Fem stjärnor till nya Audi Q3 i Euro NCAP

Att nya Audi Q3 är byggd och utrustad för högsta säkerhet har nu visats i oberoende test. Den kompakta familjesuven fick toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Moderna assistanssystem och ett passagerarutrymme i stabilt varmformat stål är basen för de höga betygen.

Audi Q3

För att få den högsta ratingen med fem stjärnor måste bilen ta poäng i alla viktiga kriterier i Euro NCAP. Nya Audi Q3 lyckades med spets – i kategorin med skydd av vuxna såväl som för barn, av oskyddade trafikanter och i kategorin förarassistanssystem. De aktiva säkerhetssystemen – som bl.a. omfattar nödbromssystem i stadstrafik och på motorvägar – räknas in i det totala NCAP-betyget med en viktning på 40% för vuxna, 20% för trafikanter och 20%  för säkerhetsassistanssystem.

Nya Audi Q3 är utrustad med en rad säkerhetssystem. Audi pre sense basic och Audi pre sense front är standard. Det senare ger med hjälp av radar, föraren en visuell, akustisk och kännbar varning i kritiska situationer med fotgängare, cyklister och andra fordon.  Om det är nödvändigt initieras dessutom autobromsen. I standardutrustningen ingår även Audi side assist som varnar vid filbyten och Audi active lane som hjälper till att förhindra att bilen lämnar sin fil oavsiktligt. Som tillval finns även adaptiv farthållare, helljusassistent, autobroms vid backning och nödbromsassistent. Den senare stannar bilen automatiskt om föraren inte reagerar på bilens signaler.

Nya Audi Q3 får även toppbetyg när det gäller passagerarskyddet. Varmformat stål omgärdar passagerarutrymmet och kombinerar låg vikt med extrem hållfasthet, vilket även är grunden till den höga krocksäkerheten och stabiliteten i Audi Q3.

Mer information om

- EuroNCAP.

- assistanssystemen i Audi Q3

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi e-tron provkörd i Abu Dhabi6.12.2018 10:13Pressmeddelande

Den 18:e september (CET) premiärvisades Audi e-tron i San Fransisco. Nu har de första journalisterna fått provköra elsuven på publika vägar i Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten. Teststräckan startade i Masdar City, en av världens mest hållbara urbana stadsdelar, och fortsatte uppför berget Jebel Hafeet. Under nedfärden testades elbilens kapacitet att återvinna rörelseenergi. Tack vare ett nytt intelligent bromssystem kan över 90 procent av alla inbromsningar användas för att ladda batteriet i Audi e-tron.

Fem säkerhetsstjärnor till nya Audi A6 i Euro NCAP21.9.2018 09:58Pressmeddelande

Nya Audi A6 har testats och belönats med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Tjänstebilsfavoriten är därmed en av de säkraste i sin klass. På den svenska marknaden ingår dessutom flera avancerade säkerhetssystem som standard där information inhämtas både från den egna bilens sensorer, andra bilar och navigationsdata för att göra körningen så säker som möjligt.