​Finalisterna till lärarpriset Guldäpplet utsedda

Drygt hundra engagerade och kompetenta lärare har nominerats till lärarpriset Guldäpplet 2016. Bland dessa har juryn utsett tre finalister, som presenterades i dag på Bokmässan i Göteborg.

Guldäpplet är ett lärarstipendium, som årligen delas ut till en eller flera lärare som förnyat lärandet med stöd av IT i egen undervisning och som inspirerat elever och kollegor i ett lokalt, kommunalt och gärna även nationellt verksamhetsfält. Guldäpplet utdelas av stiftelsen Yngve Lindbergs Minne med partners, i år för femtonde gången.

Digitaliseringen förvandlar hela vårt samhälle – och nu är den på stark frammarsch i skolan. Att integrera och använda sig av de digitala verktygen i undervisningen för att utveckla lärandet och elevernas kunskaper är en pedagogisk möjlighet och utmaning, som antas av allt fler skolor och kommuner.

– Det är spännande att vi med årets tre finalister har en förskollärare, en matematiklärare på gymnasiet och en duo med en SO- och en svensk-lärare på högstadiet. Det är tidsenligt att en förskollärare är med bland finalisterna. Och vi ser många nominerade med en verktygslåda full med digitala verktyg, bland vilka man väljer med omsorg, med sikte på specifika förmågor och på att nå resultat, säger Peter Becker, juryns ordförande.

– Guldäpplets nominerade ger en intressant inblick i vilken utveckling som är på gång i lärarprofessionen, säger professor Åke Grönlund, Örebro Universitet, ny medlem i Guldäpplets jury.

Årets tre finalister till lärarpriset Guldäpplet 2016

Anton Fagergren, förskollärare vid Irsta förskolor i Västerås, är en av kommunens ”lärcoacher” som arbetar med att ge barn nya lärverktyg, och kollegor, barn och målsmän nya former att synliggöra, dela och samtala om upplevelser och erfarenheter.

Jonas Hall, lärare i matematik på Rodengymnasiet i Norrtälje, som under längre tid utvecklat och utmanat elevernas förmåga att experimentera med matematikens objekt som tal, figurer och relationer och tränga in i dessas natur med djupare förståelse och bättre resultat som mål.

Martin Löfgren, språklärare, och Per Ahlkvist, SO-lärare, på högstadiet på Norrevångsskolan i Karlshamn, vilka utvecklat värdegrundsarbetet och skolans demokratiuppdrag med undersökande, analys och rolltagande med moderna verktyg vilket bidrar till att eleverna utvecklar sin förmåga att formulera ståndpunkter och argumentera utan att kränka varandra.

Den slutliga vinnaren av Guldäpplet 2016 presenteras måndagen den 31 oktober kl. 11.00 på Skolforums scen, Stockholmsmässan i Älvsjö.

Mer om Guldäpplet
Guldäpplet är ett lärarstipendium. Guldäpplet utdelas årligen till en eller flera lärare som förnyat lärandet med stöd av IT i egen undervisning och som inspirerat elever och kollegor i ett lokalt, kommunalt och gärna även nationellt verksamhetsfält. Priset består, förutom av ett stipendium på 25.000 kr, av ett vackert glasäpple med inläggning i äkta guld, blåst av mästarna vid Bergdala Studioglas i Småland. Guldäpplejuryns Särskilda Pris delas ut till en eller flera personer som har uträttat långvariga, betydelsefulla insatser för främjande av lärande med stöd av it och medier.

Guldäpplet delas ut av Stiftelsen Yngve Lindbergs Minne vars partners är: Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund, Sveriges Kommuner och Landsting, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Statens medieråd, Tieto Sweden Healthcare and Welfare AB, Netsmart AB, Gleerups Utbildning AB, Studentlitteratur AB samt Stiftelsen DIU, grundare och koordinator. I juryn finns företrädare för samtliga partners, de lärare som vunnit Guldäpplet de två senaste åren samt professor Åke Grönlund, Örebro universitet.

Peter Becker, ordförande Stiftelsen DIU och Guldäpplets jury
E-post: peter.becker@diu.se

Kontaktuppgifter till finalisterna
Anton Fagergren, förskollärare, Västerås stad
E-post: Anton.fagergren@vasteras.se

Jonas Hall, Förstelärare (Ma, Fy, IKT), Rodengymnasiet, Norrtälje
E-post: jonas.hall@norrtalje.se
Tel: 070-449 02 50

Martin Löfgren, lärare i svenska, engelska och franska, Norrevångskolan, Karlshamns kommun
E-post: martin.lofgren@utb.karlshamn.se
Tel: 076-881 63 67

Per Ahlkvist, SO-lärare, Norrevångskolan, Karlshamns kommun
E-post: per.ahlkvist@utb.karlshamn.se
Tel: 070-697 95 59

Kurslitteraturprisets hederspris till bok som ger nycklar till grammatisk förståelse14.6.2018 10:32Pressmeddelande

Genom sina pedagogiska resonemang som på djupet förklarar grammatiska moment som många studenter snubblar på, tilldelas Nycklar till grammatik ett av Kurslitteraturprisets hederspriser 2018. – Grammatiken är erkänt svår för många: Hur ska man tänka, var ska man börja och varför ska man göra på ett visst sätt? Med vår bok vill vi ge nycklar till en ökad förståelse för hur språket fungerar, säger bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till modern grundbok i ortopedi14.6.2018 10:28Pressmeddelande

Den kommande boken Ortopedi – patofysiologi, sjukdomar och trauma hos barn och vuxna belönas med Kurslitteraturpriset 2018 för att på ett heltäckande och välskrivet sätt ge en aktuell introduktion till ett föränderligt fält. – Vår förhoppning är att läroboken fyller ett behov där det tidigare saknats evidensbaserad information och råd anpassade till svensk sjukvård och svensk behandlingstradition, säger bokens redaktörer.

Fortsatt uppåt när Studentlitteratur publicerar årsbokslut5.6.2018 11:15Pressmeddelande

Studentlitteraturs goda utveckling fortsätter. När koncernens årsbokslut nu blir offentlig redovisas en omsättning på 359 miljoner kronor, vilket är en ökning på 4,4 procent mot föregående år. – Trots en något stagnerande marknad fortsätter vi att växa och ta marknadsandelar, vilket ger oss möjligheter att ytterligare förstärka vårt erbjudande, säger Stefan Persson, Studentlitteraturs VD.