Femteplats till Marcus Nyman i Grand Slam Brasília

Det blev tyvärr ingen bronsmedalj till svenske judolandslagsmannen Marcus Nyman i världstourtävlingen Grand Slam som för första gången avgjordes i Brasilien. Han förlorade bronsmatchen på varningar.

Marcus Nyman kastar David Klammert, Tjeckien, i den andra matchen. Foto: Sabau Gabriela, IJF.

För övriga deltagande svenskar – Anna Bernholm, Robin Pacek och Tommy Macias – blev det bara en vunnen match var.

I bronsfinalen mötte Nyman serben Nemanja Majdov som för närvarande är sexa på världsrankingen och som i augusti tog ett VM-brons. Han blev världsmästare 2017.

Nyman klev utanför matchområdet knappt tjugo sekunder in i matchen, vilket gav honom en första varning (shido). Knappt tjugo sekunder till gjorde han om samma misstag vilket blev ytterligare en varning. Detta gav Nyman små marginaler – på tre varningar förlorar man matchen.

Efter knappt en minut var det riktigt nära fasthållning för Nyman, något han ofta vinner matcher på och som han är fruktad för av sina motståndare. Efter ytterligare en minut försökte han med ännu en vändning in i fasthållning, men serben höll emot. Med bara 40 sekunder kvar av matchen drev Majdov Marcus Nyman utanför mattan ytterligare en gång vilket gav matchförlust och därmed en femteplats.

Vägen till bronsfinalen kantades av vinster för Marcus Nyman fram till semifinalen där spanjoren och världsettan Nikoloz Sherazadishvili satte stopp. Han slutade senare som guldmedaljör.

I första matchen mötte Nyman schweizaren Ciril Grossklaus, något högre rankad än Marcus Nyman, men de möttes på VM och där förlorade Grossklaus. Efter en något avvaktande start på matchen blev båda varnade för passivitet, något som skulle återkomma i senare matcher. Två och en halv minut in i matchen blixtrade Nyman till med ett vältajmat handkast. Grossklaus rakt på rygg och matchvinst på ippon (full poäng).

I andra matchen väntade David Klammert, Tjeckien. Han ligger visserligen tio platser före Nyman på världsrankningen, men Marcus Nyman har klättrat anmärkningsvärda 45 placeringar sedan mitten av augusti, genom flera fina prestationer som en femteplats på VM och en guldmedalj på Tashkent Grand Prix.

Med drygt en minut kvar av matchen kontrade Nyman och Klammert landade på sidan, vilket gav waza-ari till Nyman (halv poäng). Resten av matchen blev egentligen bara en väntan på slutsignalen och Marcus Nyman gick vidare till kvartsfinal.

I kvartsfinalen mot Rafael Macedo, Brasilien, blev det varning till båda efter en avvaktande inledning. En bit in blev det viss förvirring på mattan när domaren började räkna tid för en fasthållning för Nyman, stoppade matchen, startade tidtagningen, och stoppade den igen. Både Nyman och coachen Robert Eriksson såg tvivlande ut men efter att matchen gått vidare till förlängning hamnade Nyman återigen i överläge i en fasthållning och den här gången var det inga tveksamheter. Vinst med ippon (full poäng) och därmed semifinal för Marcus Nyman.

I semifinalen väntade så spanjoren och världsettan Nikoloz Sherazadishvili. Efter de numera välkända inledande varningarna pågick en tät match där båda visade respekt för varandra.

Efter en misslyckad attack hamnade Nyman underst i en fasthållning och det blev ippon (full poäng) för spanjoren med bara några sekunder kvar av matchen. Snöpligt för Nyman som ju brukar vara den som ligger överst och håller fast. Därmed blev det bronsfinal för Marcus Nyman, som han alltså förlorade.

För de övriga deltagande svenskarna – Tommy Macias, Anna Bernholm och Robin Pacek blev det inga pallplaceringar denna gång. Närmast kom Bernholm som slutade sjua. Det blev dock matchvinster för samtliga svenskar.

Nästa tävling för svenska judolandslaget blir 24-26 oktober, med Abu Dhabi Grand Slam.

Hela fabriken stängs ner medan medarbetarna lär sig falla rätt23.10.2019 07:12:00 CESTPressmeddelande

Fallolyckor är den vanligaste arbetsplatsolyckan i Sverige. Det har Proplate i Oxelösund tagit fasta på och inför nu obligatorisk fallträning för 100 medarbetare i syfte att förebygga fallolyckor och minska skaderiskerna om ett fall sker. Två timmar i veckan stänger Proplate ner produktionen för att samtliga anställda ska få möjlighet att träna balans, styrka och fallteknik. Satsningen är den största hittills i ett samverkansprojekt mellan Svenska Judoförbundet och AFA Försäkring, Fallkompetens i arbetslivet, som ingår i konceptet Judo4Balance.

Marcus Nyman klättrar 45 platser på världsrankingen24.9.2019 00:22:00 CESTPressmeddelande

OS-femman från Rio Marcus Nyman är tillbaka med besked. För fyra veckor sedan kom han femma på VM och i helgen vann han Grand Prix i Tashkent, Uzbekistan. Prestationerna har gjort att Nyman klättrat anmärkningsvärda 45 placeringar på världsrankingen sedan mitten på augusti. Helgens förstaplats innebar också att Nyman nu hoppat upp på OS-kvalplats, en viktig milstolpe i hans satsning mot ett tredje OS.