Final strax efter 16.00 med Marcus Nyman

För andra gången på en vecka är Marcus Nyman i Grand Slam-final i -90kg. Efter idel fullpoängs-segrar på fasthållning möter han världsjuan Krisztian Toth, Ungern, i finalen. De två har mötts hela 8 gånger, varav Nyman har vunnit 2. OBS, det är de två viktigaste som Nyman vunnit: en Grand Prix-final - deras enda finalmöte - och kvartsfinalen i VM 2019. Vi hoppas på en ny finalseger.

Se länken nedan till webbsändningen där finalpasset börjar klockan 16.00 och Nymans final är tredje matchen. Det krävs ett gratis account.

Inga svenska placeringar på året EM18.4.2021 20:32:13 CEST | Pressmeddelande

Inte heller under söndagen gick det vägen på EM i Lissabon för svenskarna, som åkte ut tidigt ur mästerskapet. Marcus Nyman (-90 kg) som visat fin form de senaste tävlingarna, inledde med vinst i sin första match efter att motståndaren dragit på sig tre varningar. I den kommande matchen tog det dock stopp och Nyman som förlorade på en fasthållning efter att motståndaren Nemanja Majdov från Serbien lyckats kontra Nymans kastförsök. Joakim Dvärby (-100 kg) mötte Cyrille Maret från Frankrike i första matchen. Dvärby inledde matchen bra med ett kast som gav waza-ari (poäng). Fransmannen kom igen och kastade sedan Därby på waza-ari, vilket innebar att det stod lika och matchen gick till golden score. Ett par minuter in i golden score drog Dvärby på sig en tredje utvisning och förlorade därmed matchen. Nu återstår två tävlingar i OS-kvalet; Grand Slam i Kazan 5-7 maj och VM i Budapest 6-13 juni.