Film i Väst storsatsar på talang och nya berättelser

Vid ett webbinarium hos Film i Väst i dag presenterades två nya satsningar på talang och nya berättelser. Jenny Luukkonen, ansvarig för talang hos Film i Väst, berättar om satsningarna: – Syftet är att attrahera andra kreatörer än de som i vanliga fall söker sig till oss, som kanske inte ser sig själva som filmskapare eller tänker att de hör hemma i filmbranschen. Detta blir ett sätt för oss som offentlig finansiär att aktivt söka oss utanför de traditionella arenorna, både när det kommer till att hitta talanger och publik.

Satsning korta format
Satsningen på korta format riktar sig till kreatörer som gör korta videor, serier eller sketcher för en publik bortom festivaler och tv-kanaler. Det kan vara webb-serier eller annan form av rörligt berättande, inte nödvändigtvis kortfilm i den traditionella bemärkelsen. Här behöver man inte ha tidigare erfarenhet från filmbranschen, dock behöver det finnas ett bolag som producerar filmen. Film i Väst kommer att samproducera tre talangprojekt inriktade mot korta format under 2021 med en insats om minst 100 000.

Satsning utveckling av långfilm för debutanter
Den andra satsningen handlar om utveckling av långfilmsprojekt för debutanter. Här letar Film i Väst efter skrivande regissörer, manusförfattare eller en kombination av regissör och författare som kan anses vara nya för oss eller filmbranschen i stort. Utvecklingen ska ske i samarbete med ett etablerat produktionsbolag.
– Film i Väst vill ge branschen chansen att ta sig an ny talang som har möjlighet att komplettera de perspektiv och berättelser som vi annars inte får ta del av inom svensk film. Här kommer vi att välja ut tre projekt där vi går in med en utvecklingsinsats om 200 000 per projekt, säger Jenny Luukkonen.

Talangsatsningen finansieras delvis av stöd från Svenska Filminstitutets initiativ Talent to Watch som syftar till att få in nya röster till den svenska filmbranschen. Från mitten av juni kommer det att finnas information om sökförfarandet på Film i Västs hemsida, www.filmvast.se

För mer information:

Jenny Luukkonen
Ansvarig för talang, korta format samt dokumentärfilm
Jenny.luukkonen@filmivast.se

Jenny Luukkonen

Film i Väst är en av Europas mest framgångsrika regionala filmfonder och efter Svenska Filminstitutet näst största finansiären av svensk film och tv-drama. Sedan starten 1992 har Film i Väst samproducerat fler än 1 000 svenska och internationella långfilmer, tv-drama, dokumentär- och kortfilmer. Samproduktionerna har vunnit Oscar, Golden Globe, Emmy och European Film Awards. Även på världens främsta filmfestivaler som Berlin och Cannes har Film i Västs samproduktioner varit framträdande. Sammanlagt har Film i Västs samproduktioner vunnit 150 Guldbaggar. Till det kommer ytterligare 295 nomineringar. Film i Väst är en del av Västra Götalandsregionen, Sveriges ledande filmregion.

Trollhätteinspelad film tävlar om en Guldpalm i Cannes3.6.2021 12:04:33 CEST | Pressmeddelande

Joachim Triers film Världens värsta människa har tagits ut i huvudtävlan vid filmfestivalen i Cannes 6-17 juli. Därmed tävlar den om en Guldpalm. Filmen är delvis inspelad i Studio Fares i Trollhättan och samproducerad av Film i Väst och B-Reel Films. Dessutom har Eskil Vogts De oskyldiga och Valdimar Jóhannssons Lamm tagits ut till sektionen Un Certain Regard i Cannes. Båda är postproducerade i Västra Götaland. De tre filmerna distribueras av Triart.

Trollhätteinspelade Apstjärnan av Linda Hambäck uttagen till Annecy International Animation Festival20.5.2021 19:16:18 CEST | Pressmeddelande

Linda Hambäcks nya film Apstjärnan har valts ut i tävlan till Annecy International Animation Festival, världens främsta animationsfestival. Filmen bygger på Frida Nilssons barnbok och bland röstskådespelarna finns Stellan Skarsgård, Pernilla August, Rebecca Gerstmann och Melinda Kinnaman. Filmen är producerad av LeeFIlm i samproduktion med Film i Väst och till stora delar animerad hos Dockhus Animation i Trollhättan under ledning av Mikael Lindbom. Apstjärnan har svensk biopremiär 11 juni.

Inspelningsstart för SVT:s Försvunna människor11.5.2021 10:15:56 CEST | Pressmeddelande

Nu har inspelningen av SVT:s nya spänningsserie Försvunna människor startat i Västra Götaland. Det är en nervkittlande historia i sex avsnitt om en vanlig lastbilschaufför och familjefar i en liten småstad, som begår ett ödesdigert misstag. Konsekvenserna ställer honom inför ett livsavgörande val. Försvunna människor produceras av Unlimited Stories i en samproduktion med SVT och Film i Väst och får planerad premiär 2022.

Inspelningsstart i Alingsås för LasseMajas Detektivbyrå – Skorpionens gåta10.5.2021 14:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag påbörjas inspelningen av LasseMajas Detektivbyrå – Skorpionens gåta. Det är den sjunde filmen om de populära detektiverna Lasse och Maja och denna gång med filmdebuterande regissören Tina Mackic (Sommarskuggan). I huvudrollerna som Lasse och Maja återser vi Nils Kendle och Polly Stjärne som spelade i senaste publiksuccén LasseMajas Detektivbyrå – Tågrånarens hemlighet. De erkända skådespelarna Suzanne Reuter och Henrik Hjelt kommer även medverka i den nya filmen som beräknas att ha premiär i februari 2022.

Film i Väst gratulerar Thomas Vinterberg till nattens Oscar för Bästa internationella film26.4.2021 04:16:35 CEST | Pressmeddelande

- Film i Väst gratulerar Thomas Vinterberg och Zentropa till nattens Oscar för Bästa internationella film. En runda till är en gripande historia med fantastiska skådespelarprestationer. Vi är oerhört stolta och glada över att ha fått vara med som samproducenter. Särskilt roligt är det att filmen till stora delar har spelats in i Västra Götaland med ett stort västsvenskt filmteam. Det är första året med tre Oscarsnomineringar, varav två för Bästa internationella film. Detta är filmhistoria för oss, säger Kristina Börjeson, produktionschef på Film i Väst.