Fem stjärnor för nya ŠKODA KAROQ i krocktest

- ŠKODA KAROQ levererar enastående aktiv och passiv säkerhet - Imponerande betyg för vuxenskydd: 93 av 100 poäng - Nya KAROQ är företagets andra modell som belönas med fem stjärnor under 2017 - Samtliga sju ŠKODA-modeller har femstjärnigt krockskydd Fem stjärnor av fem möjliga – nya ŠKODA KAROQ imponerar i krocktesterna hos det oberoende testinstitutet Euro NCAP. Det innebär inte bara att KAROQ är en av de säkraste kompaktsuvarna som rullar på vägarna – det betyder också att hela ŠKODAs modellutbud har fem av fem stjärnor i krocktester.

- Vi är mycket glada över att även nya ŠKODA KAROQ passerade Euro NCAPs tuffa tester med flaggan i topp, säger ŠKODAs utvecklingschef Christian Strube.
- Vi arbetar konstant med att optimera både den passiva och den aktiva säkerheten i våra modeller för att utveckla såväl skyddet för åkande och fotgängare som de aktiva säkerhetssystemen. Nya KAROQ är utrustad med flera assistanssystem som fram till nu bara varit tillgängliga i högre och dyrare fordonssegment, säger Strube.

Euro NCAP gav vuxenskyddet i nya KAROQ hela 93 poäng av 100 möjliga och organisationen berömde whiplash-skyddet vid påkörning bakifrån. Dessutom slog man fast att KAROQs autobromssystem fungerar mycket tillfredsställande vid stadskörning och det undvek nästan samtliga kollisioner. Euro NCAP gav också full poäng för skyddet av fotgängarnas ben och även högt betyg åt skyddet för fotgängarens huvud i händelse av en kollision.

Nya KAROQ är den andra ŠKODA-modellen som belönas med femstjärnigt krockskydd under 2017 och därmed är också ŠKODA en av få tillverkare vars hela modellutbud har fem stjärnor från Euro NCAPs tester.

Mycket av den höga säkerheten kommer genom det vridstyva och rigida chassit, de tilltagna deformationszonerna i kupén och användningen av såväl höghållfast stål som ultrahöghållfast. Bilen har sju krockkuddar som standard och barnstolar kan fästas genom Top-Tether och Isofix. Om bilen skulle bli påkörd bakifrån skyddar de specialutvecklade WOKS-nackstöden för att reducera risken för en whiplash-skada och det proaktiva säkerhetsystemet märker dessutom om en kollision är närstående och spänner åt såväl säkerhetsbälten som stänger alla sidorutor för att mildra konsekvenserna.

Nya KAROQ är också utrustad med ett stort antal kameror såväl som radar- och sensorbaserade förarassistanssystem. Front Assist-radarn fungerar som autobroms med fotgängarigenkänning och det finns även system som skyddar mot korsande trafik om föraren exempelvis backar ut från en trång parkeringsplats – eller helt enkelt riskerar backa in i något.
Andra säkerhetsfunktioner är bland annat den adaptiva farthållaren, filhållningsassistenten, kameran som läser av trafikskyltar, eCall, kökörningsassistent och trötthetsvarnare.

Euro NCAP är en oberoende organisation som grundandes 1997 och som har Europeiska transportmyndigheter, bilistklubbar och försäkringsbolag som ägare.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta Erik Gustafsson, pressansvarig ŠKODA Sverige, 08-120 811 54, 073-500 65 92, erik.gustafsson@skoda.se

• är en av världens äldsta biltillverkare. Företaget grundades 1895 – under bilismens allra första tid. I dag har företaget fortfarande sitt huvudkontor i Mladá Boleslav.
  • erbjuder för närvarande modeller som: CITIGO, FABIA, RAPID, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ and SUPERB.
  • levererade fler än 1 miljon bilar till kunder globalt 2016.
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. Tillsammans med koncernen utvecklar och tillverkar SKODA bilar, såväl som komponenter, motorer och växellådor.
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien och producerar bilar i Kina, Ryssland, Slovakien, Algeriet och Indien genom koncernsamarbeten, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala samarbetspartners.
  • har över 30 000 medarbetare globalt och finns på fler än 100 marknader.

Rekordmånga leveranser samt högre försäljningsintäkter och rörelseresultat för ŠKODA första halvåret 20173.1.2018 13:52Pressmeddelande

ŠKODA firar sitt mest framgångsrika motorsport-år någonsin – fortsätter med Tidemand/Andersson13.12.2017 08:00Pressmeddelande