Fem stjärnor till nya Audi Q3 i Euro NCAP

Att nya Audi Q3 är byggd och utrustad för högsta säkerhet har nu visats i oberoende test. Den kompakta familjesuven fick toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Moderna assistanssystem och ett passagerarutrymme i stabilt varmformat stål är basen för de höga betygen.

Audi Q3

För att få den högsta ratingen med fem stjärnor måste bilen ta poäng i alla viktiga kriterier i Euro NCAP. Nya Audi Q3 lyckades med spets – i kategorin med skydd av vuxna såväl som för barn, av oskyddade trafikanter och i kategorin förarassistanssystem. De aktiva säkerhetssystemen – som bl.a. omfattar nödbromssystem i stadstrafik och på motorvägar – räknas in i det totala NCAP-betyget med en viktning på 40% för vuxna, 20% för trafikanter och 20%  för säkerhetsassistanssystem.

Nya Audi Q3 är utrustad med en rad säkerhetssystem. Audi pre sense basic och Audi pre sense front är standard. Det senare ger med hjälp av radar, föraren en visuell, akustisk och kännbar varning i kritiska situationer med fotgängare, cyklister och andra fordon.  Om det är nödvändigt initieras dessutom autobromsen. I standardutrustningen ingår även Audi side assist som varnar vid filbyten och Audi active lane som hjälper till att förhindra att bilen lämnar sin fil oavsiktligt. Som tillval finns även adaptiv farthållare, helljusassistent, autobroms vid backning och nödbromsassistent. Den senare stannar bilen automatiskt om föraren inte reagerar på bilens signaler.

Nya Audi Q3 får även toppbetyg när det gäller passagerarskyddet. Varmformat stål omgärdar passagerarutrymmet och kombinerar låg vikt med extrem hållfasthet, vilket även är grunden till den höga krocksäkerheten och stabiliteten i Audi Q3.

Mer information om

- EuroNCAP.

- assistanssystemen i Audi Q3

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Mobilitet för megastäder: Audi AI:ME15.4.2019 10:28:49 CESTPressmeddelande

Audi visar upp ett visionärt eldrivet mobilitetskoncept för framtidens megastäder under Auto Shanghai 2019. Konceptbilen som kallas Audi AI:ME är kompakt till det yttre med en rymlig futuristisk interiör och möjlighet att köra autonomt på nivå 4. Det gör att passagerarna kan disponera tiden som de vill i bilen. Audi AI:ME är därför utrustad med en palett av högteknologiska funktioner för kommunikation, underhållning och skön avkoppling. Med Audi on demand fortsätter Audi dessutom att satsa på koncept för mobilitetstjänster.

Audi-premiärer på bilsalongen i Shanghai11.4.2019 09:14:31 CESTPressmeddelande

Audi inleder med två världspremiärer och en rad nationella nyheter när bilsalongen Auto Shanghai 2019 slår upp portarna den 16 april. Först ut är den visionära och eldrivna konceptbilen Audi AI:ME som visas tillsammans med ytterligare två elbilar: Audi e-tron* och Q2L e-tron. Den senare har utvecklats specifikt för den kinesiska marknaden och byggs i fabriken i Foshan. Audi Q2L e-tron levereras till de första kunderna redan i sommar.

Audi visar eldrivet på bilsalongen i Geneve28.2.2019 10:43:08 CETPressmeddelande

Audi fortsätter elbilsoffensiven. Vid bilsalongen i Geneve visar Audi fyra helt eldrivna bilar med premiär innan slutet av 2020. Dessutom är det världspremiär för fyra nya laddhybrider. I montern, med enbart laddbara bilar, visas även den helt eldrivna Formula E-bilen Audi e-tron FE05. I samband med presskonferensen den 5:e mars kl. 08.00 i hall 1 är det världspremiär och avtäckning av Audi Q4 e-tron concept och Europapremiär för sportcoupen Audi e-tron GT.

Madeleine Kjessler ny marknadschef på Audi Sverige22.2.2019 12:28:03 CETPressmeddelande

Efter drygt sex år utomlands som marknadschef på Skoda Australien och Brand Communication Manager på Kia Motors U.K. har Madeleine återvänt till Sverige och Volkswagen Group. Madeleine har tidigare arbetat bland annat som marknads- och PR chef för SEAT Sverige och senast som marknads- och produktchef för Volkswagen Transportbilar. Den 1:a februari tillträdde Madeleine som marknadschef för Audi Sverige.