Fem stjärnor till nya Audi Q3 i Euro NCAP

Att nya Audi Q3 är byggd och utrustad för högsta säkerhet har nu visats i oberoende test. Den kompakta familjesuven fick toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Moderna assistanssystem och ett passagerarutrymme i stabilt varmformat stål är basen för de höga betygen.

Audi Q3

För att få den högsta ratingen med fem stjärnor måste bilen ta poäng i alla viktiga kriterier i Euro NCAP. Nya Audi Q3 lyckades med spets – i kategorin med skydd av vuxna såväl som för barn, av oskyddade trafikanter och i kategorin förarassistanssystem. De aktiva säkerhetssystemen – som bl.a. omfattar nödbromssystem i stadstrafik och på motorvägar – räknas in i det totala NCAP-betyget med en viktning på 40% för vuxna, 20% för trafikanter och 20%  för säkerhetsassistanssystem.

Nya Audi Q3 är utrustad med en rad säkerhetssystem. Audi pre sense basic och Audi pre sense front är standard. Det senare ger med hjälp av radar, föraren en visuell, akustisk och kännbar varning i kritiska situationer med fotgängare, cyklister och andra fordon.  Om det är nödvändigt initieras dessutom autobromsen. I standardutrustningen ingår även Audi side assist som varnar vid filbyten och Audi active lane som hjälper till att förhindra att bilen lämnar sin fil oavsiktligt. Som tillval finns även adaptiv farthållare, helljusassistent, autobroms vid backning och nödbromsassistent. Den senare stannar bilen automatiskt om föraren inte reagerar på bilens signaler.

Nya Audi Q3 får även toppbetyg när det gäller passagerarskyddet. Varmformat stål omgärdar passagerarutrymmet och kombinerar låg vikt med extrem hållfasthet, vilket även är grunden till den höga krocksäkerheten och stabiliteten i Audi Q3.

Mer information om

- EuroNCAP.

- assistanssystemen i Audi Q3

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi kör eldrivet under alpina VM i Åre25.1.2019 13:39:39Pressmeddelande

Audi är sedan många år en stark partner till den alpina skidsporten. Under alpina VM i Åre den 4-17 februari går Audi in och bidrar till organisationens målsättning om ett hållbart evenemang. Tävlande, organisatörer och gäster kommer att transporteras fossilfritt i Åre med den helt nya elbilen Audi e-tron. En flotta på över 50 bilar anländer direkt från World Economic Forum i Davos. Under VM kommer besökande gäster dessutom att kunna provköra elbilen på Åresjöns is.

Audi levererade 1.812.500 bilar under 201810.1.2019 16:42:58Pressmeddelande

Audi levererade ca 1.812.500 bilar totalt under 2018, vilket var 3,5 procent färre än året innan. I Europa sjönk försäljningen med 13,6 procent, där generationsskiften av A1, A6, A7 och Q3 innebar att en tredjedel av volymen ställdes om, utöver anpassningen till den nya WLTP-körcykeln. I Kina befäste Audi positionen som det mest framgångsrika premiummärket för 30:e året i rad. I Nordamerika levererades 275.000 bilar, med nästan oförändrad volym jämfört med 2017 (-0.9%).

CES 2019: Audi gör bilen till VR-plattform7.1.2019 18:21:34Pressmeddelande

Audi definierar begreppet ”in-car entertainment” på nytt vid Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas. Med VR-glasögon kommer passagerarna i baksätet att få en ännu mer verklighetsnära upplevelse när de ser på film eller spelar under resan. Premiummärket visar upp en teknik som i realtid anpassar det virtuella innehållet till bilens rörelser. Om bilen svänger till höger gör t.ex. rymdskeppet samma sak. Via dotterbolaget Audi Electronics Venture GmbH har Audi varit med och grundat startupföretaget holoride GmbH, som planerar att kommersialisera det nya underhållningsformatet via en öppen plattform som blir tillgänglig för andra biltillverkare och utvecklare.