Finalavslutning Ring Knutstorp - Nya mål i sikte både för PWR Racing - SEAT Dealer Team och STCC.

PWR Racing - SEAT Dealer Team kan blicka tillbaka på den i särklass bästa säsongen i STCC hittills, där man många gånger slagit tidigare omutliga Volvo på fingrarna. Finalen på Knutstorp innebar teamets fjärde seger för året och en säkrad andraplats i teammästerskapet. Helgens klarast lysande stjärna Kristoffersson tog även hem tredjeplatsen i förarmästerskapet.

Finalhelgen började på bästa tänkbara sätt då teamets tre SEAT Leon STCC återfanns på första, tredje och femte plats i kvaltabellen i båda kvalpassen. Förstaplatsen signerad Johan Kristoffersson, med över en sekunds marginal till tvåan. Kristoffersson som sedan startade från pole position i första racet övertygade från start och var egentligen aldrig hotad någon gång under det tjugo varv långa racet.

Haglöf fick däremot en tuffare resa efter att kontakt redan på första varvet förstört luftflödet till oljekylaren. Det blev därefter en kamp både mot konkurrenterna och en oljetemp som steg så fort Haglöf ökade farten för att jaga framförvarande bil. Med det i åtanke var en bibehållen femeteplats ett bra resultat.

- Detta har varit en fantastiskt kul säsong och jag trivs riktigt bra med PWR Racing. Med tanke på den begränsade mängden test och erfarenhet vi har jämfört med årets segrare tycker jag ändå att vi gjort det bra som slagit dem på ren pace flera gånger. Jag hoppas att det blir mer STCC-körning för mig framöver, säger Johan Kristoffersson.

Philip Morin som stått över race ett för att kunna lägga all fokus på mästerskapsstriden i Carrera Cup var tillbaka i sin SEAT Leon STCC till race två. Efter att bokstavligen talat hoppat direkt från prispallen in i STCC-bilen gjorde Philip en stabil insats ända tills ett tekniskt problem tvingade honom att bryta. Johan och Daniel hade inte heller flytet på sin sida och fick efter några spektakulära dueller nöja sig med sjätte respektive sjunde plats.

- Race två gick inte vår väg, Johan råkade ut för samma problem som Daniel i första racet och kunde aldrig riktigt jaga utan att tempen blev för hög. Men vi lämnar ändå Knutstorp med en känsla av att vi är på väg åt rätt håll. Jag talar nog för alla i teamet när jag säger att jag ser fram emot nästa säsong, med allt vad det innebär, säger teamchef Daniel Andersson.

När säsongen 2016 avverkats är det med nya mål i sikte både för PWR Racing - SEAT Dealer Team och STCC. 2017 års säsong markerar starten av en ny era inom svensk racings huvudklass i och med bytet till det internationella TCR-reglementet. Teamet har beställt hem tre stycken bilar från SEAT Sport och är i full färd med förberedelserna inför nästa säsong.

- Vi på SEAT Sverige är riktigt nöjda med året och samarbetet med PWR Racing kunde knappast ha fått en bättre start. Allt från event hos våra återförsäljare till resultaten ute på banan har kommit igång riktigt bra. Nu väntar vi med spänning på nästa säsong, när teamet kommer att tävla med vår framgångsrika SEAT Leon TCR, säger Per Brinkenberg, märkeschef på SEAT Sverige.

För ytterligare information kontakta

Henrik Looser, PR & Marketing SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. Under 2015 såldes 400 037 (den högsta siffran sedan 2007). Över 80% av volymen exporterades utanför Spanien.

I Sverige sålde SEAT 4257 bilar under 2015, en ökning med 26 procent med en marknadsandel på1,23 procent. SEAT är starka på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing där SEAT idag är det tredje största märket i Sverige.

SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellen Toledo i Tjeckien.

Robert Dahlgren STCC-mästare redan första året med SEAT16.9.2017 12:57Pressmeddelande

/ Första STCC-titeln för Robert Dahlgren redan första året med SEAT Södertälje 16/09/17 – Robert Dahlgren gjorde processen kort i STCC-finalen på Mantorp och säkrade SM-titeln redan i första heatet. Efter att ha undvikit en krasch på första varvet körde Dahlgren säkert in som 6:a och säkrade därmed titeln redan första året med SEAT. - Jag är så jävla glad och stolt! Stolt över teamet, stolt över mig själv och stolt över den insats vi alla gjort tillsammans denna säsong. Jag hade inte kunnat ta min första STCC-titel på ett bättre sätt. Bilen har fungerat fantastiskt bra hela säsongen och jag är oerhört nöjd över att vara en del av SEAT Dealer Team – PWR Racing, säger Dahlgren efter första titeln. .- Vi är otroligt glada för Robert och teamets skull! Robert är en fantastisk förare och vi är stolta över att vi på SEAT har kunnat ge honom rätt förutsättningar för att bli bäst i Sverige. SEAT Dealer Team – PWR Racing har jobbat otroligt hårt hela säsongen och vi är superglada över att ha ta

Första SM-titeln nära för Dahlgren & SEAT13.9.2017 11:08Pressmeddelande

Södertälje 13/07/17 - Efter tretton år hos Volvo och nästan lika många försök att bärga STCC-titeln ser Robert Dahlgren efter bytet till SEAT ut att gå mot sin första seger i det prestigefyllda mästerskapet. En vinst blir inte bara Dahlgrens första i STCC utan också det första SM-tecknet för SEAT. - Jag trivs oerhört bra i SEAT Dealer Team - PWR Racing. Hela teamet jobbar effektivt ihop, allt från mekaniker och däcktekniker till data- & raceingenjörer. Det gäller att utvecklas kontinuerligt under hela säsongen och det har vi gjort, därför har vi riktigt bra slagläge på mästartiteln nu. Jag känner mig både trygg och stark inför finalen. SM-guldet ska bärgas, det finns inget annat, säger Robert Dahlgren. STCC-finalen går av stapeln lördag den 16 september på Mantorp Park. En klassisk final som många gånger varit spännande ända in i det sista. Inför årets batalj har Dahlgren dock så pass stort försprång att mästerskapet kan avgöras redan under fredagens kval. Totalt tre poäng delas ut til