Fernandoz släpper låt om sitt älskade Värmland

Torsbybandet Fernandoz är aktuella med en ny singel. Den här gången med ett tema som ligger bandet lite extra varmt om hjärtat – Värmland. Sångaren i bandet Anders Nordlund har på grund av pandemin fått lite mer tid att reflektera på saker och platser som ligger honom nära, och då var det självklart att skriva en låt om det.

Anders Nordlund från Fernandoz

Precis som för alla andra dansband och artister så stängdes verksamheten ned på en dag. Givetvis drabbade det även det populära dansbandet Fernandoz som med sin fyllda spelplan såg framemot en sommar fylld av spelningar runt om i Sverige.

-        Vi hade som vanligt en spelplan med besök i hela Sverige och även med en hel del spelningar i Norge och Finland berättar Anders Nordlund. Men när de gick ut med att det inte fick komma folk på konserter och danser förstod vi åt vilket håll det gick fortsätter Anders.

Året som gått har fått honom att reflektera över många saker.

-        Många tankar har det blivit. I början tänkte vi väl att till hösten drar det väl i gång igen och så får sommaren bli vad den blir, säger Anders. Men så fel jag hade säger han med ett snett leende.

Men året har även gett Anders och de andra i bandet tid över till annat. Tid till reflektion, mer tid till familjen och mer tid hemma i Värmland. Tid att stanna upp lite.

-        Det är en sak som är positiv faktiskt. Att stanna upp och uppleva mer av det vardagliga. Jag har varit på resande fot och spelat så länge jag kan minnas och även om jag givetvis varit hemma en del så har det här året varit något helt annat, säger Anders. Jag har tagit mig mer tid att vara ute i den fantastiska natur vi har här runt knuten och det har varit en fantastisk tid måste jag säga.

Det ligger också till grund till bandets nya singel. Tiden han varit ute gav inspiration att skriva bandets nya singel ”Soluppgång i Värmland”.

-        Jag fick en melodi skriven av Värmlandskillen Thomas Berglund. Texten bara kom till mig säger Anders. Den som inte upplevt en soluppgång i Värmland och i vår natur har missat något. Det är så vackert. Så det bara blev så. Det fick bli en hyllning till Värmland, och det är märkligt egentligen att det behövde gå så många år innan jag skrev en sådan text, säger Anders.

Nu släpps singeln och Anders är stolt över den, men nu längtar han ut och spela och möta sina fans igen. Folk han inte sett på över ett år och som han lärt känna under alla år på dansbanor de spelat på.

-        Det får väl bli en hyllningssång till fansen nästa gång när jag får se den sidan av världen igen skrattar Anders. Vad den ska heta får vi väl se – ”Soluppgång över Dansbanan”?

Tja varför inte. Det är ju det alla vi dansband längtar efter just nu, ler Anders

Anders Nordlund från Fernandoz