Film i Västs samproduktion BORG första svenska film att öppna filmfestivalen i Toronto

BORG får det prestigefyllda uppdraget att öppna filmfestivalen i Toronto 2017. Det är första gången någonsin en svensk film är öppningsfilm i Toronto och BORG kommer därmed gå i fotspåren av senaste årens öppningsfilmer så som The Magnificent Seven och Looper. Visningen sker den 7 september, dagen innan filmen går upp på bio i Sverige. Både skådespelare, regissör och producenter kommer vara på plats. Filmen handlar om en av världens och Sveriges största ikoner: Björn Borg.

Filmen är producerad av SF Studios Productions i samproduktion med bland andra Film i Väst. Filmen är delvis inspelad i Göteborg.

-Vårt mål med filmen har varit att på ett respektfullt sätt hedra Björn Borg och John McEnroe med en historia som ska beröra och engagera publik, inte bara i Sverige, utan också ute i världen. Att få börja den resan med att öppna i Toronto är fantastiskt roligt. Nu är det upp till publiken att avgöra om vi lyckats, säger filmens producenter Jon Nohrstedt och Fredrik Wikström Nicastro.

Huvudrollen spelas av Guldbaggebelönade Sverrir Gudnason och i rollen som Björn Borgs rival, den hetlevrade John McEnroe, ser vi Hollywoodstjärnan Shia LaBeouf. Borgs tränare Lennart Bergelin spelas av Stellan Skarsgård och som Björns fästmö Mariana Simionescu ser vi Tuva Novotny. I andra roller ser vi bland andra Roberts Emms som Vitas Gerulaitis, Ian Blackman som McEnroes pappa och Leo Borg (Björn Borgs egen son) spelar filmens yngsta Björn Borg.

– Det är verkligen en ära och ett starkt erkännande för hela teamet bakom filmen att bli utvald som öppningsfilm på filmfestivalen i Toronto. Vi har haft mycket höga ambitioner för BORG och alla har verkligen gett sitt allt för att vi skulle lyckas. Torontos filmfestival är den viktigaste filmfestivalen i Nordamerika och en av de största i världen. Det är absolut sensationellt att en skandinavisk film öppnar festivalen och sätts i spetsen för festivalens galasektion. Det kommer få en avgörande betydelse för hur filmen tas emot internationellt, säger filmens regissör Janus Metz.

BORG är en film om hur legender formades ur rivalitet, vänskap och glamour i en tid då allt var möjligt. En berättelse om en svensk ikons stora genombrott som skildrar åren då Björn Borg gjorde resan från Södertälje till världseliten, om hans största kamp som utkämpades 1980 i mötet med den amerikanska supertalangen John McEnroe och om hur deras rivalitet kom att engagera en hel värld.

För filmens regi står Janus Metz som tidigare regisserat den Cannes-belönade filmen Armadillo och avsnitt av hyllade TV-serien True Detective. Manus är skrivet av Ronnie Sandahl som tidigare skrivit manus till kritikerrosade Svenskjävel. Nordisk Film distribuerar filmen som har biopremiär över hela landet den 8 september.

BORG produceras av SF Studios Production i samproduktion med Film i Väst, Nordisk Film, SVT, Sirena Film, SF Studios Production ApS och Yellow Film & TV med produktionsstöd från Svenska Filminstitutet, Nordisk Film & TV Fond, Det Danska Filminstitutet, Finlands Filmstiftelse, DR och YLE. Medfinansierat av EU-programmet Kreativa Europa MEDIA. Den internationella försäljningen av filmen hanteras av SF Studios.

Film i Väst: Oscarsbidrag från Norge, Sverige och Turkiet4.9.2018 14:43Pressmeddelande

Nu är det klart att Norge, Sverige och Turkiet valt Film i Västs samproduktioner som sina Oscarsbidrag i kateborin Best Foreign Language Film. De tre filmerna är Iram Haqs Hva vilk folk si, Ali Abbasis Gräns och Nuri Bilge Ceylans The Wild Pear Tree. - Det är fantastiskt roligt att Film i Västs samproduktioner inte bara har stora internationella festivalframgångar utan också vinner det stora erkännandet på hemmaplan. Vi är också stolta över att två av filmerna är inspelade i Västra Götaland, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Väst: 19 höstpremiärer på svensk bio och tv29.8.2018 14:44Nyheter

- Film i Väst är stolta över att kunna presentera nitton samproduktioner med premiär under ett och samma halvår. Fjorton av dem är inspelade i Västra Götaland och många är postproducerade här. Här finns en mix av bred publikfilm för barn och vuxna, internationella festivalfavoriter, framgångsrika tv-dramer och engagerande dokumentärer. Två filmer är gjorda av talangfyllda förstagångsregissörer. Det är denna bredd som sammantaget gör Västra Götaland till Skandinaviens främsta filmregion, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Västs samproduktion GRÄNS Sveriges Oscarsbidrag28.8.2018 11:43Pressmeddelande

I dag utsågs Film i Västs samproduktion Gräns i regi av Ali Abbasi till Sveriges Oscarsbidrag. Filmen vann tidigare i år Un Certain Regard vid filmfestivalen i Cannes. – Film i Väst gratulerar Ali Abbasi och hela teamet bakom Gräns. Det är en stor framgång både för honom och för svensk film. Det ligger i vårt uppdrag att samproducera film som går från Västra Götaland ut över världen. Gräns vann i Cannes och är nominerad till en lång rad filmfestivaler, bland annat Toronto. Det stärker ytterligare bilden av att Västra Götaland är Skandinaviens mest framgångsrika filmregion, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Väst: Sex samproduktioner nominerade till European Film Awards21.8.2018 12:45Pressmeddelande

15 december delas European Film Awards ut i Sevilla. 49 europeiska långfilmer har nominerats, sex av dem är Film i Västs samproduktioner. De är alla inspelade eller postproducerade i Västra Götaland. - Vi gratulerar de nominerade filmerna till det främsta europeiska filmpriset. Det är ett gott betyg för filmer som också skördar framgångar på festivaler som Cannes, Toronto eller Karlovy Vary. Det har varit en medveten satsning från Film i Väst få att få stora svenska och internationella samproduktioner till Västra Götaland för inspelning eller postproduktion. Filmer som ska nå den stora publiken och/eller nå framgång på internationella festivaler. Det är det vi ser resultatet av här, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Väst tar fyra samproduktioner till Torontos filmfestival16.8.2018 10:23Pressmeddelande

6 september öppnar Nordamerikas mest betydelsefulla filmfestival, Toronto International Film Festival. Film i Väst har med fyra samproduktioner. "Återigen är Film i Väst representerat i Toronto med en bred, internationell samling filmer. Två fortsätter sina framgångar från Cannes, två får världspremiär. Och alla är inspelade eller postproducerad i Västra Götaland. Skandinaviens ledande filmregion", säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.