Femton Arlabönder får guldmedalj av kungen

På måndag är det stor mjölkfest på Kungliga slottet i Stockholm. Tjugo mjölkbönder, varav femton från Arla, tar då emot guldmedaljer av kungen som tack för att de levererat mjölk av högsta kvalitet i minst 23 år.
Familjen Stuhre driver en mindre mjölkgård i Malghult i Oskarshamns kommun. Foto: Privat

Måndagen den 27 mars, under en ceremoni på Kungliga slottet i Stockholm, delar Kung Carl Gustaf ut tjugo guldmedaljer till mjölkbönder från hela Sverige. Femton av guldmedaljörerna är Arlabönder.

– Mjölkbönder gör ett oerhört viktigt arbete på sina gårdar, med stor omsorg om mjölken, djuren och naturen. Utan dem inga svenska mejeriprodukter. Det är en imponerande bedrift att hålla så jämn och hög kvalitet under 23 år. Vi är mycket stolta över att 15 av våra ägare uppmärksammas av kungen, säger Kai Gyllström, vd Arla Sverige.

Arlabönderna Göran och Viveka Stuhre i Malghult tar emot guldmedaljen på måndag. De har en mindre gård i Oskarshamn med 26 kor.

– Guldmedaljen betyder mycket. Den är något vi sett fram emot och försökt uppnå och vi är väldigt glada för den, säger Göran Stuhre.

Familjen har haft mjölkgård i elva generationer och deras släktträd är kartlagt ända bak till 1600-talet. Även om familjen Stuhres gård är förhållandevis liten har den stor betydelse för trakten.

– Här i skogsbygden krävs det betande djur för att hålla markerna öppna. Det är nog så viktigt för landskapet och den biologiska mångfalden, förklarar Göran Stuhre.

Han betonar också att den svenska matproduktionen måste värnas.

– Det är viktigt att vi producerar livsmedel i Sverige. Vi har goda förutsättningar för att bedriva lantbruk. Dessutom blir vi väldigt sårbara om vi bara förlitar oss på import. Vi vet också mindre om hur den importerade maten produceras.

Guldmedaljen – mjölk av högsta kvalitet i 23 år

Arbetet på mjölkgården är grunden för mejeriprodukternas kvalitet. Det omfattar till exempel foderproduktion, djuromsorg och miljöarbete och sträcker sig betydligt längre än att bara följa lagar och förordningar. Det är den eller de personer som har det direkta ansvaret för mjölkning, disk- och djurskötsel som belönas.

Med guldmedaljprogrammet uppmärksammar LRF Mjölk och mejeriföretagen gemensamt mjölkböndernas kvalitetsarbete. Guldmedaljen delas ut till den som levererat mjölk av mycket hög kvalitet i minst 23 år och priset har funnits sedan 1958.

Mer om guldmedaljprogrammet

Mer om guldmedaljörerna