Film i Väst under Göteborg Film Festival

200 filmer under nio dagar, 50 av dem online. Så ser programmet för Göteborg Film Festival ut och festivalen pågår 28 januari-6 februari. Invigningsfilmen Så jävla easy going av Christoffer Sandler är samproducerad med Film i Väst och ingår i huvudtävlan Nordic Competition, där också Eskil Vogts De oskyldiga, Validmar Jóhannssons Lamm och Morgane Dziurla-Petits Excess Will Save Us finns med. Felix Herngrens Dag för dag avslutar hela festivalen.

Christoffer Sandlers Jag är så jävla easy going. Bild: Ola Kjelbye

Här är alla Film i Västs samproduktioner under festivalen (hela programmet ser du här):

Bland 50 filmer som visas online och som kan ses via Drakenfilm ser vi:

• Så jävla easy going av Christoffer Sandler

• Reality Check av Simone Norberg
  • Dansa min docka av Jasmijn Kooijman
  • Act of Love av Joel Viksten Abrahamsson
  • Systema Naturae – or, a Metaphoric Masturbation About Man’s Magic on Mastering av Sally Jacobsson

Work in Progress:

• Triangle of Sadness med Ruben Östlund
  • Bränn alla mina brev med Björn Runge, Annika Sucksdorff, Gustav Lindh och Asta Kamma August

Christoffer Sandlers Jag är så jävla easy going. Bild: Ola Kjelbye

Film i Väst är en av Europas mest framgångsrika regionala filmfonder och efter Svenska Filminstitutet näst största finansiären av svensk film och TV-drama. Sedan starten 1992 har Film i Väst samproducerat fler än 1 000 svenska och internationella långfilmer, TV-drama, dokumentär- och kortfilmer. Samproduktionerna har vunnit Oscar, Golden Globe, Emmy och European Film Awards. Även på världens främsta filmfestivaler som Berlin och Cannes har Film i Västs samproduktioner varit framträdande. Film i Väst är en del av Västra Götalandsregionen, Sveriges ledande filmregion.

Nio Guldbaggar för Film i Västs samproduktioner24.1.2022 22:08:33 CET | Pressmeddelande

Nio Guldbaggar för Film i Västs samproduktioner. Det blev resultatet efter kvällens Guldbaggegala för 2021 års bästa filmer. Mest framgångsrik blev Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton och Pleasure som vardera vann tre Guldbaggar. - Vi gläds med alla vinnare och är stolta över att ha fått vara med som samproducent. Film i Västs samproduktioner fick totalt 28 nomineringar, så nio Guldbaggar av arton möjliga är ett mycket bra utfall. För Västra Götaland betyder detta mycket eftersom alla samproduktioner spelats in eller postproducerats i vår region, säger Kristina Börjeson, produktionschef på Film i Väst.

Sex projekt utvalda till talangsatsningen Talent to Watch22.12.2021 14:19:41 CET | Pressmeddelande

Nu står det klart vilka projekt som tilldelas medel i första omgången av Film i Västs satsning Talent to Watch. Med hjälp av externa referensgrupper har totalt sex projekt valts ut med förhoppningar om att de ska bidra med en mångfald av röster och berättelser till den svenska filmbranschen. - Med Talent to Watch kan vi nu gå in tidigt i utvecklingen av intressanta långfilmsprojekt, och på så sätt ge kreatörer chansen att få fokusera på sitt kreativa arbete. Vi kan även satsa på fler korta projekt som vill hitta andra sätt att nå sin publik, säger Jenny Luukkonen, ansvarig för talang och korta format på Film i Väst.

28 Guldbaggenomineringar för Film i Västs samproduktioner16.12.2021 10:50:21 CET | Pressmeddelande

I dag tillkännagavs nomineringarna för Guldbaggen för 2021 års bästa filmer. Film i Västs samproduktioner fick sammanlagt 28 nomineringar. Flest fick Hannes Holms Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton med åtta nomineringar, följd av Ninja Thybergs Pleasure och Erik Poppes Utvandrarna med sju var. Pleasure och Utvandrarna är nominerade som Bästa film. Gorki Glaser-Müllers Children of the Enemy fick tre nomineringar. Själva Guldbaggegalan hålls den 24 januari i Stockholm.

Göteborgsinspelade Comedy Queen av Sanna Lenken uttagen till filmfestivalen i Berlin15.12.2021 14:16:54 CET | Pressmeddelande

Göteborgsinspelade långfilmen Comedy Queen av Sanna Lenken har tagits ut i tävlan vid filmfestivalen i Berlin, som invigs den 10 februari. Filmen deltar i sektionen Generation Kplus. Filmen är baserad på Jenny Jägerfelds prisade roman med samma namn och för manus står Linn Gottfridsson. I huvudrollerna ser vi Sigrid Johnson, Oscar Töringe och Ellen Taure. Filmen är producerad av FLX, Rebecka Lafrenz och Anna Anthony, i samproduktion med Film i Väst, SVT och SF Studios, som också hanterar distributionen i Norden. Göteborgsbolaget CAN Film står för delar av postproduktionen.

Fem nomineringar till European Film Awards för Film i Västs samproduktioner9.11.2021 12:39:55 CET | Pressmeddelande

I dag tillkännagavs nomineringarna till European Film Awards, en Guldbagge på Europanivå. Film i Västs samproduktioner är nominerade till fem priser. Linda Hambäcks Apstjärnan nominerad till Bästa europeiska animerade film, den första animerade svenska långfilm som nominerats. Norges Oscarsbidrag Världens värsta människa av Joachim Trier och Eskil Vogt är nominerad för Bästa europeiska manus och Bästa kvinnliga europeiska skådespelare, Renate Reinsve. Båda filmerna är inspelade i Trollhättan.