Finansinspektionen avslutar undersökning av Alecta

Finansinspektionen har undersökt Alectas internkontroll och riskhantering inom kapitalförvaltningen under åren 2020–2022. Granskningen har avgränsats till tillgångsslaget aktier. Finansinspektionen meddelade igår att ärendet skrivs av.

Hans Sterte. Foto Evelina Carborn.

- Alectas verksamhet bygger på såväl ett stort antal regleringar som på ett stort förtroende från våra kunder. Det är därför välkommet och nyttigt att Finansinspektionen genomför en undersökning. Att ärendet nu skrivs av är tack vara det löpande arbete som vi gör tillsammans med våra centrala funktioner, med att stärka vår internkontroll och riskhantering inom kapitalförvaltningen. Vi kommer att fortsätta sätta fokus på detta arbete för att säkerställa att vi framöver behåller en stark riskkultur och regelefterlevnad i verksamheten, säger Hans Sterte, Chef Kapitalförvaltning på Alecta.

Perioden som granskats är 2020–2022 och Finansinspektionen skriver i sitt beslut att Alecta under den perioden har vidtagit ett antal åtgärder för att förbättra internkontrollen och riskhanteringen inom kapitalförvaltningen. Undersökningen visar inte på några kvarvarande brister av annat slag än sådana som vid en slutlig bedömning är att bedöma som ringa eller ursäktliga. Vid sådant förhållande finns det inte skäl att vidta ytterligare åtgärder med anledning av undersökningen. Ärendet har därför skrivits av.

Hans Sterte. Foto Evelina Carborn.

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar cirka 1200 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,6 miljoner privatkunder och 35 000 företagskunder.

Standard Chartered, PGGM and Alecta complete landmark risk sharing transaction receiving capital relief in Asia14.7.2022 08:30:00 CEST | Press release

14 July 2022, Stockholm, Zeist, Singapore – Standard Chartered, PGGM (on behalf of PFZW) and Alecta have extended their longstanding risk sharing relationship by entering into a new synthetic credit risk sharing securitisation transaction. This market-leading transaction enables Standard Chartered to be the first bank to benefit from capital relief in Hong Kong in the Bank’s calculation of its capital adequacy ratios.

Alecta, PGGM and Helaba completes credit risk sharing transaction referencing an underlying portfolio of EUR 2.1 billion12.7.2022 08:00:00 CEST | Press release

Landesbank Hessen-Thüringen Girozentrale (Helaba) has, together with Alecta and PGGM, successfully completed its inaugural credit risk sharing transaction. The bank was able to free up risk-weighted assets (RWAs) of around EUR 800 million for a reference portfolio of corporate loans amounting to approx. EUR 2.1 billion. This innovative transaction meets the required regulatory criteria of "significant risk transfer" (SRT compliance) and "simple, transparent, standardised" (STS compliance).