Festligt, explosivt och poetiskt när Kungliga Baletten öppnar sin säsong!

Kungliga Baletten intar stora scenen med en generös exposé av höjdpunkter inom den romantiska baletten – ett pärlband ur kompaniets rika repertoar. Det är en gala som firar arvet efter mästerkoreografer som t ex Rudolf Nurejev, Michel Fokine och Serge Lifar. Och efter en lång väntan – men samtidigt med flera föreställningar på Operan Play – uppträder hela baletten live inför publik igen. Kungliga Baletten - gala har premiär 17 september och spelas 9 gånger t o m 6 oktober.

Kungliga Baletten - gala. På bilden Les Sylphides. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder

"Programmet är ett exklusivt tillfälle att få njuta av talangfulla premiärdansare, solistdansare; ja, Kungliga Balettens samtliga dansare. Det består av (!) åtta olika balettinslag - en provkarta över Kungliga Balettens starka kollektiv lika mycket som stora personligheter", säger balettchefen Nicolas Le Riche.

Kvällen inleds med en försmak inför premiären den 10 december på "baletternas balett" –Svansjön till Tjajkovskijs magiska musik och i koreografi av ingen mindre än Rudolf Nurejev. Baletten har beskrivits som Nurejevs definitiva och slutliga version. Därefter kommer en poetiskt stämningsfull Les Sylphides följt av explosiva Le Corsaire och Daphnis et Chloë, den senare till Ravels magiska musik.

I Three Preludes ger Ben Stevenson en inblick i hur dansarna arbetar i studion, medan Grand pas Classique beskrivs av Nicolas Le Riche som "ett bubblande glas champagne; en uppvisning i den eleganta och raffinerade teknik som både dansare och publik älskar och en perfekt motpol till den berömda Döende svanen".

Till sist intar hela ensemblen scenen och avrundar kvällen med finalen ur Serge Lifars Suite en Blanc, tillsammans med Kungliga Hovkapellet under ledning av Andrea Quinn.

Kungliga Baletten - gala med premiärdanaren Daria Ivanova i Döende svanen. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
Kungliga Baletten - gala med Daphnis et Chloë. I rollerna Erik Rudqvist och Sarah Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder

Candide – musikaliskt fyrverkeri och sceniskt överdåd11.10.2021 13:59:26 CEST | Pressmeddelande

Bernsteins Candide bjuder in till en föreställning med extra allt. En jorden-runt-resa om dubbelmoral, girighet, sex och korruption; en skarp satir om västvärldens civilisation förpackad i maximalistisk kostym, groteska upptåg och jazzig operett; ett musikaliskt fyrverkeri och ett sceniskt överdåd i surrealismens tecken. Den 16 oktober innebär ett kärt återseende på Kungliga Operans stora scen.

The Royal Swedish Opera reopens with a winning combination of three new artistic directors18.8.2021 16:42:08 CEST | Pressmeddelande

Michael Cavanagh is the new opera director, Ellen Lamm will be artistic director of Young at the Opera and music director is Alan Gilbert. This winning combination will be in place when the Royal Swedish Opera in Stockholm welcomes a 300-strong audience for the first time since March 2020. They met in person for the first time at their new workplace during Monday’s press conference together with ballet director Nicholas Le Riche and CEO Birgitta Svendén. The opera, ballet and concert programme for the coming season was also presented.

Kungliga Operan återöppnar med triss i nytt konstnärligt ledarskap16.8.2021 14:14:12 CEST | Pressmeddelande

Michael Cavanagh är ny operachef, Ellen Lamm, konstnärlig chef för Unga på Operan och Alan Gilbert, musikchef. Triss i nytt konstnärligt ledarskap blir det när Kungliga Operan i Stockholm tar emot 300-publik för första gången sedan mars 2020. I samband med dagens pressträff träffades de fysiskt för första gången på sin nya arbetsplats, tillsammans med balettchefen Nicholas Le Riche och VD Birgitta Svendén. Samtidigt presenterades hela höstens program av opera, balett och konserter.

Kungliga Operan öppnar säsongen med stjärnsprakande jubileumsgala11.8.2021 13:48:43 CEST | Pressmeddelande

I 40 års tid har Anders Walls stiftelse delat ut stipendier till unga talanger inom naturvetenskaplig forskning, entreprenörskap, landsbygdsutveckling och musik. Det firar stiftelsen med en stjärnsprakande hyllning till konsten, vetenskapen och innovationen – den 28 augusti i samarbete med Kungliga Operan, som med jubileumsgalan återöppnar operahuset för säsongen. Vid galan medverkar flera av Sveriges främsta sångare och instrumentalister, alla med det gemensamt att de tilldelats ett Anders Wall-stipendium i början av sin karriär.