Film- och mediebranschen nästa för Örebros estetelever

Eleverna på det estetiska programmet på NTI Gymnasiet i Örebro får detta läsår för första gången genomföra tre veckors praktik på en arbetsplats. Praktikplatserna ger arbetslivserfarenhet och öppnar dörrar för eleverna inom bland annat film- och mediabranschen.

NTI Design är namnet på utbildningen som NTI Gymnasiets elever på det estetiska programmet går. Skolan introducerar nu för första gången praktik för esteteleverna, något som annars enbart erbjuds till elever på yrkesförberedande program.

Bonita Drake är filmregissör och lärare i medieproduktion på skolan med ansvar för estetelevernas praktikplatser.

— Eleverna får en riktigt bra utbildning här på skolan, nu tar vi nästa steg för att vässa den ytterligare. Jag är stolt över att få vara med och bidra med min spetskompetens från filmbranschen, säger Bonita Drake.

Nu pågår arbetet med att matcha eleverna med de bästa praktikplatserna. Där kommer lärarnas stora kontaktnät väl till pass. Bonita Drake har stor erfarenhet av filmbranschen, med goda kontakter hos både stora globala aktörer som Netflix och hos mindre, lokala produktionsbolag. Primärt är det praktikplatser i Örebro och i Sverige som är aktuella, men det är inte uteslutet med ett globalt samarbete.

— Jag har bott och arbetat i både England och USA och har kontakter runt om i världen. Vi har företag i Los Angeles som är beredda att ta emot elever, men just nu så sätter coronapandemin stopp, säger Bonita Drake.

Esteteleverna på NTI Gymnasiet inleder sin praktik under andra året på gymnasiet. En del är främst intresserade av filmproduktion medan andra är mer intresserade av  webbutveckling.  Praktikplatserna anpassas efter deras intresse och mål.

Praktik på det högskoleförberedande estetiska programmet är nytt, men NTI Gymnasiet i Örebro har sedan flera år ett framgångsrikt arbete med praktik på yrkesprogrammet NTI IT. Där är praktiken central och väldigt betydelsefullt för eleverna när de ska ut i arbetslivet efter skolan.

— Att bygga nätverk är viktigt. På detta sätt ger vi även esteteleverna en ingång till bland annat mediebranschen, samtidigt som de lär sig saker som de kan relatera till i sin utbildning. Vi kan lära och förbereda eleverna på olika sätt på skolan, men lärandet på arbetsplatser är ovärderligt, säger Simon Ekdahl som är rektor för skolan.

NTI Gymnasiet i Örebro kommer framöver även att börja med praktik på teknikprogrammet. Då sker det genom ett påbyggnadsår där eleverna få en gymnasieingejörsexamen. För mer information om praktikplatserna och skolans olika program - kontakta Simon Ekdahl.

Simon Ekdahl, rektor NTI Gymnasiet Örebro, 019-446461, simon.ekdahl@ntig.se

Idag finns det totalt 29 NTI Gymnasieskolor runt om i Sverige på orterna Borlänge, Gävle, Göteborg, Helsingborg, Eskilstuna, Karlstad, Kristianstad, Luleå, Lund, Malmö, Skövde, Stockholm, Sundsvall, Södertälje, Umeå, Uppsala, Västerås och Örebro. Skolorna har som ambition att vara Sveriges ledande gymnasium inom tech, science och IT.

NTI Gymnasiet är en del av AcadeMedia