Film i Väst under Göteborg Film Festival

200 filmer under nio dagar, 50 av dem online. Så ser programmet för Göteborg Film Festival ut och festivalen pågår 28 januari-6 februari. Invigningsfilmen Så jävla easy going av Christoffer Sandler är samproducerad med Film i Väst och ingår i huvudtävlan Nordic Competition, där också Eskil Vogts De oskyldiga, Validmar Jóhannssons Lamm och Morgane Dziurla-Petits Excess Will Save Us finns med. Felix Herngrens Dag för dag avslutar hela festivalen.

Christoffer Sandlers Jag är så jävla easy going. Bild: Ola Kjelbye

Här är alla Film i Västs samproduktioner under festivalen (hela programmet ser du här):

Bland 50 filmer som visas online och som kan ses via Drakenfilm ser vi:

• Så jävla easy going av Christoffer Sandler

• Reality Check av Simone Norberg
  • Dansa min docka av Jasmijn Kooijman
  • Act of Love av Joel Viksten Abrahamsson
  • Systema Naturae – or, a Metaphoric Masturbation About Man’s Magic on Mastering av Sally Jacobsson

Work in Progress:

• Triangle of Sadness med Ruben Östlund
  • Bränn alla mina brev med Björn Runge, Annika Sucksdorff, Gustav Lindh och Asta Kamma August

Christoffer Sandlers Jag är så jävla easy going. Bild: Ola Kjelbye

Film i Väst är en av Europas mest framgångsrika regionala filmfonder och efter Svenska Filminstitutet näst största finansiären av svensk film och TV-drama. Sedan starten 1992 har Film i Väst samproducerat fler än 1 000 svenska och internationella långfilmer, TV-drama, dokumentär- och kortfilmer. Samproduktionerna har vunnit Oscar, Golden Globe, Emmy och European Film Awards. Även på världens främsta filmfestivaler som Berlin och Cannes har Film i Västs samproduktioner varit framträdande. Film i Väst är en del av Västra Götalandsregionen, Sveriges ledande filmregion.

Elva nomineringar till European Film Awards för Film i Västs samproduktioner8.11.2022 10:15:38 CET | Pressmeddelande

10 december delas European Film Awards ut i Reykjavik, Island. Det är en gala som motsvarar en sorts Europamästerskap för film och som har vuxit i betydelse under de senaste åren. Film i Västs samproduktioner har fått elva nomineringar. Både Ruben Östlunds Trollhätteinspelade Triangle of Sadness och Ali Abbasis Holy Spider har nominerats till Bästa europeiska film, regi, manus.

Storsatsning på filmen som upplevelse i Västra Götaland23.8.2022 10:02:07 CEST | Pressmeddelande

Den 1 september drar Turistrådet Västsverige igång sin kampanj Kulturhöst i Västsverige, som presenterar kulturupplevelser man kan uppleva i Västsverige de kommande månaderna. En av nyheterna för året är att lyfta fram Västra Götaland som Skandinaviens ledande filmregion, fylld av inspelningar, filmfestivaler och inte minst biografer. Här samarbetar Turistrådet Västsverige med 30-årsjubilerande Film i Väst.

Film i Väst satsar på Europas största projektorbaserade Virtual Production-vägg27.6.2022 15:30:50 CEST | Pressmeddelande

I september inleds bygget av Europas största projektorbaserade Virtual Production-vägg i Studio Fares i Trollhättan. Det är Film i Väst som investerar i ny teknisk lösning på en specialdesignad projektionsvägg. Det skapar helt nya möjligheter för inspelning i den 36x36 meter stora studion. Satsningen är initialt ett samarbete med Igelkott Studios, ledande totalleverantör inom Virtual Production i Sverige, men även andra samarbetspartners kan bli aktuella. Samtidigt öppnar Igelkott Väst AB verksamhet i Trollhättan. Virtual Production-väggen blir en av världens största och kan börja användas i början av 2023.

Ruben Östlund vinner en Guldpalm för andra gången28.5.2022 22:03:38 CEST | Pressmeddelande

I kväll skrevs svensk filmhistoria. Ruben Östlund vann för andra gången en av filmvärldens mest prestigefulla priser, en Guldpalm för sin film Triangle of Sadness. Tarik Salehs film Boy from Heaven vann också pris för Bästa manus för sin film Boy from Heaven vid filmfestivalen i Cannes. Zar Amir-Ebrahimi vann priset för Bästa kvinnliga skådespelare för sin roll i Ali Abbasis film Holy Spider. Alla filmer är samproducerade med Film i Väst.