Finalspelet i Svenska Cupen dam 2022 i bandy avgörs i Sandviken - gruppindelningen klar

För fjärde året i rad arrangeras Svenska Cupen Dam och det står nu klart att höstens upplaga av finalspelet kommer att spelas i Sandviken i Gästrikland. Svenska Cupen dam 2022 utökas dessutom med två lag och kommer att spelas med 10 lag, fördelat på två grupper. Finalspelet avgörs den 15–16 oktober i Göransson Arena.

Fjolårets vinnare Villa Lidköping BK Foto: Gert Holmér

– Det är med glädje och stolthet som vi konstaterar att slutspelet i Svenska Cupen för damer kommer att arrangeras i Sandviken. De fyra bästa lagen kommer att tampas om den ärofyllda titeln och tillsammans med Svenska Bandyförbundet ska vi se till att arrangera ett evenemang i toppklass, säger Rafi Markarian, klubbchef i Sandvikens AIK Bandy.

Gruppspel enligt seedning

Lagen som deltar i år är Villa Lidköping BK, Sandvikens AIK, Skirö AIK, Mölndal BK, Uppsala BoIS AIK Bandy, Västerås SK, Skutskärs IF, KS Bandy, Sunvära SK. Svenska Cupen spelas med gruppspel (enkelmöten) under september – oktober, där lag 1 och 2 i varje grupp kvalificeras till finalspelet den 15–16 oktober. Grupperna är fastställda enligt seedning, baserad på resultatet i serien föregående säsong, där Elitseriens nykomlingar tar plats i varsin grupp.

– Det är fantastiskt att Svenska Cupen dam utökas med två lag precis som damernas elitserie och i år är det Uppsala BoIS och Sunvära SK som kommer att vara med. Vi ser att det ger samtliga lag flera bra försäsongsmatcher och det är helt öppet vilka fyra lag som kommer till finalspelet i Sandviken. Det kommer bli mycket spännande att följa Svenska Cupen i år, säger Anna-Karin Larsson tävlingsansvarig på Svenska Bandyförbundet.

Gruppindelning

Grupp A: Villa Lidköping BK, Sandvikens AIK, Skirö AIK, Mölndal BK, Uppsala BoIS

Grupp B: AIK Bandy, Västerås SK, Skutskärs IF, KS Bandy, Sunvära SK

Svenska Cupen