Film i Väst storsatsar på talang och nya berättelser

Vid ett webbinarium hos Film i Väst i dag presenterades två nya satsningar på talang och nya berättelser. Jenny Luukkonen, ansvarig för talang hos Film i Väst, berättar om satsningarna: – Syftet är att attrahera andra kreatörer än de som i vanliga fall söker sig till oss, som kanske inte ser sig själva som filmskapare eller tänker att de hör hemma i filmbranschen. Detta blir ett sätt för oss som offentlig finansiär att aktivt söka oss utanför de traditionella arenorna, både när det kommer till att hitta talanger och publik.

Satsning korta format
Satsningen på korta format riktar sig till kreatörer som gör korta videor, serier eller sketcher för en publik bortom festivaler och tv-kanaler. Det kan vara webb-serier eller annan form av rörligt berättande, inte nödvändigtvis kortfilm i den traditionella bemärkelsen. Här behöver man inte ha tidigare erfarenhet från filmbranschen, dock behöver det finnas ett bolag som producerar filmen. Film i Väst kommer att samproducera tre talangprojekt inriktade mot korta format under 2021 med en insats om minst 100 000.

Satsning utveckling av långfilm för debutanter
Den andra satsningen handlar om utveckling av långfilmsprojekt för debutanter. Här letar Film i Väst efter skrivande regissörer, manusförfattare eller en kombination av regissör och författare som kan anses vara nya för oss eller filmbranschen i stort. Utvecklingen ska ske i samarbete med ett etablerat produktionsbolag.
– Film i Väst vill ge branschen chansen att ta sig an ny talang som har möjlighet att komplettera de perspektiv och berättelser som vi annars inte får ta del av inom svensk film. Här kommer vi att välja ut tre projekt där vi går in med en utvecklingsinsats om 200 000 per projekt, säger Jenny Luukkonen.

Talangsatsningen finansieras delvis av stöd från Svenska Filminstitutets initiativ Talent to Watch som syftar till att få in nya röster till den svenska filmbranschen. Från mitten av juni kommer det att finnas information om sökförfarandet på Film i Västs hemsida, www.filmvast.se

För mer information:

Jenny Luukkonen
Ansvarig för talang, korta format samt dokumentärfilm
Jenny.luukkonen@filmivast.se

Jenny Luukkonen

Film i Väst är en av Europas mest framgångsrika regionala filmfonder och efter Svenska Filminstitutet näst största finansiären av svensk film och tv-drama. Sedan starten 1992 har Film i Väst samproducerat fler än 1 000 svenska och internationella långfilmer, tv-drama, dokumentär- och kortfilmer. Samproduktionerna har vunnit Oscar, Golden Globe, Emmy och European Film Awards. Även på världens främsta filmfestivaler som Berlin och Cannes har Film i Västs samproduktioner varit framträdande. Sammanlagt har Film i Västs samproduktioner vunnit 150 Guldbaggar. Till det kommer ytterligare 295 nomineringar. Film i Väst är en del av Västra Götalandsregionen, Sveriges ledande filmregion.

Film i Väst satsar på Europas största projektorbaserade Virtual Production-vägg27.6.2022 15:30:50 CEST | Pressmeddelande

I september inleds bygget av Europas största projektorbaserade Virtual Production-vägg i Studio Fares i Trollhättan. Det är Film i Väst som investerar i ny teknisk lösning på en specialdesignad projektionsvägg. Det skapar helt nya möjligheter för inspelning i den 36x36 meter stora studion. Satsningen är initialt ett samarbete med Igelkott Studios, ledande totalleverantör inom Virtual Production i Sverige, men även andra samarbetspartners kan bli aktuella. Samtidigt öppnar Igelkott Väst AB verksamhet i Trollhättan. Virtual Production-väggen blir en av världens största och kan börja användas i början av 2023.

Ruben Östlund vinner en Guldpalm för andra gången28.5.2022 22:03:38 CEST | Pressmeddelande

I kväll skrevs svensk filmhistoria. Ruben Östlund vann för andra gången en av filmvärldens mest prestigefulla priser, en Guldpalm för sin film Triangle of Sadness. Tarik Salehs film Boy from Heaven vann också pris för Bästa manus för sin film Boy from Heaven vid filmfestivalen i Cannes. Zar Amir-Ebrahimi vann priset för Bästa kvinnliga skådespelare för sin roll i Ali Abbasis film Holy Spider. Alla filmer är samproducerade med Film i Väst.

Lukas Moodysson gör ny långfilm: Tillsammans 9920.5.2022 10:40:22 CEST | Pressmeddelande

På Film i Västs årliga pressträff i Cannes tillkännagavs Lukas Moodyssons nya film Tillsammans. Den blev en stor succé bland publik och kritiker år 2000. Nu kommer uppföljaren, Tillsammans 99, som utspelar sig 1999, 24 år efter den första filmen. Tillsammans 99 spelas in i Västra Götaland under augusti och september. Filmen produceras av Memfis Film, Lars Jönsson och Anna Carlsten, i samproduktion med SF Studios och Film i Väst. SF Studios hanterar nordisk distribution. Tillsammans 99 beräknas att ha biopremiär under 2023.

Fyra av Film i Västs samproduktioner slåss om en Guldpalm i Cannes14.4.2022 12:12:16 CEST | Pressmeddelande

Med sin förra film, The Square, tog Ruben Östlund hem filmvärldens kanske mest prestigefulla pris, Palme d’Or. Nu är han tillbaka i huvudtävlan med Triangle of Sadness. Inspelad i Trollhättan och Göteborg och med Woody Harrelson i en av huvudrollerna. Även Film i Västs samproduktion Boy from Heaven av Tarik Saleh, Holy Spider av Ali Abbasi och R.M.N. av den rumänske regissören Cristian Mungiu slåss om en Guldpalm. Kristoffer Borglis Sick of Myself och Hlynar Pálmasons Godland är uttagna till sektionen Un Certain Regard.