Filmidolens genombrott blir musikal- med Lindgren och Reuter.

David Lindgren blir John Travolta som disco-kung.

Saturday Night Fever med David Lindgren spelas på China Teatern, hösten 2020!

”Saturday Night Fever” blir musikal i höst. Med en Broadway-musikal baserad på 1970-talsfilmen ska China Teatern vrida klockan tillbaka, till disco-erans genombrott och höjdpunkter. Det utsvängda klädmodet och discokulan är självskrivna inslag. John Travoltas roll spelas av David Lindgren. Danskungens slipade, italienska mamma spelas av Suzanne Reuter, pappan spelas av Samuel Fröler. Diskotekets DJ, den låtkunnige Monty spelas av Andreas Lundstedt. Den kvinnliga huvudrollen Stephanie Mangano spelas av Kristina LindgrenPå scen ser ni dessutom Sveriges bästa dansare utvalda av Bounce-koreografen Jennie Widegren. För regi och svensk översättning står Anders Albien.

Premiär 17 september för Saturday Night Fever på China Teatern i Stockholm.

Musikalen skildrar 19-årige Tony Manero och hans hämningslösa men spännande väg till framgång på diskoteken i Brooklyn. Föreställningen genomsyras av Bee-Gees största hits, som Staying Alive, How Deep Is Your Love, Night Fever, Tragedy och More Than a Woman.

Travolta-filmen bidrog starkt till att discodansen exploderade som ungdomsrörelse i mitten på 70-talet. Innan genombrottet i Melodifestivalen arbetade David Lindgren som professionell dansare under flera år.

- Förmodligen är jag inte välkommen i Let´s Dance, säger David med ett leende. Dansen har varit en stor del av mitt liv, innan popmusiken och skådespeleriet kom in.

Kortfattat om handlingen

Tony Manero är en godhjärtad 19-åring med stil och charm. Hans jobb i färgaffären ger honom veckans lön, men för Tony kretsar allt kring helgen, att bli kung på dansgolvet. Tony vill vara bäst, men många på diskoteket konkurrerar om en stund i rampljuset, under den roterande discokulan.

Maneros höjda arm-pose, som Travolta gjorde världsberömd, är Tonys signum på dansgolvet. Plattan från Saturday Night Fever är ett av världens mest sålda soundtrack-album genom tiderna. Musikens upphovsmän Bee-Gees ska även till vita duken. En biografisk film spelas in just nu, i kölvattnet på ”Bohemian Rhapsody” (om Freddie Mercury) och ”Rocketman” (Elton John).

Filmen produceras av Steven Spielberg och Graham King, den sistnämnde producerade även Bohemian Rhapsody. Barry Gibb, ende kvarvarande medlemmen ur Bee-Gees, spelas av Bradley Cooper.

Musikalen Saturday Night Fever har premiär den 17 september och spelas hela hösten. Biljetterna släpps den 11 mars på showtic.se.

Producent: Nanette Hayes
Medproducent: Vicky von der Lancken
Exekutiv Producent: Bosse Andersson
Svensk översättning & regi: Anders Albien
Koreografi: Jennie Widegren
Musikaliskt ansvarig: Jan Radesjö
Produceras av: 2Entertain & Vicky Nöjesproduktion
Pressfrågor: Magnus Stråberg 0705-16 60 90

SATURDAY NIGHT FEVER - The Musical
Based on the Paramount/RSO Film and the story by Nik Cohn Adapted for the stage by Robert Stigwood and assisted by Bill Oakes Edited by Ryan McBryde.

ENSEMBLE
Kenny Lantz
Daniel Gürow Lundkvist
Albin Lindén

Saturday Night Fever med David Lindgren spelas på China Teatern, hösten 2020!
John Travolta på besök i Stockholm 1983. Foto: 	BERTIL S-SON ÅBERG BÅ
John Travolta på besök i Stockholm 1983. Foto: BERTIL S-SON ÅBERG BÅ
David Lindgren spelar  John Travoltas roll i Saturday Night Fever på China Teatern i Höst
David Lindgren spelar John Travoltas roll i Saturday Night Fever på China Teatern i Höst

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Skandinavien.Koncernen är listad på Nasdaq Stockholm, Main Market, och omsätter knappt en miljard kronor. I de olika verksamheterna inom Moment Group skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år och koncernen har fler än 500 medarbetare. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Falkenberg och Växjö

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, Intiman, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Moment Group arbetar löpande med att stärka bolagets likviditet och minska kostnadsbasen24.3.2020 17:12:09 CETPressmeddelande

Moment Group arbetar löpande med att stärka bolagets likviditet och minska kostnadsbasen, initierar ett skriftligt förfarande i syfte att ändra villkoren under sitt obligationslån och arbetar intensivt för att säkerställa tillgång till rörelsekapital under det närmaste kvartalet. Som tidigare har kommunicerats bedrivs Moment Groups verksamheter inom en bransch som drabbas mycket hårt av coronaviruset och pandemin vilket fortsatt kommer att ha en stor negativ påverkan på såväl omsättning som rörelseresultat och likviditet. Arbetet med att överblicka omfattningen pågår och åtgärder vidtas löpande för att parera den negativa påverkan på de sätt det är möjligt.

Succén är tillbaka! Wallmans skapar ny show och dinnerparty i Kungsportshuset Göteborg24.2.2020 10:48:42 CETPressmeddelande

Wallmans är tillbaka i Göteborg och under våren kommer ett av Sveriges starkaste underhållningskoncept att bjuda in till Dinnerparty i Kungsportshuset. Det blir en helkväll med flerrättersmeny som i vanlig ordning serveras av Wallmans karismatiska stjärnor, som också levererar en show av bästa klass, både från scenen och runt om i lokalen. Upplevelsen börjar i entrén till Kungsportshusets spektakulära arena och artisternas närhet går som en röd tråd genom kvällen. Kökets kreatörer skapar spännande smaker och menyn serveras i harmoni med kvällens show samtidigt som det musikaliska innehållet sträcker sig från ABBA till Avicii - med musik från Sveriges mest folkkära artister och från de riktigt stora internationella legenderna.