​Finalisterna till lärarpriset Guldäpplet utsedda

Drygt hundra engagerade och kompetenta lärare har nominerats till lärarpriset Guldäpplet 2016. Bland dessa har juryn utsett tre finalister, som presenterades i dag på Bokmässan i Göteborg.

Guldäpplet är ett lärarstipendium, som årligen delas ut till en eller flera lärare som förnyat lärandet med stöd av IT i egen undervisning och som inspirerat elever och kollegor i ett lokalt, kommunalt och gärna även nationellt verksamhetsfält. Guldäpplet utdelas av stiftelsen Yngve Lindbergs Minne med partners, i år för femtonde gången.

Digitaliseringen förvandlar hela vårt samhälle – och nu är den på stark frammarsch i skolan. Att integrera och använda sig av de digitala verktygen i undervisningen för att utveckla lärandet och elevernas kunskaper är en pedagogisk möjlighet och utmaning, som antas av allt fler skolor och kommuner.

– Det är spännande att vi med årets tre finalister har en förskollärare, en matematiklärare på gymnasiet och en duo med en SO- och en svensk-lärare på högstadiet. Det är tidsenligt att en förskollärare är med bland finalisterna. Och vi ser många nominerade med en verktygslåda full med digitala verktyg, bland vilka man väljer med omsorg, med sikte på specifika förmågor och på att nå resultat, säger Peter Becker, juryns ordförande.

– Guldäpplets nominerade ger en intressant inblick i vilken utveckling som är på gång i lärarprofessionen, säger professor Åke Grönlund, Örebro Universitet, ny medlem i Guldäpplets jury.

Årets tre finalister till lärarpriset Guldäpplet 2016

Anton Fagergren, förskollärare vid Irsta förskolor i Västerås, är en av kommunens ”lärcoacher” som arbetar med att ge barn nya lärverktyg, och kollegor, barn och målsmän nya former att synliggöra, dela och samtala om upplevelser och erfarenheter.

Jonas Hall, lärare i matematik på Rodengymnasiet i Norrtälje, som under längre tid utvecklat och utmanat elevernas förmåga att experimentera med matematikens objekt som tal, figurer och relationer och tränga in i dessas natur med djupare förståelse och bättre resultat som mål.

Martin Löfgren, språklärare, och Per Ahlkvist, SO-lärare, på högstadiet på Norrevångsskolan i Karlshamn, vilka utvecklat värdegrundsarbetet och skolans demokratiuppdrag med undersökande, analys och rolltagande med moderna verktyg vilket bidrar till att eleverna utvecklar sin förmåga att formulera ståndpunkter och argumentera utan att kränka varandra.

Den slutliga vinnaren av Guldäpplet 2016 presenteras måndagen den 31 oktober kl. 11.00 på Skolforums scen, Stockholmsmässan i Älvsjö.

Mer om Guldäpplet
Guldäpplet är ett lärarstipendium. Guldäpplet utdelas årligen till en eller flera lärare som förnyat lärandet med stöd av IT i egen undervisning och som inspirerat elever och kollegor i ett lokalt, kommunalt och gärna även nationellt verksamhetsfält. Priset består, förutom av ett stipendium på 25.000 kr, av ett vackert glasäpple med inläggning i äkta guld, blåst av mästarna vid Bergdala Studioglas i Småland. Guldäpplejuryns Särskilda Pris delas ut till en eller flera personer som har uträttat långvariga, betydelsefulla insatser för främjande av lärande med stöd av it och medier.

Guldäpplet delas ut av Stiftelsen Yngve Lindbergs Minne vars partners är: Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund, Sveriges Kommuner och Landsting, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Statens medieråd, Tieto Sweden Healthcare and Welfare AB, Netsmart AB, Gleerups Utbildning AB, Studentlitteratur AB samt Stiftelsen DIU, grundare och koordinator. I juryn finns företrädare för samtliga partners, de lärare som vunnit Guldäpplet de två senaste åren samt professor Åke Grönlund, Örebro universitet.

Peter Becker, ordförande Stiftelsen DIU och Guldäpplets jury
E-post: peter.becker@diu.se

Kontaktuppgifter till finalisterna
Anton Fagergren, förskollärare, Västerås stad
E-post: Anton.fagergren@vasteras.se

Jonas Hall, Förstelärare (Ma, Fy, IKT), Rodengymnasiet, Norrtälje
E-post: jonas.hall@norrtalje.se
Tel: 070-449 02 50

Martin Löfgren, lärare i svenska, engelska och franska, Norrevångskolan, Karlshamns kommun
E-post: martin.lofgren@utb.karlshamn.se
Tel: 076-881 63 67

Per Ahlkvist, SO-lärare, Norrevångskolan, Karlshamns kommun
E-post: per.ahlkvist@utb.karlshamn.se
Tel: 070-697 95 59

Kurslitteraturpriset firar 10 år – nu startar 2018 års tävling10.1.2018 08:00Pressmeddelande

Nu startar den tionde omgången av Kurslitteraturpriset, Sveriges finaste utmärkelse till författare av ny kurslitteratur. Priset är instiftat av Studentlitteratur och syftar till att visa på kurslitteraturens betydelse för den högre utbildningen i Sverige. Priset är också ett sätt att uppmärksamma och belöna författarnas värdefulla arbete. För mer information, se www.studentlitteratur.se/kurslitteraturpriset.

Har ni en informationssäker kultur på jobbet?31.10.2017 10:55Pressmeddelande

Vi hör ofta i nyheterna om informationsläckor och känsliga uppgifter som har kommit på villovägar. Säkra tekniska lösningar är naturligtvis väsentliga – men det räcker inte. Den nyutkomna boken Informationssäkerhet och organisationskultur lyfter fram vikten av att skapa en säkerhetsmedveten kultur inom organisationen. – Det här är den första boken i ämnet informationssäkerhet med fokus på kultur. Oftast fokuserar man på tekniska lösningar, och det är jätteviktigt, men vi vill lyfta fram de sociala aspekterna inom informationssäkerhet, säger Jonas Hallberg, teknisk doktor och verksam vid FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut). Boken är ett led i ett forskningsprogram med just detta syfte, som har finansierats av MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap). Programmet har pågått i fem år och har genererat ett flertal vetenskapliga publikationer. Medverkande i programmet, och författare till boken, är ett stort antal forskare från flera svenska universitet och FOI. Det innebär att

Minusräntor förklaras i fjortonde upplagan av Vår ekonomi13.9.2017 15:00Pressmeddelande

Vår ekonomi är den mest sålda läroboken i Sverige. 30 år efter att boken först publicerades kommer nu den fjortonde upplagan, uppdaterad med den senaste utvecklingen för svensk och internationell ekonomi. – Med den senaste finanskrisen, minusräntor och en intensiv migrationsdebatt har verkligheten sprungit ifrån många gamla läroböcker. Den nya upplagan av Vår ekonomi är modern, uppdaterad och anknyter till dagens debatt, säger SEB:s seniorekonom Klas Eklund, bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till bok om modern industriell ekonomi16.6.2017 09:36Pressmeddelande

Genom att den banar väg för en modern syn på ämnet industriell ekonomi och ger en förståelse för ekonomi i teknikintensiva verksamheter, belönas den kommande boken Modern industriell ekonomi med årets Kurslitteraturpris. – Vår förhoppning är att boken ska tydliggöra vad ämnet industriell ekonomi står för idag och därmed också kan ladda begreppet "industriell" med nya värden, säger författarna.