Film i Väst storsatsar på talang och nya berättelser

Vid ett webbinarium hos Film i Väst i dag presenterades två nya satsningar på talang och nya berättelser. Jenny Luukkonen, ansvarig för talang hos Film i Väst, berättar om satsningarna: – Syftet är att attrahera andra kreatörer än de som i vanliga fall söker sig till oss, som kanske inte ser sig själva som filmskapare eller tänker att de hör hemma i filmbranschen. Detta blir ett sätt för oss som offentlig finansiär att aktivt söka oss utanför de traditionella arenorna, både när det kommer till att hitta talanger och publik.

Satsning korta format
Satsningen på korta format riktar sig till kreatörer som gör korta videor, serier eller sketcher för en publik bortom festivaler och tv-kanaler. Det kan vara webb-serier eller annan form av rörligt berättande, inte nödvändigtvis kortfilm i den traditionella bemärkelsen. Här behöver man inte ha tidigare erfarenhet från filmbranschen, dock behöver det finnas ett bolag som producerar filmen. Film i Väst kommer att samproducera tre talangprojekt inriktade mot korta format under 2021 med en insats om minst 100 000.

Satsning utveckling av långfilm för debutanter
Den andra satsningen handlar om utveckling av långfilmsprojekt för debutanter. Här letar Film i Väst efter skrivande regissörer, manusförfattare eller en kombination av regissör och författare som kan anses vara nya för oss eller filmbranschen i stort. Utvecklingen ska ske i samarbete med ett etablerat produktionsbolag.
– Film i Väst vill ge branschen chansen att ta sig an ny talang som har möjlighet att komplettera de perspektiv och berättelser som vi annars inte får ta del av inom svensk film. Här kommer vi att välja ut tre projekt där vi går in med en utvecklingsinsats om 200 000 per projekt, säger Jenny Luukkonen.

Talangsatsningen finansieras delvis av stöd från Svenska Filminstitutets initiativ Talent to Watch som syftar till att få in nya röster till den svenska filmbranschen. Från mitten av juni kommer det att finnas information om sökförfarandet på Film i Västs hemsida, www.filmvast.se

För mer information:

Jenny Luukkonen
Ansvarig för talang, korta format samt dokumentärfilm
Jenny.luukkonen@filmivast.se

Jenny Luukkonen

Film i Väst är en av Europas mest framgångsrika regionala filmfonder och efter Svenska Filminstitutet näst största finansiären av svensk film och tv-drama. Sedan starten 1992 har Film i Väst samproducerat fler än 1 000 svenska och internationella långfilmer, tv-drama, dokumentär- och kortfilmer. Samproduktionerna har vunnit Oscar, Golden Globe, Emmy och European Film Awards. Även på världens främsta filmfestivaler som Berlin och Cannes har Film i Västs samproduktioner varit framträdande. Sammanlagt har Film i Västs samproduktioner vunnit 150 Guldbaggar. Till det kommer ytterligare 295 nomineringar. Film i Väst är en del av Västra Götalandsregionen, Sveriges ledande filmregion.

Efter Sunes succéer – nu får Håkan Bråkan en egen film13.9.2021 15:30:41 CEST | Pressmeddelande

Unlimited Stories senaste långfilmer om Sune - Sune vs Sune, Sune Best Man och Sune Uppdrag Midsommar - och som också samproducerats med Film i Väst, har blivit en stor succé i såväl Sverige som resten av världen (i tävlan på Berlin filmfestival två år i rad). Nu närmar sig inspelningen av familjefilmen Håkan Bråkan, som beräknas få biopremiär julen 2022. Filmen produceras av Unlimited Stories i samproduktion med Film i Väst, Nordisk Film och SVT och spelas delvis in i Västra Götaland.

Svenska storstjärnor till Lars von Triers Riket Exodus9.9.2021 10:04:19 CEST | Pressmeddelande

När den sista säsongen av Lars von Triers Riket har premiär på Viaplay är den full av svenska stjärnskådespelare, däribland Tuva Novotny, Mikael Persbrandt, Ida Engvoll, David Dencik, Asta August och Anders Mossling. Dessutom spelar världsstjärnan Alexander Skarsgård en mindre biroll. Riket Exodus produceras av Zentropa, Viaplay och DR i samproduktion med Film i Väst. Premiär under 2022. Delar av postproduktionen sker i Västra Götaland.

Inspelningsstart av Bränn alla mina brev med stjärnensemble24.8.2021 10:01:00 CEST | Pressmeddelande

Nu är filminspelningen av Alex Schulmans succéroman Bränn alla mina brev igång. SF Studios producerar filmen i samproduktion med Film i Väst och delar av inspelningen kommer att ske i Västra Götaland. För regi står den internationellt hyllade regissören Björn Runge och huvudrollerna spelas av Bill Skarsgård, Asta Kamma August och Gustav Lindh. Marika Lindström och Sten Ljunggren medverkar som Karin Stolpe (d.ä.) och Sven Stolpe (d.ä.). Sverrir Gudnason gestaltar Alex Schulman och Sonja Richter spelar Amanda Schulman.

Michel Francos film Sundown slåss om ett Guldlejon i Venedig28.7.2021 10:38:12 CEST | Pressmeddelande

Den mexikanske regissören och manusförfattaren Michel Francos film Sundown har tagits ut till huvudtävlan vid filmfestivalen i Venedig. Därmed slåss den om ett av filmvärldens finaste priser, ett Guldlejon. I huvudrollerna ser vi bland andra Charlotte Gainsbourg och Tim Roth. Filmen är postproducerad av Göteborgsbolaget Cloudberry Post och samproducerad med Göteborgsbolaget CommonGround Pictures, Jonas Kellagher, och Film i Väst.