Femdubbling av batterikapaciteten i Simris

I år kan hela byn fira en 100 procentig förnybar jul – i varje fall när det gäller elen. Ett glädjande besked kom nämligen i fredags om att det tillfälliga bygglovet vunnit laga kraft. - Vi är väldigt glada för detta beslut eftersom vi nu får ytterligare batteriteknik att testa inom ramen för pilotprojektet i Simris, säger Demijan Panic, projektledare för batteriflytten.

Det lokala energisystemet i Simris kommer nu att femdubbla sin batterikapacitet.

Med det nya batteriet utökas kapaciteten från befintliga 333 kWh med ytterligare 1 600 kWh. Det ökar flexibiliteten betydligt i byn, faktiskt 5 gånger så mycket. Detta innebär att Simris kan vara självförsörjande på energi från enbart sol och vind fem gånger så länge när energianvändningen är som högst.

Batteriet kommer senast ifrån Tyskland och har använts i ett annat projekt, Pellworm, sedan 2012. Nu kommer batteriet komma till nytta i Simris istället.

• Detta är ett klokt cirkulärt användande av resurser, fortsätter Demijan Panic. Batteriet är ju inte uttjänt utan kommer väl till användning i Simris.

Nu sätter vi igång med att göra platsen redo för att placera det nya batteriet invid projektplatsen. Det nya batteriet förväntas tas i drift under december 2018.

Lokalt Energisystem i Simris www.eon.se/sesimris

Historisk elnätsanslutning möjliggör förnybar energi till hela Sverige19.11.2018 08:06Pressmeddelande

Under hösten har anslutningsavtal tecknats för den största vindkraftsatsningen i E.ONs historia. Det är det nybildade bolaget E.ON Wind Nysater AB som ska ansluta 475 megawatt vindkraft till elnätet i Västernorrland. Avtalet innebär att nästan 100 årsarbeten skapas i regionen när ny elledning ska byggas. 475 MW motsvarar nästan effekten i Sveriges tredje största vattenkraftverk, Porjus i Lule älv.

E.ON bygger en av Europas största landbaserade vindkraftsparker i Västernorrland16.11.2018 10:05Pressmeddelande

Idag fattades beslut om att E.ON kommer att bygga en av Europas största landbaserade vindkraftsanläggningar i Sverige. Vindkraftsparkerna, som ligger cirka 4 mil nordväst om Härnösand och utgörs av de två projekten Hästkullen och Björnlandhöjden, i framför allt Härnösands kommun, får en installerad effekt på 475 megawatt, vilket ger energi motsvarande all hushållsel i Västernorrland.