Femteplats till Marcus Nyman i Grand Slam Brasília

Det blev tyvärr ingen bronsmedalj till svenske judolandslagsmannen Marcus Nyman i världstourtävlingen Grand Slam som för första gången avgjordes i Brasilien. Han förlorade bronsmatchen på varningar.

Marcus Nyman kastar David Klammert, Tjeckien, i den andra matchen. Foto: Sabau Gabriela, IJF.

För övriga deltagande svenskar – Anna Bernholm, Robin Pacek och Tommy Macias – blev det bara en vunnen match var.

I bronsfinalen mötte Nyman serben Nemanja Majdov som för närvarande är sexa på världsrankingen och som i augusti tog ett VM-brons. Han blev världsmästare 2017.

Nyman klev utanför matchområdet knappt tjugo sekunder in i matchen, vilket gav honom en första varning (shido). Knappt tjugo sekunder till gjorde han om samma misstag vilket blev ytterligare en varning. Detta gav Nyman små marginaler – på tre varningar förlorar man matchen.

Efter knappt en minut var det riktigt nära fasthållning för Nyman, något han ofta vinner matcher på och som han är fruktad för av sina motståndare. Efter ytterligare en minut försökte han med ännu en vändning in i fasthållning, men serben höll emot. Med bara 40 sekunder kvar av matchen drev Majdov Marcus Nyman utanför mattan ytterligare en gång vilket gav matchförlust och därmed en femteplats.

Vägen till bronsfinalen kantades av vinster för Marcus Nyman fram till semifinalen där spanjoren och världsettan Nikoloz Sherazadishvili satte stopp. Han slutade senare som guldmedaljör.

I första matchen mötte Nyman schweizaren Ciril Grossklaus, något högre rankad än Marcus Nyman, men de möttes på VM och där förlorade Grossklaus. Efter en något avvaktande start på matchen blev båda varnade för passivitet, något som skulle återkomma i senare matcher. Två och en halv minut in i matchen blixtrade Nyman till med ett vältajmat handkast. Grossklaus rakt på rygg och matchvinst på ippon (full poäng).

I andra matchen väntade David Klammert, Tjeckien. Han ligger visserligen tio platser före Nyman på världsrankningen, men Marcus Nyman har klättrat anmärkningsvärda 45 placeringar sedan mitten av augusti, genom flera fina prestationer som en femteplats på VM och en guldmedalj på Tashkent Grand Prix.

Med drygt en minut kvar av matchen kontrade Nyman och Klammert landade på sidan, vilket gav waza-ari till Nyman (halv poäng). Resten av matchen blev egentligen bara en väntan på slutsignalen och Marcus Nyman gick vidare till kvartsfinal.

I kvartsfinalen mot Rafael Macedo, Brasilien, blev det varning till båda efter en avvaktande inledning. En bit in blev det viss förvirring på mattan när domaren började räkna tid för en fasthållning för Nyman, stoppade matchen, startade tidtagningen, och stoppade den igen. Både Nyman och coachen Robert Eriksson såg tvivlande ut men efter att matchen gått vidare till förlängning hamnade Nyman återigen i överläge i en fasthållning och den här gången var det inga tveksamheter. Vinst med ippon (full poäng) och därmed semifinal för Marcus Nyman.

I semifinalen väntade så spanjoren och världsettan Nikoloz Sherazadishvili. Efter de numera välkända inledande varningarna pågick en tät match där båda visade respekt för varandra.

Efter en misslyckad attack hamnade Nyman underst i en fasthållning och det blev ippon (full poäng) för spanjoren med bara några sekunder kvar av matchen. Snöpligt för Nyman som ju brukar vara den som ligger överst och håller fast. Därmed blev det bronsfinal för Marcus Nyman, som han alltså förlorade.

För de övriga deltagande svenskarna – Tommy Macias, Anna Bernholm och Robin Pacek blev det inga pallplaceringar denna gång. Närmast kom Bernholm som slutade sjua. Det blev dock matchvinster för samtliga svenskar.

Nästa tävling för svenska judolandslaget blir 24-26 oktober, med Abu Dhabi Grand Slam.

Världsstjärnejudo av Tommy Macias räckte inte till medalj22.2.2020 22:30:30 CETPressmeddelande

När Tommy Macias är i form är han sevärd som få på judomattan, det går fort, det är tekniskt och fantasifullt både stående och nere i mattan. Andraseedade Macias levde idag upp till förväntningarna när han tog sig till semifinal i dagens Grand Slam i Düsseldorf med idel ippon-segrar (full poäng) i -73 kg. Där väntade en av judons superstjärnor, den regerande olympiske mästaren och världsmästaren Shohei Ono, Japan, som inte har förlorat en internationell match sedan 2014. Vilken match det blev…till slut med 54 sekunder kvar blev dock Ono för svår, ippon på kast och Macias fick nöja sig med bronsmatch.

Drömvinst mot världsmästarinnan gav Grand Slam-brons till Anna Bernholm9.2.2020 18:24:44 CETPressmeddelande

Efter sommarens stora framgångar med EM-brons och bronsmedaljmatch på VM har det gått lite trögare för Anna Bernholm, med ett par kvartsfinaler som bäst. Idag var det dock dags igen, och det på den främsta turneringen vid sidan av de stora mästerskapen, den mest prestigefyllda Paris Grand Slam. Bernholm erövrade bronsmedalj inför fulla läktare i Bercyhallen i Paris efter seger mot franska världsmästarinnan Marie Eve Gahie.

SM i judo i Malmö – största deltagandet på många år5.2.2020 15:38:19 CETPressmeddelande

Samma år som Skåne/Blekinge judodistriktsförbund firade 40 år fick de arrangera svenska mästerskapen i judo. Under helgen 1-2 februari kom närmare 340 tävlande från hela landet till Baltiska hallen i Malmö för att göra upp om medaljerna i ålderskategorierna U18, U21, senior och veteran. Årets deltagande var det största på 10 år, om man bortser från de år SM har gått i Stockholm som är det största judodistriktet. Med årets rekordmånga deltagare rådde en fantastisk stämning i hallen med många hejarop och rungande applåder.