Film i Väst Talks: Var ser vi filmen?

Se samtalet om svensk films framtid, filmens ekosystem, biograffönstret, vod-marknaden och var branschen tjänar sina pengar i framtiden. på Film i Väst Talks. Med Charlotta Denward, SVT, Fredrik Warstedt, SF Studios, Calle Marthin, Nordisk Film och Tomas Eskilsson, Film i Väst.

Calle Martin, Charlota Denward, Fredrik Warstedt.

3 december 2020 hölls Film i Väst Talks och ett samtal om filmens ekosystem, biograffönstret, vod-marknaden och var branschen tjänar sina pengar i framtiden. Nu kan du se hela samtalet.

Här kan du se samtalet: Film i Väst Talks: Var ser vi filmen?

Under pandemin har den gamla fönstermodellen i stora delar upphävts. Vad betyder en framtid med ett betydligt kortare biograffönster för finansiärer, distributörer och produktionsbolag? Hur långt är biograffönstret efter pandemin, och fem år från nu? Vilka möjligheter öppnar sig och finns det några hot? Vad krävs för att biograffönstret överhuvud taget ska vara relevant? Hur ser framtidens ”releasestrategier” ut? Var tjänar branschen pengar?

Gäster: Charlotta Denward (Projektledare/Exekutiv Producent SVT Långfilm), Fredrik Warstedt (EVP Acquisition & Licensing SF Studios) och Calle Marthin (VD och produktionschef, Nordisk Film Production Sverige). Samtalet modereras av Tomas Eskilsson (Head of Strategy, Film i Väst).

Calle Martin, Charlota Denward, Fredrik Warstedt.

Film i Väst är en av Europas mest framgångsrika regionala filmfonder och efter Svenska Filminstitutet näst största finansiären av svensk film och TV-drama. Sedan starten 1992 har Film i Väst samproducerat fler än 1 000 svenska och internationella långfilmer, TV-drama, dokumentär- och kortfilmer. Samproduktionerna har vunnit Oscar, Golden Globe, Emmy och European Film Awards. Även på världens främsta filmfestivaler som Berlin och Cannes har Film i Västs samproduktioner varit framträdande.  Film i Väst är en del av Västra Götalandsregionen, Sveriges ledande filmregion.

Ny LasseMaja-film till Västra Götaland18.12.2020 10:00:00 CETPressmeddelande

LasseMajas Detektivbyrå – Skorpionens gåta heter den nya filmen om detektiverna Lasse och Maja. Inspelningen startar våren 2021 och premiären planeras till sportlovet 2022. Filmdebuterande Tina Mackic (Sommarskuggan) står för regi och i rollerna som Lasse och Maja återser vi Nils Kendle och Polly Stjärne som spelade i senaste publiksuccén LasseMajas Detektivbyrå – Tågrånarens hemlighet. SF Studios producerar i samproduktion med Film i Väst.

Storslam för Film i Västs samproduktion Druk av Thomas Vinterberg vid European Film Awards12.12.2020 22:30:47 CETPressmeddelande

Vid lördagens direktsända digitala upplaga av European Film Awards vann Thomas Vinterbergs film Druk/Another Round inte mindre är fyra priser: Europas bästa film, European Film, regipriset European Director, manuspriset European Screen Writer tillsammans med Tobias Lindholm. Dessutom vann Mads Mikkelsen pris som bästa manliga skådespelare, European Actor. Filmen är också en av tre filmer som är uttagen till omröstning om the European Parliament LUX FILM PRIZE. Druk är inspelad i Västra Götaland och samproducerad med Film i Väst och Zentropa Entertainments3 samt Zentropa Sweden.

Five 4 Fiction: Nytt talangprogram för långfilmsdebuterande regissörer4.12.2020 11:23:35 CETPressmeddelande

Som en del av ett ökat fokus på talangutveckling initierar nu Film i Väst tillsammans med Förvaltningen för Kulturutveckling i Västra Götalandsregionen ett nytt talangprogram för erfarna regissörer att utveckla sin långfilmsdebut inom fiktion. Programmet heter Five 4 Fiction och ska pågå mellan 2021 och 2022, där fem regissörer väljs ut för att genom workshops och arbete med mentorer stärka sina kreativa processer och öka kontakten med filmbranschen.