Film i Västs samproduktion BORG första svenska film att öppna filmfestivalen i Toronto

BORG får det prestigefyllda uppdraget att öppna filmfestivalen i Toronto 2017. Det är första gången någonsin en svensk film är öppningsfilm i Toronto och BORG kommer därmed gå i fotspåren av senaste årens öppningsfilmer så som The Magnificent Seven och Looper. Visningen sker den 7 september, dagen innan filmen går upp på bio i Sverige. Både skådespelare, regissör och producenter kommer vara på plats. Filmen handlar om en av världens och Sveriges största ikoner: Björn Borg.

Filmen är producerad av SF Studios Productions i samproduktion med bland andra Film i Väst. Filmen är delvis inspelad i Göteborg.

-Vårt mål med filmen har varit att på ett respektfullt sätt hedra Björn Borg och John McEnroe med en historia som ska beröra och engagera publik, inte bara i Sverige, utan också ute i världen. Att få börja den resan med att öppna i Toronto är fantastiskt roligt. Nu är det upp till publiken att avgöra om vi lyckats, säger filmens producenter Jon Nohrstedt och Fredrik Wikström Nicastro.

Huvudrollen spelas av Guldbaggebelönade Sverrir Gudnason och i rollen som Björn Borgs rival, den hetlevrade John McEnroe, ser vi Hollywoodstjärnan Shia LaBeouf. Borgs tränare Lennart Bergelin spelas av Stellan Skarsgård och som Björns fästmö Mariana Simionescu ser vi Tuva Novotny. I andra roller ser vi bland andra Roberts Emms som Vitas Gerulaitis, Ian Blackman som McEnroes pappa och Leo Borg (Björn Borgs egen son) spelar filmens yngsta Björn Borg.

– Det är verkligen en ära och ett starkt erkännande för hela teamet bakom filmen att bli utvald som öppningsfilm på filmfestivalen i Toronto. Vi har haft mycket höga ambitioner för BORG och alla har verkligen gett sitt allt för att vi skulle lyckas. Torontos filmfestival är den viktigaste filmfestivalen i Nordamerika och en av de största i världen. Det är absolut sensationellt att en skandinavisk film öppnar festivalen och sätts i spetsen för festivalens galasektion. Det kommer få en avgörande betydelse för hur filmen tas emot internationellt, säger filmens regissör Janus Metz.

BORG är en film om hur legender formades ur rivalitet, vänskap och glamour i en tid då allt var möjligt. En berättelse om en svensk ikons stora genombrott som skildrar åren då Björn Borg gjorde resan från Södertälje till världseliten, om hans största kamp som utkämpades 1980 i mötet med den amerikanska supertalangen John McEnroe och om hur deras rivalitet kom att engagera en hel värld.

För filmens regi står Janus Metz som tidigare regisserat den Cannes-belönade filmen Armadillo och avsnitt av hyllade TV-serien True Detective. Manus är skrivet av Ronnie Sandahl som tidigare skrivit manus till kritikerrosade Svenskjävel. Nordisk Film distribuerar filmen som har biopremiär över hela landet den 8 september.

BORG produceras av SF Studios Production i samproduktion med Film i Väst, Nordisk Film, SVT, Sirena Film, SF Studios Production ApS och Yellow Film & TV med produktionsstöd från Svenska Filminstitutet, Nordisk Film & TV Fond, Det Danska Filminstitutet, Finlands Filmstiftelse, DR och YLE. Medfinansierat av EU-programmet Kreativa Europa MEDIA. Den internationella försäljningen av filmen hanteras av SF Studios.

Film i Väst tar fyra samproduktioner till Torontos filmfestival16.8.2018 10:23Pressmeddelande

6 september öppnar Nordamerikas mest betydelsefulla filmfestival, Toronto International Film Festival. Film i Väst har med fyra samproduktioner. "Återigen är Film i Väst representerat i Toronto med en bred, internationell samling filmer. Två fortsätter sina framgångar från Cannes, två får världspremiär. Och alla är inspelade eller postproducerad i Västra Götaland. Skandinaviens ledande filmregion", säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Västs samproduktion OUR TIME slåss om ett Guldlejon i Venedig15.8.2018 15:12Pressmeddelande

Den mexikanske regissören Carlos Reygadas film Our Time (Nuestro Tiempo) har nominerats till ett Guldlejon vid en av världens mest prestigefyllda filmfestivaler, Venedigs. Filmen är också uttagen till Torontos filmfestival. - Att ha en film som tävlar om ett av filmvärldens mest prestigefyllda priser, Leone d’Oro eller Guldlejonet, är en stor ära för oss. Vi gratulerar Carlos Reygadas och alla som gjort denna storfilm möjlig. Att ha med filmer i Berlin, Cannes, Venedig och Toronto är våra uttalade mål och vi är ytterst stolta över att vi lyckats med alla, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Lars von Triers THE HOUSE THAT JACK BUILT i Cannes19.4.2018 00:00Nyheter

Festival de Cannes har tillkännagivit att Lars von Triers film The House That Jack Built har tagits ut till the Official Selection – Out of Competition på årets filmfestival. Det är den tionde gången som Lars von Trier är uttagen till Official Selection. The House That Jack Built är producerad av Louise Vesth, Zentropa Group, i samproduktion med bland andra Film i Väst. Filmen är till stora delar inspelad i Dalsland samt i Film i Västs Studio Fares i Trollhättan.