Finalisterna klara för skola och förskola i tävlingen Arla Guldko 2021

Ytterligare sex tävlande har nu gått vidare till final i Arla Guldko 2021 i kategorierna Bästa Matglädjeförskola respektive Bästa Matglädjeskola. Finalisterna kommer nu att detaljgranskas av jurygrupper där bland annat stjärnkockarna Marie Skogström och Paul Svensson deltar. Vinnarna koras slutligen vid den stora finalen den 8 november 2021.
Ljunggårdens naturförskola, Ängelholm
Ljunggårdens naturförskola, Ängelholm Frida Angvar, kock, tillsammans med några av förskolans barn. Foto: Emil Malmborg

"Alla finalister i Bästa Matglädjeförskola och Bästa Matglädjeskola gör ett imponerande arbete. De lagar fantastisk mat, minimerar matsvinnet, sprider kunskap och inspirerar sina matgäster med stor värme och omtanke. De är experter på att skapa matglädje i förskolor och skolor" säger Maja Nordström, projektledare för Arla Guldko.

Tävlingskategorierna i Arla Guldko 2021 är Bästa Matglädjeförskola, Bästa Matglädjeskola samt Årets Frukostlyft. Finalisterna i Årets Frukostlyft presenteras här.

I Arla Guldkodelas även utmärkelsen Årets Guldstjärna uttill den eller dem som direkt eller indirekt bidrar till att utveckla det offentliga köket.De tre toppkandidaterna till Årets Guldstjärna presenteras efter sommaren.

Finalisterna i Arla Guldko 2021, Bästa Matglädjeförskola och Bästa Matglädjeskola:

Bästa Matglädjeförskola

Förskolan Pärlan, Vårby

Skogsgläntans förskola, Helsingborg

Bästa Matglädjeskola

Carl Engströmskolan, Eslöv

Lillhagaskolan, Nykvarn

Stenkulans skola, Lerum

Om stjärnkockarna

Marie Skogström, driver Mat & Vin i Malmö, coach för svenska kocklandslaget. Marie deltar i juryn för Bästa Matglädjeförskola

Paul Svensson, driver den prisbelönta restaurangen på Fotografiska i Stockholm. Paul deltar i juryn för Bästa Matglädjeskola.

Martin Moses, Årets Kock 2019, och köksmästare på SK Mat & Människor i Göteborg. Martin deltar i juryn för Årets Frukostlyft.

Om Arla Guldko

Arla har en viktig roll i att utveckla branschen, inte minst när det gäller mat till unga och gamla. Arla Guldko startade år 2000 som ett initiativ för att hylla vardagshjältar i den offentliga måltiden och inspirera andra genom att lyfta fram goda exempel. Med tävlingen vill Arla driva på utvecklingen och sprida vardagshjältarnas arbetssätt med bland annat kvalitet, hållbarhet, råvaror i säsong, minskat svinn och pedagogik.

Vinnarna får utöver äran, statyetten Arla Guldko, ett exklusivt diplom och ett utbildningsstipendium. Fyra särskilt tillsatta jurygrupper, var och en toppad med en av Sveriges bästa stjärnkockar, arbetar under flera veckor med att utse finalister och slutligen vinnarna i samtliga kategorier. Läs mer här: Arla Guldko

För mer information:

Maja Nordström, projektledare Arla Guldko, Arla Foodservice

tel: 070-287 21 11

maja.nordstroem@arlafoods.com

Kontaktuppgifter till finalisterna:

Bästa Matglädjeförskola

Förskolan Pärlan, Vårby, Johan Engman, kock, tel 08-740 02 75, parlans.koket@norlandia.com

Ljunggårdens naturförskola, Ängelholm, Frida Angvar, kock, tel 073-3144947, frida.angvar@engelholm.se

Skogsgläntans förskola, Helsingborg, Marie Hertzman, kock, tel 073-2043465,marie.hertzman@helsingborg.se

Bästa Matglädjeskola

Carl Engströmskolan, Eslöv, Mattias Buttler, förstekock, tel 041362246,mattias.buttler@eslov.se