAT 4257 bilar under 2015, en ökning med 26 procent med en marknadsandel på1,23 procent. SEAT är starka på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing där SEAT idag är det tredje största märket i Sverige.

SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellen Toledo i Tjeckien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I år firar SEAT Technical Centre sitt 40-års jubileum. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

SEAT Dealer Team siktar på nya pallplatser på Rudskogen6.9.2018 11:37Pressmeddelande

Södertälje, 06/09/2018. – SEAT Dealer Team - PWR Racing är laddade till max inför säsongens två avslutande STCC-deltävlingar. Redan till helgen går årets näst sista deltävling av stapeln på norska Rudskogen Motorsenter, ett nytillskott i årets tävlingskalender. Och teamet kommer väl förberedda till vad som blir en avgörande faktor i kampen om årets mästerskapstitlar. Redan för några veckor sedan genomförde teamet ett test med tre CUPRA TCR på den norska banan. - Jag har förmodligen mest erfarenhet av teamets förare vad gäller Rudskogen, då jag tävlat här i Porsche Carrera Cup. Teamet genomförde utöver det ett bra test på Rudskogen innan deltävlingen på Karlskoga och känslan inför helgen är positiv,säger Philip Morin. Mästerskapsfighten är vidöppen och fjolårsmästaren Robert Dahlgren jagar förstaplatsen i mästerskapet endast en poäng bakom ledaren. Det prestigefyllda teammästerskapet leder SEAT Dealer Team med god marginal till jagande VW-team, med utökad ledning som självklart mål för

SEAT Dealer team siktar på nya segrar i Falkenberg6.7.2018 09:04Pressmeddelande

Södertälje 06/07/2018 -SEAT Dealer Team - PWR Racing har vind i ryggen efter att två gånger under säsongsinledningen lagt beslag på alla 3 podiumplatserna. Med ledning i såväl team- och förarmästerskapet är målet inför helgens race att dryga ut ledningen. - Vi har haft en stark start på säsongen. Att ta två stycken trippelpodium är en stor bedrift och ett bevis på att teamets hårda arbete ger resultat. Vi har seriens bästa bilar men vi måste fortsätta att utvecklas hela tiden om vi ska hålla oss kvar i toppen, det finns inget utrymme att slappna av i det här mästerskapet, säger Daniel Haglöf, VD och förare på PWR Racing. Regerande STCC-mästaren, Robert Dahlgren, leder mästerskapet före kollegan och VD:n Daniel Haglöf. Mikaela Åhlin-Kottulinsky gjorde två starka uppkörningar i Anderstorp och klättrade till tionde plats i mästerskapstabellen och har nu siktet inställt på pallplats. - Båda racen i Anderstorp kändes riktigt bra, vi bygger vidare på det under kommande tävlingshelg. Målet är