Kungliga Dramatiska Teatern AB

Figaros bröllop som storslagen discokabaré på Dramaten

Dela

När Tobias Theorell sätter upp Figaros bröllop blir Beaumarchais pjäs från 1778 en kabaré. Nyskriven discomusik blandas med Mozart, Andreas T Olsson guidar publiken genom handlingen och Eric Stern och Bahar Pars blir Figaro och Susanna. Premiär på Stora scenen den 12 januari.

Figaro och Susanna ska gifta sig. Båda är tjänstefolk till en greve som lider av åldersnoja och sviktande framgångar hos det motsatta könet och därför försöker använda alla möjliga maktmedel för att få till det med Susanna. Något som Figaro, Susanna och grevens hustru tänker förhindra. Att husan Marcellina älskar Figaro i hemlighet och att grevens unge page Cherubino är galet attraherad av alla kvinnor gör inte bröllopsbestyren enklare… Innan dagen är över har alla roller och relationer vänts upp och ned.

– Det är en pjäs med högt i tak – den är lekfull och anarkistisk och byter hela tiden skepnad på ett oväntat sätt. Jag tilltalas av skådespelarnas lek med sina roller och med varandra, men också med publiken. Eftersom pjäsen har ett så direkt tilltal till publiken, passar det att vrida den mer åt kabaréhållet, säger regissören Tobias Theorell.

Pjäsen Figaros bröllop , förlaga till Mozarts älskade opera med samma namn, blev en stor succé efter urpremiären 1784 – och ett subtilt startskott till den franska revolutionen genom sitt fräcka förkastande av adelns privilegier. Pjäsen skrevs 1778 av P.A.C. de Beaumarchais som vid sidan av författarskapet också var urmakare, diplomat, vapenhandlare, spion och domare, bland annat. På Dramaten spelades den för första gången redan 1799.

Tobias Theorell , som nyligen satte upp operan Figaros bröllop på Staatstheater Kassel i Tyskland, skapar i denna uppsättning en vild blandning mellan olika stilar som förstärker verkets ytterligheter. En utgångspunkt som anknyter till pjäsens ursprungliga titel: Den galna dagen, eller Figaros bröllop .

Uppsättningen fylls med nyskriven discomusik av Janne Tavares i kombination med personliga tolkningar av Mozarts operaörhängen. Publiken guidas genom handlingen av Andreas T OIsson som vill förklara så att allt blir precis rätt för publiken och samtidigt se till att alla håller tiden.

I rollerna 
Greve Almaviva Andreas Rothlin Svensson 
Grevinnan Almaviva Tova Magnusson 
Figaro Eric Stern 
Susanna Bahar Pars 
Marcellina Tanja Lorentzon 
Antonio/Bartolo Pontus Gustafsson 
Cherubino/Brid’Oison Rakel Benér Gajdusek 
Bazile/Fanchette/Rättstjänare med flera Andreas T Olsson

Regi Tobias Theorell 
Scenografi Herbert Barz Murauer 
Ljus Torben Lendorph 
Kostym Maria Gyllenhoff 
Musik Janne Tavares och W.A. Mozart 
Sångtexter Janne Tavares 
Musiker Janne Tavares och Göran Martling 
Peruk och mask Lena Strandmark och Anne-Charlotte Reinhold

För mer information: 
 

Christina Bjerkander 
Christina.bjerkander@dramaten.se 
0703-726147

Nyckelord

Bilder

Dokument

Om

Kungliga Dramatiska Teatern AB
Kungliga Dramatiska Teatern AB
Dramaten, Box 5037
102 41 Stockholm

08 - 665 61 00http://www.dramaten.se

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. Teaterchef är Eirik Stubø.

Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908, och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69.

Följ Kungliga Dramatiska Teatern AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Kungliga Dramatiska Teatern AB

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum