Film i Väst välkomnar produktionsincitament för den svenska filmindustrin

Kulturdepartementet meddelade vid en presskonferens nu på morgonen att ett produktionsincitament för att stärka den svenska filmnäringen och kringliggande industrier kommer att införas, ett beslut som Film i Väst välkomnar

Mikael Fellenius, vd FIlm i Väst. BIld: Gus Kaage/FIlm i Väst

Film i Västs vd Mikael Fellenius är en av dem som länge engagerat sig i frågan om att införa produktionsincitament i Sverige och han välkomnar beslutet:

- Dagens besked från kulturminister Amanda Lind om produktionsincitament är mycket glädjande. Det innebär att Sverige får ett efterlängtat finansieringssystem som kommer att gynna hela den svenska filmnäringen. Nu får Sverige äntligen likvärdiga konkurrensvillkor som övriga Europa. 100 miljoner kronor permanent från nästa budgetår är en bra start för uppbyggnad av ett fullt utbyggt system.

Politiker och tjänstepersoner på regional och nationell nivå har engagerat sig och kämpat för den här frågan och många samtal och utredningar ligger bakom beslutet. Dit hör Tillväxtverkets rapport ”Fler filminspelningar till Sverige” som rekommenderar produktionsincitament för att stärka den svenska filmindustrin.

Västra Götalandsregionen och Film i Väst har dessutom visat goda resultat med regionala produktionsincitament.  Med det har regionen även skaffat sig kunskap och erfarenhet i hantering och utformning av regelverk som blir till stor hjälp vid implementeringen av ett nationellt produktionsincitament.

För mer information:

Mikael Fellenius

Mikael.fellenius@filmivast.se

Mikael Fellenius, vd FIlm i Väst. BIld: Gus Kaage/FIlm i Väst

Efter Sunes succéer – nu får Håkan Bråkan en egen film13.9.2021 15:30:41 CEST | Pressmeddelande

Unlimited Stories senaste långfilmer om Sune - Sune vs Sune, Sune Best Man och Sune Uppdrag Midsommar - och som också samproducerats med Film i Väst, har blivit en stor succé i såväl Sverige som resten av världen (i tävlan på Berlin filmfestival två år i rad). Nu närmar sig inspelningen av familjefilmen Håkan Bråkan, som beräknas få biopremiär julen 2022. Filmen produceras av Unlimited Stories i samproduktion med Film i Väst, Nordisk Film och SVT och spelas delvis in i Västra Götaland.

Svenska storstjärnor till Lars von Triers Riket Exodus9.9.2021 10:04:19 CEST | Pressmeddelande

När den sista säsongen av Lars von Triers Riket har premiär på Viaplay är den full av svenska stjärnskådespelare, däribland Tuva Novotny, Mikael Persbrandt, Ida Engvoll, David Dencik, Asta August och Anders Mossling. Dessutom spelar världsstjärnan Alexander Skarsgård en mindre biroll. Riket Exodus produceras av Zentropa, Viaplay och DR i samproduktion med Film i Väst. Premiär under 2022. Delar av postproduktionen sker i Västra Götaland.

Inspelningsstart av Bränn alla mina brev med stjärnensemble24.8.2021 10:01:00 CEST | Pressmeddelande

Nu är filminspelningen av Alex Schulmans succéroman Bränn alla mina brev igång. SF Studios producerar filmen i samproduktion med Film i Väst och delar av inspelningen kommer att ske i Västra Götaland. För regi står den internationellt hyllade regissören Björn Runge och huvudrollerna spelas av Bill Skarsgård, Asta Kamma August och Gustav Lindh. Marika Lindström och Sten Ljunggren medverkar som Karin Stolpe (d.ä.) och Sven Stolpe (d.ä.). Sverrir Gudnason gestaltar Alex Schulman och Sonja Richter spelar Amanda Schulman.

Michel Francos film Sundown slåss om ett Guldlejon i Venedig28.7.2021 10:38:12 CEST | Pressmeddelande

Den mexikanske regissören och manusförfattaren Michel Francos film Sundown har tagits ut till huvudtävlan vid filmfestivalen i Venedig. Därmed slåss den om ett av filmvärldens finaste priser, ett Guldlejon. I huvudrollerna ser vi bland andra Charlotte Gainsbourg och Tim Roth. Filmen är postproducerad av Göteborgsbolaget Cloudberry Post och samproducerad med Göteborgsbolaget CommonGround Pictures, Jonas Kellagher, och Film i Väst.