Femte raka guldet för Luleå Basket

Dynastin Luleå Basket tog sitt femte raka SM-guld genom att besegra Udominate med 92-72 i den fjärde finalen. Luleåguarden Jessica Thomas blev utsedd till finalseriens MVP.

Foto: Bildbyrån

Efter en fantastisk tredje match i finalserien mellan de senaste årens dominanter i Basketligan dam vände serien tillbaka söderut till Umeå. De fyrfaldiga regerande mästarinnorna Luleå Basket hade matchboll och darrade aldrig på manschetten.

Luleå Basket tog kommandot direkt och förde matchen från start till mål. Även om hemmalaget genom en trepoängare av Tiffany Brown i den andra perioden temporärt tog ledningen tillhörde matchen bortalaget.

Det avgörande rycket gjorde Luleå direkt efter halvtidsvilan. 14-2 på de inledande tre minuterna i den tredje perioden blev avgörande. Trots frenetiska försök från hemmalaget att komma ikapp kunde mästarinnorna hålla undan och säkra sitt femte raka SM-guld.

Till finalseriens MVP utsågs Jessica Thomas då hon var "bäst över hela finalserien med två toppmatcher på hemmaplan. Elegant och högprocentig."

Udominate - Luleå Basket 72-92 (39-42)
Poäng Udominate: Kiesel 25, Begic 10, Kvederaviciute 9, Hansson 8, Koop 7, Mazionyte 3.
Poäng Luleå: Hamson 23, Motley 21, Thomas 19, Barthold 14, Nyström 10, Nnamaka 5.
Publik: 1250

Luleå vinner finalserien med 3-1 i matcher.

Foto: Bildbyrån

Idrottens Hus

Abonnera på våra pressmeddelanden.

BASKET: Här är alla lag i förbundsserierna 2018-20198.5.2018 10:40Pressmeddelande

Nu är det fastställt vilka lag som spelar i förbundsserierna 2018-2019. I Svenska Basketligan Dam är det två nykomligar (Högsbo Basket och Wetterbygden Sparks), samt att årets SM-silvermedaljörer Udominate har bytt namn till A3 Basket. I Svenska Basketligan Herr är det även där två nykomlingar, Köping Stars och Wetterbygden Stars som tog hem topplaceringarna i Superettan och därmed avancerade till SBL. I Superettan Herr finns två nykomlingar, Fryshuset Basket och Helsingborg BBK, som efter sina respektive framgångsrika säsonger i Basketettan Herr 2017-2018 avancerat till Superettan. Här nedan hittar du serieindelningen och vilka lag som deltar i alla förbundsserier säsongen 2018-2019. Svenska Basketligan Dam A3 Basket (fd Udominate) Alvik Basket Högsbo Basket (nykomling) IK Eos Lund Luleå Basket Mark Basket Norrköping Dolphins Telge Basket Uppsala Basket Visby Ladies Wetterbygden Sparks (nykomling) Svenska Basketligan Herr BC Luleå Borås Basket Jämtland Basket Köping Stars (nykomling)

BASKET: Landslagstruppen för 3x3 damer uttagen27.4.2018 16:18Pressmeddelande

Damernas förbundskapten i 3x3, Bruno Silva, samlar idag också sin första trupp i Solnahallen och tar därmed första steget i förberedelserna inför EM-kvalet i slutet av juni. Denna samling är också den första för damseniorerna och är en förberedelse inför EM-kvalet som för svensk del spelas den 29-30 juni i Poiters, Frankrike. Truppen består av spelare som alla har flera års erfarenhet från Basketligan dam och ungdomslandslag, och ett par av dem även med seniorlandskamper i CV:t. Bland annat Abigail Asoro, just nu utlandsproffs i Tyskland (Chemnitz) där hon snittade 16,6 poäng och 10 returer per match den gångna säsongen. Följande spelare är kallade till landslagsläger 27-28 april* Abigail Asoro, Stockholm Frida Fogdemark, Södertälje Jennifer Stjärnström, Norrköping Kajsa Lundahl, Lund Louise Noaksson, Lund Salome Kabengano, Umeå 27 nationer kvalar fördelade på tre grupper och totalt går 12 nationer vidare till EM-slutspel. Förutom Sverige och Frankrike kvalar även följande nationer i P