Finalisterna i IKEAs globala arkitektur-tävling utsedda

Tre finalister har nu utsetts i den globala tävlingenför arkitekt-studenter som IKEA* utlyste tidigare i vår. Uppgiften som studenter över hela världen tog sig an gick ut på att designa prisvärda och hållbara mini-hus som passar i den tillfälliga skog som byggs vid Magasin 405 i den nya stadsdelen Oceanhamnen i Helsingborg. Tävlingen är en av flera satsningar som IKEA genomför under stadsmässan H22 City Expo i sommar.
Cork Loop är en av tre finalister i IKEAs globala tävling för arkitekturstudenter.

Arkitekt-tävlingen bygger på frågan hur studenternas förhållande till naturen ser ut idag och hur det skulle kunna se ut i framtiden. Utifrån svaret har studenterna tagit fram boenden som ska bli en viktig del av området ”Skogen” under H22 City Expo – en tillfällig skog som byggs upp i just hamnen.

Från de inlämnade förslagen har juryn valt ut tre finalister vars bidrag ska byggas av IKEA i ”Skogen” under H22 City Expo. Nästa steg är för juryn att under IKEA Festival på Fuori salone i Milano den 6 - 12 juni, utse den slutgiltiga vinnaren som förutom ära och berömmelse även belönas med 5000 Euro.

- Vad många människor idag uppfattar som sitt hem sträcker sig bortom de fyra väggarna och omfattar ofta även naturen och städerna som omger oss. Denna tävling är tänkt att nyfiket söka nya lösningar på denna insikt i sann IKEA-anda. Det är spännande att se hur de tre finalisterna har försökt utforma sina förslag utifrån samma principer som IKEA designar alla sina produkter – det vi kallar Demokratisk Design. Vilket innebär en balans mellan funktion, form, kvalitet, hållbarhet och lågt pris, säger Marcus Engman, Chief Creative Officer på Ingka koncernen.

De trefinalisterna är:

• Returning to nature, Marcus Badman, Sverige
  • Tree House, Emma Jurczynski,USA
  • Cork Loop, Otis SloanBrittain, Portugal/Storbritannien

Jurynsmotivering om finalbidragen

Returning to nature, Marcus Badman, Sverige

Summering av jurynsmotivering:
Det här bidraget går med ett poetisk och lekfullt grepp utanför de imaginära gränserna, men behåller samtidigt känslan av enkelhet och byggbarhet. Juryn är överens om att det är en design som bjuder in till mänsklig interaktion genom att låta människor mötas.

Tree House
, Emma Jurczynski,USA

Summering av juryns motivering:
Med en urban aproach till naturen lyckas designen kombinera mod och en spännande idé med en känsla av enkelhet. Det är en okonventionell men ändå funktionell och demonstrerar ett stort mått av användbarhet.

Cork Loop, Otis SloanBrittain,Portugal/Storbritanien

Summering av juryns motivering:
Ett platt paket, modulär och flyttbar. Enkel och flexibel med intressant och genomtänkt användning av materialen. Det är några av nyckelaspekterna som juryn är överens om att designen ska lyftas fram.

Studenternas arbeten har skapats i en öppen källkod som innebär att de vinnande bidragen kommer att finnas tillgängliga för alla att fritt ladda ner, bygga och använda var som helst i världen.

Detta fårfinalisterna

• IKEA kommer att bygga upp finalisternas bidrag och visa upp dessa under H22 City Expo i ”Skogen”.

• IKEA kommer att dela den öppna källkoden och historien bakom bidraget i sina kanaler.

• En person per bidragsfinalist kommer att bli inbjuden till H22 City Expo för att delta och berätta om utmaningarna längs resan och deras design.

• Alla finalister kommer publiceras på IKEA H22s digitala kanaler.

*Tävlingen arrangeras av Ingka koncernen. IKEA Sverige är ett bolag inom Ingka koncernen.

Jurynbestår av:

Anupama Kundoo, architect and professor.

Marcus Fairs, founder and editor-in-chief of Dezeen.

Nelly Ben Hayoun,French designer, artist and filmmaker.

Marcus Engman, CCO, Ingka Group.

NikolineDyrup Carlsen, architect and founder of Spacon & X.

Marcus Engman, Chief Creative Officer på Ingka koncernen.
Marcus Fairs, founder and editor-in-chief of Dezeen.
Returning to nature.
Tree House.