Finaldags i skolprojekt som ska förse kemibranschen med arbetskraft

Det går bra för Sveriges kemiföretag, men branschen har rekryteringsproblem. Nya skolprojektet KemiSmart ska skapa intresse för studier och arbete inom kemibranschen genom att visa hur kunskap inom kemi kan bidra till Sveriges tillväxt och en hållbar utveckling. Imorgon torsdag 9 maj är det final på Universeum!

När branschorganisationen Innovations- och kemiindustrierna i Sverige (IKEM) frågade sina medlemsföretag om deras möjligheter att hitta rätt personal uppgav 64 procent att de har vissa eller stora svårigheter att rekrytera kemister och ingenjörer. Och rekryteringsbehovet väntas bara öka de närmaste åren, mycket på grund av pensionsavgångar.

– Kemiindustrin är verkligen en framtidsbransch. Därför är det synd att så många fått lära sig att kemikalier är skadligt, både för människor och miljö. Det är långt ifrån hela sanningen. Kemi och kemikalier har stor betydelse i arbetet för en hållbar utveckling, säger Anna Havel, pedagog på Universeum och projektledare för KemiSmart.

KemiSmart är ett helt nytt skolprojekt på Universeum för årskurs 7 och 8, som i år har fokus på plaster, eller polymerer, i samhället. Uppgiften för de deltagande klasserna är att lösa ett verkligt uppdrag med hjälp av kunskap om kemi och kemikalier. Uppdragen tas fram av de företag som går in som partners i skolprojektet, bland andra AstraZeneca och BASF.

Tävlingen startade i september och har final på torsdag 9 maj. Då kommer 285 elever från tio klasser till Universeum för att presentera sina arbeten som bedöms av en jury. I juryn sitter bland andra Annika Boss, forskare inom polymera material på RISE, Per Lincoln, professor vid Kemi och kemiteknik på Chalmers och Anders Lennartsson, forskningsingenjör vid Institutionen för kemi och molekylärbiologi på Göteborgs universitet.

– I våra skolprojekt arbetar vi i långa lärprocesser. Arbetssättet utgår från det entreprenöriella lärandet och tränar eleverna på att ta initiativ, ansvar och omsätta idéer till handling. På olika sätt utmanar vi och lärarna deras innovationskraft och kreativitet, och det syns verkligen i de inlämnade tävlingsbidragen, säger Anna Havel.

Bland klassernas lösningar finns ett utökat pantsystem som även omfattar plastförpackningar från till exempel diskmedel och mejeriprodukter, en klimatsmart binda tillverkad av bionedbrytbar polymer och en ny burk för läkemedel gjord av PEF-plast och cellulosa.

KemiSmart 2019 genomförs i samarbete med AstraZeneca, BASF, Chalmers, Göteborgs universitet, RISE, Veolia och Västra Götalandsregionen.

Klasser från Frillesåsskolan, Göteborgs högre samskola, Påvelundsskolan och Torpskolan deltar.

Media är varmt välkomna till finalen på Universeum. 09.30–10.30 besöker juryn alla klasser och bedömer bidragen. 10.45–11.45 presenterar klassrepresentanter bidragen på scen. 12.30 avslutas finaldagen med prisutdelning.

Ungas kraft bygger broar mellan samhälle, skola, familj och näringsliv10.6.2019 13:07:00 CESTPressmeddelande

Ungas kraft är en unik satsning, inte bara i Sverige utan i Europa. Satsningen drivs av Universeum tillsammans med Göteborgsregionen och Göteborgs Stad och följs av forskare från Göteborgs universitet. Ungas kraft syftar till att få fler unga att klara grundskolan och söka sig vidare till fortsatta studier. På sikt bidrar satsningen till att stödja landets kompetensförsörjning och minska utanförskapet i samhället. 800 elever med familjer samt 200 lärare och annan skolpersonal på Landamäreskolan och Svartedalsskolan deltar i satsningen som nu avslutat det andra läsåret av tre. Efter sommaren går Ungas kraft in på sin näst sista termin.

Mellanstadieelever digitaliserar hälso- och sjukvården – dags för final i DigIt16.5.2019 15:06:26 CESTPressmeddelande

Det råder stor kompetensbrist inom IT- och telekomsektorn och andra verksamheter med högt IT-fokus – så stor att tillväxten hämmas. Ett underskott på 70 000 personer väntas år 2022. DigIt är skolprojektet som vill bidra till att vända trenden och på måndag den 20 maj är det final på Universeum. Då avgörs vilken klass som skapat den mest innovativa lösningen för en bättre sjuk- och hälsovård och därmed vinner 10 000 kronor till klasskassan.