Femte raka guldet för Luleå Basket

Dynastin Luleå Basket tog sitt femte raka SM-guld genom att besegra Udominate med 92-72 i den fjärde finalen. Luleåguarden Jessica Thomas blev utsedd till finalseriens MVP.

Foto: Bildbyrån

Efter en fantastisk tredje match i finalserien mellan de senaste årens dominanter i Basketligan dam vände serien tillbaka söderut till Umeå. De fyrfaldiga regerande mästarinnorna Luleå Basket hade matchboll och darrade aldrig på manschetten.

Luleå Basket tog kommandot direkt och förde matchen från start till mål. Även om hemmalaget genom en trepoängare av Tiffany Brown i den andra perioden temporärt tog ledningen tillhörde matchen bortalaget.

Det avgörande rycket gjorde Luleå direkt efter halvtidsvilan. 14-2 på de inledande tre minuterna i den tredje perioden blev avgörande. Trots frenetiska försök från hemmalaget att komma ikapp kunde mästarinnorna hålla undan och säkra sitt femte raka SM-guld.

Till finalseriens MVP utsågs Jessica Thomas då hon var "bäst över hela finalserien med två toppmatcher på hemmaplan. Elegant och högprocentig."

Udominate - Luleå Basket 72-92 (39-42)
Poäng Udominate: Kiesel 25, Begic 10, Kvederaviciute 9, Hansson 8, Koop 7, Mazionyte 3.
Poäng Luleå: Hamson 23, Motley 21, Thomas 19, Barthold 14, Nyström 10, Nnamaka 5.
Publik: 1250

Luleå vinner finalserien med 3-1 i matcher.

Foto: Bildbyrån

Idrottens Hus

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Eriksson skadad - missar VM-kval15.6.2018 14:32Pressmeddelande

Marcus Eriksson kommer inte att kunna spela VM-kvalmatchen mot Lettland på Hovet. Han spelade slutet av säsongen med smärta i knät och har ådragit sig en meniskskada. – Det är jättetråkigt att inte kunna vara med, jag älskar att spela för Sverige. Men jag kommer att heja och jag tror på laget, de är grymma, säger Marcus Eriksson. Sverige måste vinna med 10 poäng mot Lettland för att ha en realistisk chans att ta sig vidare i VM-kvalet.