Fem stjärnor för nya SEAT Tarraco i Euro NCAP

• SEAT’s nya stora SUV får Euro NCAP:s högsta, femstjärniga säkerhetsklassning
  • Höga betyg för Tarracos enastående förmåga att skydda vuxna passagerare och barn i bilen, såväl som oskyddade trafikanter
  • Tarraco använder sig av de senaste aktiva säkerhetssystemen med robust passiv teknik för att sätta standarden när det gäller säkerhet
  • Den stora SUV:en demonstrerar, precis som SEAT’s övriga modeller, märkets engagemang för att utveckla så säkra bilar som möjligt

Martorell, 2019-03-11. – Den senaste modellen i SEAT’s största produktoffensiv, nya SEAT Tarraco, har fått fem stjärnor av Euro NCAP och fortsätter därmed märkets tradition av att utveckla bilar som inte bara möter kraven från en bred kundgrupp utan dessutom är bland de säkraste bilarna på marknaden.

Euro NCAP:s testmetoder blir mer krävande för varje år allteftersom antalet tester och dess noggrannhet ökar. Alla bilens egenskaper kontrolleras och testerna mäter dels bilens förmåga att skydda vuxna passagerare, barn i bilen och oskyddade trafikanter samtidigt som de utvärderar bilens mer avancerade förarstödssystem.

I alla scenarion bedömde Euro NCAP att passagerare och trafikanter var väl skyddade om en olycka skulle inträffa. SEAT Tarraco fick betygen 97 % för skydd av vuxna passagerare (bland det högsta betyg som någonsin uppnåtts), 84 % för barn i bilen, 79 % för oskyddade trafikanter och 79 % för förarstödssystem.

”Tarraco uppnådde en enastående säkerhetsklassning i Euro NCAP:s krävande tester – ett resultat som reflekterar den vikt vi lagt på säkerhet när vi utvecklade vår största SUV samt vårt engagemang för att garantera högsta nivåer av både aktiv och passiv säkerhet i alla modeller vi tillverkar” säger Luca de Meo, VD för SEAT.

Tarraco genomgick en rigorös serie tester för att avgöra dess säkerhetsnivå. Skydd för vuxna passagerare fastställs med hjälp av tester som omfattar frontalkollisioner med 40 % överlappning, en styv barriär som är lika bred som bilen samt test med sidobarriär och stolpkrocktest. Utöver det utförs whiplashtester och tester av autonom nödbromsning (AEB) med ett brett spektrum hastigheter och bilar.

När det gäller skydd av barn i bilen bedöms tre huvudsakliga aspekter: skyddet som erbjuds av bilbarnstolar, fordonets möjligheter att inhysa bilbarnstolar med olika storlek och utformning och tillgängliga åtgärder för säker transport av barn i bilen.

SEAT Tarraco utvecklades inte bara för att skydda passagerarna i bilen. Stor vikt lades även vid att också skydda oskyddade trafikanter. Euro NCAP:s test bedömer även den potentiella risken för skador på en fotgängares eller cyklists huvud, bäcken och ben, samt vad som kan göras för att minska eller förhindra kollision.Förutom detta bedöms även de viktigaste förarstödssystemen som hjälper föraren, samt hur de kan förbättra säkerheten.

Designad för att erbjuda optimal säkerhet

SEAT Tarraco erbjuder en mängd säkerhetssystem som bygger på en blandning av sensordata, vilka låter SUV:en se vägen framför sig och anpassa körningen på lämpligt sätt. Systemen omfattar bland annat Emergency Assist, Blind Spot Detection och Utkörningshjälp, Vägmärkesassistent, Bilköassistent och Light Assist samtidigt som SEAT för första gången även introducerar två nya säkerhetssystem: Pre-Crash Assist och Rollover Assist.

Systemet Pre-Crash Assist kan reagera på endast 0,2 sekunder om det skulle registrera att en olycka är på väg att inträffa genom att spänna säkerhetsbältena, aktivera bilens varningsblinkers, rulla upp fönstren och stänga solluckan för att skydda passagerare i kupén. Rollover Assist är ett system som kan registrera om bilen slår runt och, om det är aktiverat, då utlöser krockgardinerna och bältessträckarna.Lägg till Front Assist med cykelidentifiering, lane assist och nödsamtalsfunktion vilket gör SEAT Tarraco till en av marknadens säkraste SUV:ar.

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 80% av sina fordon och i över 80 länder. 2018 sålde SEAT 517.600 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 7,488 bilar under 2018, en ökning med 16 procent och en marknadsandel på 2 procent. SEAT är ett av de snabbast växande bilmärkena på svensk och europeisk marknad.

SEAT-gruppen har mer än 15.000 anställda på sina tre produktionsenheter i Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell där de populära Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca och Toledo i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii i Slovakien.

SEAT rekordökar försäljningen med 37% i september14.10.2019 11:09:49 CESTPressmeddelande

Under september sålde den spanska biltillverkaren 43.200 bilar och kunde därmed notera sitt bästa resultat för månaden hittills SEAT har redan levererat 454.800 bilar hittills i år, en ökning med till 9,4% – också det rekord Leveranserna av CUPRA steg med 75% från januari t.o.m. september SEAT satte nya försäljningsrekord även på svenska marknaden. Martorell, 14 oktober 2019. Ny milsten för SEATs försäljning globalt: Från januari t.o.m. september i år har företaget levererat 454.800 bilar, vilket är 9,4% fler än under samma period förra året (415.600 bilar). Resultatet är det högsta någonsin i företagets historia och överträffar med råge det tidigare rekordet från januari till september 2018. SEATs försäljning sköt i höjden med 36,7% förra månaden till totalt 43.200 fordon (2018: 31.600). Ökningen kan delvis tillskrivas effekterna av att WLTP-reglerna trädde i kraft i september 2018, vilket ledde till att försäljningskurvan böjde av starkt uppåt under juli och augusti 2018 för att seda

SEAT deltar i nytt EU-projekt för framställning av biogas ur avfall27.9.2019 09:06:52 CESTPressmeddelande

Den spanska biltillverkaren ska testa att köra på biometan från kommunala avfallsanläggningar Projektet, som får en budget på ca 46 miljoner kronor, beräknas pågå till 2023. Martorell, 27 september 2019. SEAT kommer de närmaste fyra åren att delta i projektet Life Landfill Biofuel som syftar till att ta tillvara förnybar gas från kommunala soptippar. Nu har projektet fått klartecken från EU-kommissionen. Målsättningen är att uppnå effektivare energihantering genom att ta tillvara biometan från vanligt förekommande inhemska energikällor. Projektet, som kommer att utvecklas i samarbete med andra parter, pågår fram till 2023 och får en budget på totalt 4,3 miljoner euro (ca 46 milj. kr) av vilka EU-kommissionen bidrar med 55%. Andrew Shepherd, som är den på SEAT som ansvarar för biogasprojekt, betonade att: ”det här projektet innebär en möjlighet till betydande framsteg inom forskningen och utvecklingen av biometan som drivmedel. Vårt slutliga mål är att ha bringat ner CO2-utsläppens milj