Film i Väst tar fyra samproduktioner till Torontos filmfestival

6 september öppnar Nordamerikas mest betydelsefulla filmfestival, Toronto International Film Festival. Film i Väst har med fyra samproduktioner. "Återigen är Film i Väst representerat i Toronto med en bred, internationell samling filmer. Två fortsätter sina framgångar från Cannes, två får världspremiär. Och alla är inspelade eller postproducerad i Västra Götaland. Skandinaviens ledande filmregion", säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Här är filmerna och festivalsektionerna:

Contemporary World Cinema:

• Ali Abbasis film Gräns vann den prestigefyllda sektionen Un Certain Regard vid filmfestivalen i Cannes i maj. Gräns är filmatiseringen av John Ajvide Lindqvists novell från novellsamlingen Pappersväggar. Filmen har till stora delar spelats in i Västra Götalandsregionen. Göteborgsbolaget Cloudberry Post har gjort delar av ljud och slutmix under ledning av Christian Holm. Filmen har svensk biopremiär 31 augusti.

Masters:

• Our Time av Carlos Reygadas
    Den mexikanske regissören Carlos Reygadas film Our Time (Nuestro Tiempo) är också nominerad till ett Guldlejon vid Venedigs filmfestival. Filmen är en samproduktion mellan Mexiko, Frankrike, Tyskland, Danmark och Sverige. Filmen är delvis postproducerad i Västra Götaland. Filmen handlar om ett pars öppna relation som börjar falla samman när mannen inte kan kontrollera sin svartsjuka. Carlos Reygadas hjärtknipande undersökning av äktenskap och intimitet har regissören själv och hans hustru i de ledande rollerna.
  • The Wild Pear Tree av Nuri Bilge Ceylan
    Den turkiske regissören och tidigare Cannesvinnare Nuri Bilge Ceylans film The Wild Pear Tree hade sin världspremiär under filmfestivalen i Cannes i år, där den tävlade om en Palme d’Or. Filmen är en samproduktion mellan Turkiet, Frankrike, Tyskland, Bulgarien och Sverige (Chimney och Film i Väst) och delvis postproducerad i Västra Götaland. Filmen handlar om en lovande ung författare som kommer hem från college för att leva ut sin litterära passion. Han ställs inför ett familjedilemma som orsakas av hans fars besatthet av spel.

Special Mentions:

• Tell it to the Bees av Annabel Jankel (bilden)
    Den brittiska regissören Annabel Jankels film Tell it to the Bees är en brittisk-svensk samproduktion (Filmgate Films och Film i Väst), till stora delar postproducerad i Västra Götaland. I filmen ser vi Oscars- och Golden Globevinnaren vinnaren Anna Paquin (Pianot, True Blood) och Holliday Grainger (Anastasia, The Finest Hours)i huvudrollerna i ett omtumlande drama om en småstadsläkare och biodlare i efterkrigstidens Storbritannien som inleder en relation med sin unga patients mamma. Det blir en kamp mellan mor och son, som får dem att upptäcka att kärleken kan ta sig olika uttryck.