Film i Väst: 19 höstpremiärer på svensk bio och tv

- Film i Väst är stolta över att kunna presentera nitton samproduktioner med premiär under ett och samma halvår. Fjorton av dem är inspelade i Västra Götaland och många är postproducerade här. Här finns en mix av bred publikfilm för barn och vuxna, internationella festivalfavoriter, framgångsrika tv-dramer och engagerande dokumentärer. Två filmer är gjorda av talangfyllda förstagångsregissörer. Det är denna bredd som sammantaget gör Västra Götaland till Skandinaviens främsta filmregion, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Räkna med en späckad höst på svensk bio. Inte mindre än 17 av Film i Västs samproduktioner har premiär under hösten/vintern 2018. Av dem är tre dokumentärer. Till det kommer säsong två av de populära SVT-dramaserierna Springfloden och Vår tid är nu.

Filmer markerade med * är inspelade i Västra Götaland.

• 24 augusti: Videomannen* av Kristian A. Söderström, med Stefan Sauk, Morgan Alling och Lena Nilsson
  • 31 augusti: Gräns* av Ali Abbasi, med Eva Melander i huvudrollen. Vann Un Certain Regard i Cannes.
  • 14 september: Unga Astrid* av Pernille Fischer Christensen, visad i Berlins filmfestival, med Alba August, Trine Dyrholm, Maria Bonnevie
  • 14 september: Kärlek & vilja* av Marcus Carlsson
  • 16 september: Springfloden*, andra säsongen, regi: Niklas Ohlson, Mattias Olsson, Pontus Klänge, med Kjell Bergqvist, Julia Ragnarsson.
  • 21 september: Flotten* av Marcus Lindeen
  • 28 september: Mannen som lekte med elden av Henrik Georgsson
  • 1 oktober: Vår tid är nu* säsong 2 av Harald Hamrell och Ulf Kvensler med Hanna Stiernstedt, Susanne Reuter, Charlie Gustafsson
  • 19 oktober: Lyrro – ut & invandrarna* av Peter Dalle med Henrik Dorsin, Björn Gustafsson, Susanne Reuter, Nour El-Rafai
  • 19 oktober: Rekonstruktion Utøya av Carl Javér
  • 26 oktober: Halvdan Viking* av Gustaf Åkerblom Peter Haber, Vilgot Hedtjärn, Ellinea Simbalis
  • 2 november: Holiday av Isabella Eklöf tävlade i Sundance filmfestival
  • November: In i dimman* av Anders Hazelius med Anastasios Soulis, Anton Lundqvist
  • 23 november: X&Y* av Anna Odell med Mikael Persbrandt, Trine Dyrholm, Anna Odell, Vera Vitali
  • 30 november: Sune vs. Sune* av Jon Holmberg – tredje generationen Sune får premiär
  • 7 december: The Wife av Björn Runge med Christian Slater, Glenn Close, Max Irons, Elizabeth McGovern
  • 21 december: Bamse och dunderklockan av Christian Ryltenius – den tredje moderna Bamsefilmen
  • 21 december: Britt-Marie var här* av Tuva Novotny med Pernilla August, Vera Vitali, Malin Levanon, Peter Haber
  • Vintern 2018/19: Lyckligare kan ingen vara* av Staffan Lindberg medDavid Hellenius, Helena af Sandeberg, Kjell Bergqvist, Sanna Sundqvist

Film i Väst samproducerar MIN PAPPA MARIANNE18.3.2019 11:32:07 CETPressmeddelande

Den 1 april startar inspelningen av MIN PAPPA MARIANNE – en varm berättelse om modet att vara sig själv och lyckan över att bli älskad för den man är, fritt efter Ester Roxbergs uppmärksammade bok. Huvudrollerna spelas av Rolf Lassgård, Hedda Stiernstedt och Lena Endre. För regin svarar Guldbaggebelönade Mårten Klingberg. Filmen produceras av Charlotta Denward, Avanti Film, i samproduktion med bland andra Film i Väst. Filmen spelas in i Alingsås.

”Ett stort steg framåt för Filmsverige”8.3.2019 09:06:30 CETPressmeddelande

Västra Götalandsregionen har beslutat att säga ja till ett pilotprojekt för så kallade produktionsrabatter vid inspelning och postproduktion av film och tv-drama. – På så vis hoppas vi att tillsammans med Film i Väst locka hit fler internationella inspelningsprojekt i världsklass, men också att på sikt bygga ut och stärka den regionala infrastrukturen för film och få till stånd en nyetablering av produktionsservicebolag. Att vi är först ut är ett stort steg framåt för hela Filmsverige, säger Kristina Jonäng, (C), ordförande i Regionutvecklingsnämnden i Västra Götalandsregionen.