Femteplats till Marcus Nyman i Grand Slam Brasília

Det blev tyvärr ingen bronsmedalj till svenske judolandslagsmannen Marcus Nyman i världstourtävlingen Grand Slam som för första gången avgjordes i Brasilien. Han förlorade bronsmatchen på varningar.

Marcus Nyman kastar David Klammert, Tjeckien, i den andra matchen. Foto: Sabau Gabriela, IJF.

För övriga deltagande svenskar – Anna Bernholm, Robin Pacek och Tommy Macias – blev det bara en vunnen match var.

I bronsfinalen mötte Nyman serben Nemanja Majdov som för närvarande är sexa på världsrankingen och som i augusti tog ett VM-brons. Han blev världsmästare 2017.

Nyman klev utanför matchområdet knappt tjugo sekunder in i matchen, vilket gav honom en första varning (shido). Knappt tjugo sekunder till gjorde han om samma misstag vilket blev ytterligare en varning. Detta gav Nyman små marginaler – på tre varningar förlorar man matchen.

Efter knappt en minut var det riktigt nära fasthållning för Nyman, något han ofta vinner matcher på och som han är fruktad för av sina motståndare. Efter ytterligare en minut försökte han med ännu en vändning in i fasthållning, men serben höll emot. Med bara 40 sekunder kvar av matchen drev Majdov Marcus Nyman utanför mattan ytterligare en gång vilket gav matchförlust och därmed en femteplats.

Vägen till bronsfinalen kantades av vinster för Marcus Nyman fram till semifinalen där spanjoren och världsettan Nikoloz Sherazadishvili satte stopp. Han slutade senare som guldmedaljör.

I första matchen mötte Nyman schweizaren Ciril Grossklaus, något högre rankad än Marcus Nyman, men de möttes på VM och där förlorade Grossklaus. Efter en något avvaktande start på matchen blev båda varnade för passivitet, något som skulle återkomma i senare matcher. Två och en halv minut in i matchen blixtrade Nyman till med ett vältajmat handkast. Grossklaus rakt på rygg och matchvinst på ippon (full poäng).

I andra matchen väntade David Klammert, Tjeckien. Han ligger visserligen tio platser före Nyman på världsrankningen, men Marcus Nyman har klättrat anmärkningsvärda 45 placeringar sedan mitten av augusti, genom flera fina prestationer som en femteplats på VM och en guldmedalj på Tashkent Grand Prix.

Med drygt en minut kvar av matchen kontrade Nyman och Klammert landade på sidan, vilket gav waza-ari till Nyman (halv poäng). Resten av matchen blev egentligen bara en väntan på slutsignalen och Marcus Nyman gick vidare till kvartsfinal.

I kvartsfinalen mot Rafael Macedo, Brasilien, blev det varning till båda efter en avvaktande inledning. En bit in blev det viss förvirring på mattan när domaren började räkna tid för en fasthållning för Nyman, stoppade matchen, startade tidtagningen, och stoppade den igen. Både Nyman och coachen Robert Eriksson såg tvivlande ut men efter att matchen gått vidare till förlängning hamnade Nyman återigen i överläge i en fasthållning och den här gången var det inga tveksamheter. Vinst med ippon (full poäng) och därmed semifinal för Marcus Nyman.

I semifinalen väntade så spanjoren och världsettan Nikoloz Sherazadishvili. Efter de numera välkända inledande varningarna pågick en tät match där båda visade respekt för varandra.

Efter en misslyckad attack hamnade Nyman underst i en fasthållning och det blev ippon (full poäng) för spanjoren med bara några sekunder kvar av matchen. Snöpligt för Nyman som ju brukar vara den som ligger överst och håller fast. Därmed blev det bronsfinal för Marcus Nyman, som han alltså förlorade.

För de övriga deltagande svenskarna – Tommy Macias, Anna Bernholm och Robin Pacek blev det inga pallplaceringar denna gång. Närmast kom Bernholm som slutade sjua. Det blev dock matchvinster för samtliga svenskar.

Nästa tävling för svenska judolandslaget blir 24-26 oktober, med Abu Dhabi Grand Slam.

Ny forskning: Judoinspirerat träningsprogram kan förebygga fallolyckor och minska fallskador på jobbet2.6.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Fallolyckor är den vanligaste arbetsolyckan i Sverige. Svenska Judoförbundet och AFA Försäkring har genom ett gemensamt projekt satsat på att öka fallkompetensen i svenskt arbetsliv. Nu visar ny forskning från Högskolan Dalarna och FoU Sörmland att risken för fallolyckor och fallskador kan minskas genom det framtagna träningsprogrammet, Judo4Balance, som används i projektet.

Judo ska lära hundar att falla på rätt sätt1.4.2020 06:49:00 CESTPressmeddelande

(Obs! Detta var årets aprilskämt) Fallolyckor är ett av samhällets stora folkhälsoproblem. Men även hundar är drabbade. Nu inleder Svenska Judoförbundet ett samarbete med den svensk-tjeckiska hundtränaren och etologen Marie Novák för att förebygga fallolyckor hos hundar och deras ägare. På kursen tränar både hund och ägare muskelstyrka, balans och fallteknik i syfte att förebygga fallolyckor och minska skadorna om ett fall ändå sker. Hundarna får bland annat öva på balansgång, benböj och framåtfall med rullning. Kursen leds av licensierade fallinstruktörer från Svenska Judoförbundet tillsammans med licensierade hundinstruktörer.