Film i Väst samproducerar Thomas Vinterbergs nya dramaserie

I september börjar inspelningen av Thomas Vinterbergs nya tv-drama, En familj som vår, som han skrivit tillsammans med Bo Hr. Hansen. Detta är hans första dramaserie och den första produktionen efter Oscarsvinsten med En runda till. Serien produceras av Zentropa Entertainments i samproduktion med Film i Väst, Zentropa Sweden och StudioCanal. Inspelningen sker i Danmark, Tjeckien och Västra Götaland.

Thomas Vinterberg. Bild: Anders Overgaard, TrustNordisk

- Att återigen få möta Oscarsvinnaren Thomas Vinterberg i en inspelning i Västra Götaland är fantastiskt roligt. Det tillför en stor kreativitet för hela den västsvenska filmindustrin. Det blir fjärde produktionen som Film i Väst samproducerar med Thomas Vinterberg och den tredje som spelas in i vår region, säger Kristina Börjeson, produktionschef på Film i Väst.

En familj som vår (En familie som vores) utspelar sig i ett somrigt Danmark där allt, till en början, går sin gilla gång. En översvämning ödelägger sakta Danmark och landet evakueras steg för steg. Under de följande åren skingras danskarna; bara husen, skolorna och de tomma gatorna är kvar. Folket måste ta farväl av allt de håller kärt, den bekanta tryggheten och sin identitet.

De som har råd reser till välmående länder medan många tvingas leva på offentliga hjälpprogram. Familjer, vänner, nära och kära får gå skilda vägar, något som leder både till hat och splittring men också kärlek och försoning. På ett ögonblick har all egendom och alla ägodelar blivit värdelösa, alla förutsättningar förändrade och det är bara ett fåtal av de flyende danskarna som har turen på sin sida.

När nyheten om evakueringen sker möter vi den 19-åriga studenten Laura. Hon ska snart gå ut gymnasiet och har mött sin första kärlek. Hon möts då av en verklighet som kommer att ändra riktningen på hela hennes liv och tvinga henne att välja mellan sina skilda föräldrar.

En familj som vår produceras av Zentropa Entertainments, Sisse Graum Jørgensen och Kasper Dissing, i samproduktion med Film i Väst, Zentropa Sweden, Lizette Jonjic, StudioCanal, TV2 Danmark, Sirena Films, NRK och TV4/C More med stöd av Danska Filminstitutet.

Serien är utvecklad av Zentropa Entertainments och TV 2 Danmark med stöd av Danska filminstitutet och The Creative Europe MEDIA programme of the European Union. StudioCanal är samproducent och serien kommer att märkas med CANAL+ Creation Originale.

Film i Väst har tidigare samproducerat flera internationellt hyllade filmer med Thomas Vinterberg: En Runda Till (2020), Kollektivet (2016), Jakten (2012) och It’s All About Love (2003).

Bild: Anders Overgaard, TrustNordisk

Thomas Vinterberg. Bild: Anders Overgaard, TrustNordisk
Kristina Börjeson, produktionschef Film i Väst

Elva nomineringar till European Film Awards för Film i Västs samproduktioner8.11.2022 10:15:38 CET | Pressmeddelande

10 december delas European Film Awards ut i Reykjavik, Island. Det är en gala som motsvarar en sorts Europamästerskap för film och som har vuxit i betydelse under de senaste åren. Film i Västs samproduktioner har fått elva nomineringar. Både Ruben Östlunds Trollhätteinspelade Triangle of Sadness och Ali Abbasis Holy Spider har nominerats till Bästa europeiska film, regi, manus.

Storsatsning på filmen som upplevelse i Västra Götaland23.8.2022 10:02:07 CEST | Pressmeddelande

Den 1 september drar Turistrådet Västsverige igång sin kampanj Kulturhöst i Västsverige, som presenterar kulturupplevelser man kan uppleva i Västsverige de kommande månaderna. En av nyheterna för året är att lyfta fram Västra Götaland som Skandinaviens ledande filmregion, fylld av inspelningar, filmfestivaler och inte minst biografer. Här samarbetar Turistrådet Västsverige med 30-årsjubilerande Film i Väst.

Film i Väst satsar på Europas största projektorbaserade Virtual Production-vägg27.6.2022 15:30:50 CEST | Pressmeddelande

I september inleds bygget av Europas största projektorbaserade Virtual Production-vägg i Studio Fares i Trollhättan. Det är Film i Väst som investerar i ny teknisk lösning på en specialdesignad projektionsvägg. Det skapar helt nya möjligheter för inspelning i den 36x36 meter stora studion. Satsningen är initialt ett samarbete med Igelkott Studios, ledande totalleverantör inom Virtual Production i Sverige, men även andra samarbetspartners kan bli aktuella. Samtidigt öppnar Igelkott Väst AB verksamhet i Trollhättan. Virtual Production-väggen blir en av världens största och kan börja användas i början av 2023.

Ruben Östlund vinner en Guldpalm för andra gången28.5.2022 22:03:38 CEST | Pressmeddelande

I kväll skrevs svensk filmhistoria. Ruben Östlund vann för andra gången en av filmvärldens mest prestigefulla priser, en Guldpalm för sin film Triangle of Sadness. Tarik Salehs film Boy from Heaven vann också pris för Bästa manus för sin film Boy from Heaven vid filmfestivalen i Cannes. Zar Amir-Ebrahimi vann priset för Bästa kvinnliga skådespelare för sin roll i Ali Abbasis film Holy Spider. Alla filmer är samproducerade med Film i Väst.