FINALISTERNA I KATEGORIN ÅRETS TRÄNARE I SHL AWARDS 2018

Med SHL 2017/2018 avslutad är det dags att lyfta fram några av de många individuella prestationer som visats upp. De främsta profilerna i ligan kommer att prisas i SHL Awards i C More TV12 den 30 april. Här är juryns tre finalister till Årets tränare.

Sam Hallam - Växjö Lakers

38-åringen från Stockholm fortsätter att skriva historia i Växjö. För andra säsongen i följd ledde Sam Hallam klubben till serieseger, denna gång med en närmast makalös marginal på 21 poäng. Växjö satte tonen redan under hösten och radade tidigt upp vinster.

Totalt 40 segrar på 52 spelade matcher är siffror som inger respekt och det var inte bara den kategorin som Växjö toppade. Som bästa hemmalag, bästa bortalag och med minst antal insläppta mål stod det när flera matcher återstod att spela redan klart att Smålandslaget tagit hem förstaplatsen. En mäktig bedrift som ger Sam Hallams trupp slagläge inför vårens SM-slutspel.

Robert Ohlsson - Djurgården Hockey

In till den här säsongen gick fjolårstian Djurgården utan några större förväntningar utifrån - men som laget imponerat. Den klassiska Stockholmsklubben har blivit en svårstoppad maskin och hemma på Hovet gungar betongen i match efter match.

På tränarbänken har precis, som förra säsongen, Robert Ohlsson stått med sina vakande ögon. Under Ohlssons vingar har ett energirikt Djurgården tagit upp kampen i den absoluta tabelltoppen. Spelartruppen utstrålar en charmig kombination av rutin och ungdomlig hunger - en kombination som nått hela vägen till en andraplats i SHL.

Johan Pennerborn - Färjestad BK

Från en tung tid med tidiga slutspelsuttåg har Färjestad nu rest sig. I sin första säsong som huvudtränare för laget ger Johan Pennerborn publiken i Värmland hopp om en ny storhetsera. Fjärdeplatsen i SHL 2017/2018 är Färjestads främsta placering på fem år, dessutom övertygar sättet som laget nått dit.

Med ett fartfyllt spel har man varit en attraktion i ligan och de 174 gjorda målen var det ingen konkurrent som lyckades matcha. Pennerborns profilstarka spelartrupp har blivit en kraft att på allvar räkna med i SHL. De historiskt tyngda korridorerna hos Färjestad vädrar nu morgonluft efter tränarens intåg.

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2018/2019 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Mora IK, Rögle BK, Skellefteå AIK, Timrå IK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

Jörgen Lindgren lämnar som VD i SHL. Michael Marchal blir tillförordnad VD och SHL:s sportchef Johan Hemlin blir vice VD15.10.2018 13:03Pressmeddelande

Jörgen Lindgren lämnar idag anställningen som VD i Svenska Hockeyligan (SHL). Styrelsen har beslutat utse Michael Marchal som tillförordnad verkställande direktör. Samtidigt utses SHL:s sportchef Johan Hemlin som vice VD i SHL. Styrelsen inleder rekryteringsarbetet för en permanent VD vilket skall slutföras under vintern/våren 2019.

SHL och HockeyAllsvenskan bygger om sina domarorganisationer8.10.2018 13:07Pressmeddelande

SHL och Ulf Rönnmark har gemensamt kommit överens om att gå skilda vägar. SHL vill tacka Ulf för det arbete han gjort under många år i SHL som domare, marknadschef, domare och domarchef. Domarna kommer framöver att ingå i den sportsliga organisationen där Johan Hemlin, sportchef SHL, är ansvarig. För att stärka upp stöd och utveckling för domare och linjemän kommer fler funktioner tillsättas och rollen domarchef tas därmed bort. Som ny utvecklings- och huvuddomaransvarig anställs Tomas Thorsbrink. Tomas arbetar i dag som domarchef i Hockeyallsvenskan, där han gjort ett väldigt bra arbete. Att Tomas tar sig an SHL domarna är en naturlig utveckling och början på en tätare samverkan mellan SHL och Hockeyallsvenskan kring elitdomarverksamheten. - Vi väljer att bredda organisationen för att vara än mer närvarande och ute hos domarna för att coacha och utveckla deras enormt viktiga roll. Att göra det i samverkan med HockeyAllsvenskan gör också att synergierna blir mycket bättre i utvecklinge