Film i Väst välkomnar produktionsincitament för den svenska filmindustrin

Kulturdepartementet meddelade vid en presskonferens nu på morgonen att ett produktionsincitament för att stärka den svenska filmnäringen och kringliggande industrier kommer att införas, ett beslut som Film i Väst välkomnar

Mikael Fellenius, vd FIlm i Väst. BIld: Gus Kaage/FIlm i Väst

Film i Västs vd Mikael Fellenius är en av dem som länge engagerat sig i frågan om att införa produktionsincitament i Sverige och han välkomnar beslutet:

- Dagens besked från kulturminister Amanda Lind om produktionsincitament är mycket glädjande. Det innebär att Sverige får ett efterlängtat finansieringssystem som kommer att gynna hela den svenska filmnäringen. Nu får Sverige äntligen likvärdiga konkurrensvillkor som övriga Europa. 100 miljoner kronor permanent från nästa budgetår är en bra start för uppbyggnad av ett fullt utbyggt system.

Politiker och tjänstepersoner på regional och nationell nivå har engagerat sig och kämpat för den här frågan och många samtal och utredningar ligger bakom beslutet. Dit hör Tillväxtverkets rapport ”Fler filminspelningar till Sverige” som rekommenderar produktionsincitament för att stärka den svenska filmindustrin.

Västra Götalandsregionen och Film i Väst har dessutom visat goda resultat med regionala produktionsincitament.  Med det har regionen även skaffat sig kunskap och erfarenhet i hantering och utformning av regelverk som blir till stor hjälp vid implementeringen av ett nationellt produktionsincitament.

För mer information:

Mikael Fellenius

Mikael.fellenius@filmivast.se

Mikael Fellenius, vd FIlm i Väst. BIld: Gus Kaage/FIlm i Väst

Film i Väst satsar på Europas största projektorbaserade Virtual Production-vägg27.6.2022 15:30:50 CEST | Pressmeddelande

I september inleds bygget av Europas största projektorbaserade Virtual Production-vägg i Studio Fares i Trollhättan. Det är Film i Väst som investerar i ny teknisk lösning på en specialdesignad projektionsvägg. Det skapar helt nya möjligheter för inspelning i den 36x36 meter stora studion. Satsningen är initialt ett samarbete med Igelkott Studios, ledande totalleverantör inom Virtual Production i Sverige, men även andra samarbetspartners kan bli aktuella. Samtidigt öppnar Igelkott Väst AB verksamhet i Trollhättan. Virtual Production-väggen blir en av världens största och kan börja användas i början av 2023.

Ruben Östlund vinner en Guldpalm för andra gången28.5.2022 22:03:38 CEST | Pressmeddelande

I kväll skrevs svensk filmhistoria. Ruben Östlund vann för andra gången en av filmvärldens mest prestigefulla priser, en Guldpalm för sin film Triangle of Sadness. Tarik Salehs film Boy from Heaven vann också pris för Bästa manus för sin film Boy from Heaven vid filmfestivalen i Cannes. Zar Amir-Ebrahimi vann priset för Bästa kvinnliga skådespelare för sin roll i Ali Abbasis film Holy Spider. Alla filmer är samproducerade med Film i Väst.

Lukas Moodysson gör ny långfilm: Tillsammans 9920.5.2022 10:40:22 CEST | Pressmeddelande

På Film i Västs årliga pressträff i Cannes tillkännagavs Lukas Moodyssons nya film Tillsammans. Den blev en stor succé bland publik och kritiker år 2000. Nu kommer uppföljaren, Tillsammans 99, som utspelar sig 1999, 24 år efter den första filmen. Tillsammans 99 spelas in i Västra Götaland under augusti och september. Filmen produceras av Memfis Film, Lars Jönsson och Anna Carlsten, i samproduktion med SF Studios och Film i Väst. SF Studios hanterar nordisk distribution. Tillsammans 99 beräknas att ha biopremiär under 2023.

Fyra av Film i Västs samproduktioner slåss om en Guldpalm i Cannes14.4.2022 12:12:16 CEST | Pressmeddelande

Med sin förra film, The Square, tog Ruben Östlund hem filmvärldens kanske mest prestigefulla pris, Palme d’Or. Nu är han tillbaka i huvudtävlan med Triangle of Sadness. Inspelad i Trollhättan och Göteborg och med Woody Harrelson i en av huvudrollerna. Även Film i Västs samproduktion Boy from Heaven av Tarik Saleh, Holy Spider av Ali Abbasi och R.M.N. av den rumänske regissören Cristian Mungiu slåss om en Guldpalm. Kristoffer Borglis Sick of Myself och Hlynar Pálmasons Godland är uttagna till sektionen Un Certain Regard.