Femdubbling av batterikapaciteten i Simris

I år kan hela byn fira en 100 procentig förnybar jul – i varje fall när det gäller elen. Ett glädjande besked kom nämligen i fredags om att det tillfälliga bygglovet vunnit laga kraft. - Vi är väldigt glada för detta beslut eftersom vi nu får ytterligare batteriteknik att testa inom ramen för pilotprojektet i Simris, säger Demijan Panic, projektledare för batteriflytten.

Det lokala energisystemet i Simris kommer nu att femdubbla sin batterikapacitet.

Med det nya batteriet utökas kapaciteten från befintliga 333 kWh med ytterligare 1 600 kWh. Det ökar flexibiliteten betydligt i byn, faktiskt 5 gånger så mycket. Detta innebär att Simris kan vara självförsörjande på energi från enbart sol och vind fem gånger så länge när energianvändningen är som högst.

Batteriet kommer senast ifrån Tyskland och har använts i ett annat projekt, Pellworm, sedan 2012. Nu kommer batteriet komma till nytta i Simris istället.

• Detta är ett klokt cirkulärt användande av resurser, fortsätter Demijan Panic. Batteriet är ju inte uttjänt utan kommer väl till användning i Simris.

Nu sätter vi igång med att göra platsen redo för att placera det nya batteriet invid projektplatsen. Det nya batteriet förväntas tas i drift under december 2018.

Lokalt Energisystem i Simris www.eon.se/sesimris

E.ON lanserar webbserie för att utbilda svenska folket om klimatomställningen23.5.2019 13:46:47 CESTPressmeddelande

Prognoser visar att elbehovet i Sverige kommer fortsätta att öka till år 2035. Samtidigt är det av yttersta vikt att kraftigt minska utsläppen av växthusgaser och fasa ut fossila bränslen. Det kräver att alla hjälper till, men en undersökning visar att den svenska befolkningen har begränsad kunskap om våra gemensamt uppsatta hållbarhetsmål. Det vill E.ON råda bot på.