Femte raka guldet för Luleå Basket

Dynastin Luleå Basket tog sitt femte raka SM-guld genom att besegra Udominate med 92-72 i den fjärde finalen. Luleåguarden Jessica Thomas blev utsedd till finalseriens MVP.

Foto: Bildbyrån

Efter en fantastisk tredje match i finalserien mellan de senaste årens dominanter i Basketligan dam vände serien tillbaka söderut till Umeå. De fyrfaldiga regerande mästarinnorna Luleå Basket hade matchboll och darrade aldrig på manschetten.

Luleå Basket tog kommandot direkt och förde matchen från start till mål. Även om hemmalaget genom en trepoängare av Tiffany Brown i den andra perioden temporärt tog ledningen tillhörde matchen bortalaget.

Det avgörande rycket gjorde Luleå direkt efter halvtidsvilan. 14-2 på de inledande tre minuterna i den tredje perioden blev avgörande. Trots frenetiska försök från hemmalaget att komma ikapp kunde mästarinnorna hålla undan och säkra sitt femte raka SM-guld.

Till finalseriens MVP utsågs Jessica Thomas då hon var "bäst över hela finalserien med två toppmatcher på hemmaplan. Elegant och högprocentig."

Udominate - Luleå Basket 72-92 (39-42)
Poäng Udominate: Kiesel 25, Begic 10, Kvederaviciute 9, Hansson 8, Koop 7, Mazionyte 3.
Poäng Luleå: Hamson 23, Motley 21, Thomas 19, Barthold 14, Nyström 10, Nnamaka 5.
Publik: 1250

Luleå vinner finalserien med 3-1 i matcher.

Foto: Bildbyrån

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Basketen flyttar in till skolgårdar i Skåne7.11.2018 17:12Pressmeddelande

Projektet Hemmaplan är ett samarbete mellan Skånes Basketdistriktförbund och Svenska Basketbollförbundet, och vänder sig till barn i Skåne som idag står längst bort från att delta i en idrottsförening. Projektet är ett av totalt elva idrottsprojekt som får dela på 3 995 000 kronor från Framåtfonden. Gemensamt för alla projektidéer är att de involverar nya former av fysisk aktivitet, något som bedömts som viktigt för att bryta mönster och få fler i rörelse.

Basketlandslaget till Skåne22.10.2018 10:11Pressmeddelande

Det svenska herrlandslaget i basket kommer till Skåne för att spela EM-kvalmatch mot Danmark. Det är den första gången sedan 2001 som Malmö arrangerar en basketlandskamp av denna dignitet. – Vi tror på en fantastisk inramning i Baltiska hallen och på basketen i Skåne, vi känner medvind här och ska utnyttja det för att slå dansken, säger Svenska Basketbollförbundets landslagschef Fredrik Joulamo. Matchen spelas den 21 februari och det väntas också komma många danskar till matchen.