Finalisterna till Barncancerfondens journalistpris utsedda

21.2.2017 09:00 | Barncancerfonden

Barncancerfonden delar varje år ut pris till de bästa reportagen på ämnet barncancer som har publicerats under det gångna året. Nu har juryn sammanträtt och utsett finalisterna till 2016 års journalistpris.

Amelie Furborg, Press- och PR-ansvarig på Barncancerfonden och journalistprisjuryn; Carlos Rojas, Anki Wide Karlsson, Gustaf Ljungman och Ylva Andersson (på bilden saknas Kattis Ahlström)

Barncancerfondens journalistpris delas ut i kategorierna tryckt media och etermedia. Prissumman är 25 000 kr per kategori och vinnarna kommer att annonseras i mars månad.

Finalisterna i print-kategorin:
Svenska Dagbladet Junior, artiklarna ”Cancer är jättedåligt” och ”Bästis hjälpte i cancern”, av Kristin Westesson
Norrbottens-Kuriren, artikelserie i fem delar med olika perspektiv på barncancer, av Mikael Leijon
Aftonbladet, artiklarna ”De gjorde att jag kände mig ännu mer sjuk” och ”Klara, 11, fick aldrig uppleva en sista jul”, av Angelica Karlsson

Finalisterna i kategorin etermedia:
SR, P4 Skaraborg, ”Julia och cancern – om att vara 17 år och sjuk”, av Cristopher Johansson
UR, Skolministeriet, ”När Amanda blev sjuk”, av Moa Larsson
SR, Radiosporten, ”Karate-talangen tillbaka efter cancern; Värsta tiden i mitt liv”, av Linn Nenzén

Juryn för 2016 års journalistpris består av Kattis Ahlström, journalist och programledare, Ylva Andersson, informationsansvarig på Barncancerfonden, Gustaf Ljungman, docent och överläkare i barnonkologi, Carlos Rojas, driver Sweden Research och Anki Wide Karlsson, författare och själv mamma med erfarenhet av barncancer.