Film i Väst samproducerar JAG KOMMER HEM IGEN TILL JUL

Nu börjar inspelningen av dramat JAG KOMMER HEM IGEN TILL JUL baserad på en idé av Peter Jöback och regisserad av Ella Lemhagen. I rollerna ser vi förutom Jöback själv Johannes Bah Kuhnke, Suzanne Reuter, Jennie Silfverhjelm, Loa Falkman, Anja Lundqvist och Rennie Mirro. Filmen produceras av Miso Film i samproduktion med Film i Väst och TV4.

Världsstjärnan Simon kommer hem till Sverige för att fira jul. I det lilla samhället han växte upp arrangerar hans bror Anders den årliga julkonserten och Simon har övertalats att vara med. Anders, som alltid levt i skuggan av sin bror, är inte helt nöjd med detta. Simon däremot tar lätt på det hela, tills gamla minnen väcks till liv och han konfronteras med begravda familjehemligheter.

- Jag har burit idén till den här filmen med mig väldigt länge, den är inspirerad av min egen historia men utvecklad vidare till en spelfilm. Filmen ska både underhålla publiken med humor och musik men också ta upp temat att våga stå för vem man är, omfamna sin historia och bära den som en krona på huvudet, säger Peter Jöback.

Peter Jöback är som en av vår tids mest populära artister som rör sig över olika genrer och har världen som arbetsfält. Han slog igenom i rollen som Robert i ”Kristina från Duvemåla” och har sedan dess bland mycket annat spelat ”The Phantom of the Opera” på Broadway och i London’s West End. Peter har släppt ett antal storsäljande skivor, bl.a. den numera klassiska julskivan ”Jag kommer hem igen till jul”, från vilken musik används i filmen.

JAG KOMMER HEM IGEN TILL JUL är en produktion av Miso Film Sverige, i samproduktion med Film i Väst och TV4, med stöd från Svenska Filminstitutet.

Manuset är skrivet av Daniel Karlsson (All inclusive) och producenter är Sandra Harms (TV-serien ”Modus” och kommande ”438 dagar”) och Rachel Bodros Wolgers.

- Den här filmen handlar om det som händer i de flesta familjer över julen – man både älskar och hatar varann mer än någonsin och ansträngningarna att ha trevligt blir ofta hindret för att det lyckas. I detta fall finns det dessutom väl begravda familjehemligheter som sakta smyger sig upp till ytan, säger Sandra Harms.

JAG KOMMER HEM IGEN TILL JUL spelas in Åre och Mellerud under perioden mars-maj 2019.

Film i Väst är en av Europas mest framgångsrika regionala filmfonder och efter Svenska Filminstitutet näst största finansiären av svensk film och TV-drama. Sedan starten 1992 har Film i Väst samproducerat fler än 1 000 svenska och internationella långfilmer, TV-drama, dokumentär- och kortfilmer. Samproduktionerna har vunnit Oscar, Golden Globe, Emmy och European Film Awards. Även på världens främsta filmfestivaler som Berlin och Cannes har Film i Västs samproduktioner varit framträdande. Sammanlagt har Film i Västs samproduktioner vunnit 161 Guldbaggar. Till det kommer ytterligare 325 nomineringar.  Film i Väst är en del av Västra Götalandsregionen, Sveriges ledande filmregion.

Film i Väst samproducerar MIN PAPPA MARIANNE18.3.2019 11:32:07 CETPressmeddelande

Den 1 april startar inspelningen av MIN PAPPA MARIANNE – en varm berättelse om modet att vara sig själv och lyckan över att bli älskad för den man är, fritt efter Ester Roxbergs uppmärksammade bok. Huvudrollerna spelas av Rolf Lassgård, Hedda Stiernstedt och Lena Endre. För regin svarar Guldbaggebelönade Mårten Klingberg. Filmen produceras av Charlotta Denward, Avanti Film, i samproduktion med bland andra Film i Väst. Filmen spelas in i Alingsås.

”Ett stort steg framåt för Filmsverige”8.3.2019 09:06:30 CETPressmeddelande

Västra Götalandsregionen har beslutat att säga ja till ett pilotprojekt för så kallade produktionsrabatter vid inspelning och postproduktion av film och tv-drama. – På så vis hoppas vi att tillsammans med Film i Väst locka hit fler internationella inspelningsprojekt i världsklass, men också att på sikt bygga ut och stärka den regionala infrastrukturen för film och få till stånd en nyetablering av produktionsservicebolag. Att vi är först ut är ett stort steg framåt för hela Filmsverige, säger Kristina Jonäng, (C), ordförande i Regionutvecklingsnämnden i Västra Götalandsregionen.